2022-12-17, 14:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av StorTuffBiker
Tänk om efterblivna vakter insåg att det faktiskt är alla möjliga folk som man har att göra med vid ingripande. Tänk om nästa person den efterblivna vakten stryper ihjäl inte bara har en liten finsk tant som närmast anhöriga utan istället har nära anhöriga som är obehagliga typer och får för sig att hämnas.

Liksom du är likgiltig inför andra människors liv så finns det många som är totalt likgiltiga inför ditt liv också.

Tänk om det är så att alla vakter inte heller är så snälla alla gånger utan bekant med både en eller flera fula fiskar som kan göra livet surt för dig och andra som bråkar med de i tjänsten

Ja det har faktiskt hänt och sedan alla gånger när det har anmälts så brukar de böla ut och skall polisanmäla. Vilket aldrig ändå leder någonstans.

Inte bara snälla vakter så tänk på det.ge sig på en vakt brukar sällan rekommenderas.men du får testa och se hur det går då?

Håll dig sedan till tråden.

Trevlig helg och håll er i skinnet för ute så slipper ni problem.
Citera
2022-12-17, 14:31
Avslutad
Vill ge alla OV där ute en klapp på axeln för ni klarar stå ut med jobbet för den usla lönen.

De som brukar gnälla mest är alltid folk som själva inte har rent mjöl i påsen och därför stör sig på vakterna.

Själv så var mina år faktiskt ganska trevliga men skulle aldrig orka med folket i Sverige i nuläget då det verkar som de flesta svenskar och utlänningar faktiskt blivit ännu mer dumma i huvudet.

Flesta i tråden som gnäller är troligen bekanta med finnen och kan inte acceptera att han var full och dum.
Vi får se hur pass dömda dessa aktuella vakter nu blir. Jag betvivlar det ens leder till åtal.

God jul på er och var rädda om er där ute.
Citera
2022-12-17, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jannika.Jansson
Tänk om den dumma finnen tänkt på att aldrig dricka sig så förbannat berusad?
Tänk om den berusade dumma jävla finnen aldrig tacklat en ensam tjej i T-banan?
Tänk om den dumma jävla finnen aldrig börjat bråka med Ov vid gripandet?
Tänk om det är så att det finns jäkligt många studerande som jobbar extra som vakter/Ov under studietiden som har betyg långt långt över din nivå? (ja jag är själv en av dem som klarade av min master examen samtidigt som jag jobbade som vakt).

Ja då hade kanske finnen också fått fira jul i år. Men så långt tänkte aldrig finnen utan han skulle ut och jävlas med vanligt hederligt folk och han fick smaka på egen medicin.
Finnen skulle stannat hemma och läst sagor för sina syskonbarn som finnen egen lilla mamma sade om sin fina son som i princip var ett mönsterbarn som liten och idag närmast ett helgon.

Så Nej och åter NEJ ni/du kommer aldrig få mig ändra uppfattning om finnen eller vakternas agerande!
Verkar ju som det tar tid för att få vakterna åtalade och fällda? kansk är det så att det blir lite svårt pga finnen faktiskt hade ett EGEN ansvar att inte supa sig så jävla full och ge sig på vanliga människor!

Nu får ni alla personer kanske tänka om innan ni jävlas med vanliga människor som bara vill gå ut och ha trevligt för det kanske finns fler OV som tröttnat på er fylledrägg och helt enkelt ger er kamratuppfostran.
Varför är det alltid en viss sorts personer som råkar ut för hamna i bråk med OV medans vissa andra aldrig gör det?

Tänk för helvete efter hur finnens offer dem mår idag?!!

Du har redan fått ett flera mycket vettiga svar på ditt inlägg. Det jag kan tillägga är att du, förutom en masterexamen, är väl representativ för de hundratals ordningsvakter jag under nästan tre decennier har stött på i min egen yrkesutövning. Inte minst när det kommer till att förstå, än mindre erkänna när det blev fel. Inte ens det yttersta fallerande i form av att en människa mister livet får dig att fundera på om något kunde ha gjorts på ett annat sätt.

I din förvridna fördomsvärld är saken redan klar. Juhan var finsk, och i din sorgliga värld är alla med koppling till vårt östra grannland alkoholister, troligtvis beväpnade med kniv och får därmed finna sig i att bli strypt till döds med ett MMA-grepp. Att Juha inte överlevde en helt vanlig MMA-strypning är i din fantasi ett tecken på att det fanns en bakomliggande sjukdom, för det vet man ju, alla finnar har dålig hälsa.

Ditt snack om kamratuppfostran kan du stoppa upp lika långt i röven som du stoppar upp dina nyslickade läderstövlar. Vi, den överväldigande majoriteten tänkande människor i detta land, gjorde oss nämligen av med föreställningen om våld som en rimlig lösning på människors brister för mer än ett halvt sekel sedan.

Slutligen, ett litet tips till dig i all välmening. Gå inte runt och skryt om att du lyckades skriva en uppsats under 10 veckor samtidigt som du jobbade extra. Inte ens om du nu fick ett B i betyg på din uppsatts kommer någon att bli imponerad efter som att alla hyfsat normalbegåvade studenter, utan större problem, jobbar extra under studietiden.
Senast redigerad av Matzolle 2022-12-17 kl. 15:15.
Citera
2022-12-17, 15:18
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Vill ge alla OV där ute en klapp på axeln för ni klarar stå ut med jobbet för den usla lönen.

De som brukar gnälla mest är alltid folk som själva inte har rent mjöl i påsen och därför stör sig på vakterna.

Själv så var mina år faktiskt ganska trevliga men skulle aldrig orka med folket i Sverige i nuläget då det verkar som de flesta svenskar och utlänningar faktiskt blivit ännu mer dumma i huvudet.

Flesta i tråden som gnäller är troligen bekanta med finnen och kan inte acceptera att han var full och dum.
Vi får se hur pass dömda dessa aktuella vakter nu blir. Jag betvivlar det ens leder till åtal.

Jag tycker faktiskt riktigt synd om dig! Riktigt dålig attityd och din syn på medmänniskor hör ju ihop med vissa tyska läger på 1930-1940- talet.

Du visar verkligen vad OVs företagskultur går ut på, och du lapar ju i dig exakt allt och lite till och tror att du är bäst i hela världen.

Går du möjligen på kokain?? För annars har du smittats av storhetsvansinne DELUXE och psykopati! Det är lättare att sluta med kokain än de andra två!

Jag har läst alla dina inlägg, och de är verkligen skrämmande!

Ex den döde var väl inget "bus", han hade väl jobb och allt, han hade väl jobbat hela livet och betalat skatt på det, bl.a. till tunnelbanan så att ex han och andra kan ta tunnelbana när de är berusade efter att ha spenderat sina pengar (intjänade som LÖN på arbete) på något/några privata företag i innerstaden!!

Troligen tjänade han MER än dig, han var väl någon dataguru på Ericsson, så han tjänade mer än lilla du som patetiskt klagar på din "lilla" lön!!
Jag hoppas att Ericsson går in och stämmer vaktbolaget för förlust av värdefull anställd!

Jag hoppas verkligen att ägarna till vaktbolag gör en ordentlig översyn av företagskulturen i sina bolag och att de rensar ut idioter som dej, för du är tamejsjutton en fara för både din arbetsgivare och allmänheten!!!

Fy faan vad dum och korkad och självupptagen du verkar vara!!
Senast redigerad av Marie-Antoinette 2022-12-17 kl. 15:23.
Citera
2022-12-17, 15:37
Medlem
Citat:
Tänk om det är så att alla vakter inte heller är så snälla alla gånger utan bekant med både en eller flera fula fiskar som kan göra livet surt för dig och andra som bråkar med de i tjänsten

Ja det har faktiskt hänt och sedan alla gånger när det har anmälts så brukar de böla ut och skall polisanmäla. Vilket aldrig ändå leder någonstans.

Inte bara snälla vakter så tänk på det.ge sig på en vakt brukar sällan rekommenderas.men du får testa och se hur det går då?

Håll dig sedan till tråden.

Trevlig helg och håll er i skinnet för ute så slipper ni problem.

Jag har aldrig påstått att alla vakter är snälla. Nej, tvärtom så skrev jag att flera vakter är riktiga skitstövlar som dig själv som tar så likgiltigt på att strypa ihjäl finska fyllon i kollektivtrafiken för att de beter sig som drägg. Jag har aldrig sagt att jag ska ge mig på någon, jag är inte ett våldsälskande slödder som dessa drägg till vakter ofta är. Däremot ska du och dina kollegor vara så säkra på att det finns väldigt många som är totalt likgiltiga inför ditt liv också, och gärna hade strypt ihjäl dig om du hade ihjäl deras fulla anhöriga på tunnelbanan. Så tänk dig för din jävla tönt.

Finns inte något som är mer patetiskt än en jävla tönt till ordningsvakt som är ett lika jävla våldsälskande slödder som vissa av personerna man tar fast i kollektivtrafiken, men som ändå fått för sig att ni är över dessa för att ni gjort en tvåveckors utbildning och fått en uniform.
Citera
2022-12-17, 16:10
Medlem
Citat:
Ja vad vet då egentligen jag?
Larmryckare från seccen. Hundförare, skyddsvakt samt OV.
Personskydd på ett visst slott tillsammans med SÄPO för skydda en viss svensk familj.
Vad du sedan tror om min utbildning det skiter jag i.

Nu rör detta inte min utbildning utan finnens död och hur det kunde bli som det blev. Håll dig då till det och försök gärna inte snacka bort ämnet.

Med tanke på att listan för civil personal i personskydd "för en viss svensk familj (som troligen inte heller är svensk)" på "ett visst slott" är rätt kort och för den välinformerad rätt lätt att kolla så ljuger du ganska friskt.

Som sagt, du hade vetat dina befogenheter om du ens hade någon av utbildningarna som krävs för allt du radar upp.
Citera
2022-12-17, 16:21
Medlem
Citat:
Ändå har man hjälpt x antal privatpersoner efter de haft påhälsningar hemma och man har fixat med glas och fan vet allt för att fixa till efter buset varit där.

Hur många bråk har man inte avstyrt på krogen för f antal personer alltid ger sig på någon enkel påverkad person. För antagligen råka eller bara slå sönder.
Hur många bankar har man ej fått slängas ut pga deras bråkande och tafsande?

Många butiker tror du inte varit glada för vi har hållit koll på zigenarna när de kommer in i butikerna i tjugotal?
Många köpcenter är inte glada för vi kört bort alkisarna och knarkarna?

Många personer har inte blivit göra då de dragit överfalls larmet och alla kollegor vi kört som idioter för att hjälpa personen eller de anställda?

Du vet noll om yrket och behöver jobba bort din rädsla så skall du se du kan gå ut på krogen och ha roligt utan hamna i bråk med en OV.

Men vänta nu, vad dina vaktmästarjobb och barjobb med tunnelbanans ordningsvakter att göra?
Du löser troligen dina bråk med att antingen bussa hunden på valfri person eller sonika brotta ned "buset" till marken utan att ens fråga vad som händer.
Citera
2022-12-17, 19:56
Medlem
1754s avatar
Citat:

Tack för det jobb du och dina kollegor gör! 💪 Det är som du skriver, att det är dom som är kritiska mot ordningsvakter som är dom som tror att dom kan bete sig hur dom vill och blir kränkta när det blir konsekvenser.
Jag hoppas dina kollegor blir friade, dom gjorde samhället en tjänst med sin insats eftersom det indirekt ledde till pajasens död.
Citera
2022-12-18, 16:41
Medlem
develis avatar
Citat:
BTW detta är old news och ingen som bryr sig om en död korkade alkis finne som är död redan. Han var dum, full och slogs med vakter och han fick straffet.
Det enda du bekräftar med dina inlägg är att det finns stora problem inom OV med vad som hamnar inom yrket och att den alldeles för korta utbildningen har brister.
Dock är garanterat inte alla samma empatistörda rötägg som dig och dessa gör du en björntjänst i din framfart som enbart handlar om hat och uppenbar brist på empati.
Citera
2022-12-20, 11:41
Medlem
Citat:

Vet du varför lönen är kass?
Citera
2022-12-22, 00:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Jag tvivlar starkt på att du ens har lämpligheten att få ett förordnande prövat av polismyndigheten, än mindre har du den utbildning som krävs.

Ditt förmodade yrke finns nästintill enbart för att handskas med påverkade personer och andra nattfolk som kan störa allmän ordning. Sådant som polismyndigheten inte finner är viktigt nog att lägga resurser på. Därför skall ni också, om ni har gått utbildningen och fått den lämpligt instruerad, vara rustade för att handskas med både påtända, snedtända, baktända och raktända bråkstakar. Dina verktyg, som är noggrant övervägda av expertis, skall ge dig resurserna att säkert kunna omhändertaga en sådan person, det utan att någon kommer till skada. Du skall ha noggrant blivit instruerad om den överhängande fara det är att sitta, ligga, stå eller på något sätt trycka på en person bröstkorg när denne ligger på mage och är påverkad av någonting.

I Filmen ser du raka motsatsen till vad RPS lär ut och du ser istället en massa felaktigt applicerade MMA-tekniker.

Det är inte en arm som har gått av, eller en axel som har gått ur led. En person är död för att två vakter inte förmådde att ens utföra HLR när de tydligt såg att personen var ledlös. Istället fängslar vakten den döda personen. Istället för att göra HLR ropar han upp till TryggC och skriker åt andra att det minsann är våldsamt motstånd och att andra på perrongen ska vittna.

Hela situationen och det förmodade nödvärn som KANSKE har funnits var liksom direkt över när Juha lades ned på mage och två vakter satt på honom. Även vakterna laga befogenhet var över i samma stund som de hade kontroll på honom, framför allt när han sedan inte visade några livstecken alls. Men då fängslar vakterna en död kropp för att visa vittnen att Juha minsann fortfarande stretade emot. Det istället för att DIREKT vända på honom, kolla livsstatus och sedan bereda sjukvårdsinsats. Givetvis kan vakterna vara beredda på att Juha kan luras, det skall man alltid vara. Men man fängslar inte en livlös person.

för väktare krävs det med VU1 och VU2 med x antal timmar praktik emellan.
För ordningsvakt (som du misstar som väktare) får en särskild utbildning som polismyndigheten anordnade förut. Nu kan vem som helst anordna utbildningen.

Han håller strypet i över en minut. Han håller strypet kvar c;a 30 sekunder efter man ser att juha gör sina sista ryckningar med fötterna. Under dessa sekunder får Juhas huvud både tryck på hela halsen och tryck bakifrån av den kvinnliga bimbon. Båda idioterna pressar på överkroppen och babben tar dessutom spjärn mot bänken och verkligen trycker hela sin kroppsvikt med full kraft rakt ned på Juhas bröstkorg.

Det som tar tid är att höra alla vittnen som fanns på platsen. Videoklippen finns och de är solklara. Men åklagaren måste reda ut vilket och hur mycket våld som var proportionellt för ingreppet och det kan ta tid och behöver således också vittnesförhör. Sedan har du en armada av ordningsvaktskollegor som till hundra procent kommer att säga att Juha viftade med svärd, pistol, kniv, Car Gustav och allt annat mot alla vakter. Du har TryggC som kommer att luta sig mot det falska anropet som ordningsvakterna gjorde.

För det är inte bara dödsorsaken det handlar om här, utan om hela ingripandet var lagligt. Även utan dödsfall skulle inte OV frias för tjänstefel, misshandel och dito, då inget av det du ser på klippet ingår i OV-utbildningen.
Åklagaren måste också ta ställning till om brott mot griftefriden och underlåtenhet också kan komma upp, då vakterna inte gjorde någonting för att rädda Juha. Snarare att de manipulerade bevisning när Juha redan var död.
Det är ju lite detta som är problemet. Att utbildningen är bristfällig. Fokuset ligger mer på juridiken, att du som ordningsvakt ska ha laga stöd för vad du gör än fysiska ingripanden. Det fysiska är något man lär sig ute på fältet.
På OV-utbildningen har man enstaka dagar självskydd, men den är så bristfällig att den inte är användbar ute på fältet. Dom grepp och nedläggningar som lärs ut fungerar utmärkt under ordnade förhållanden, men har du en påtänd pundare som spänner varenda muskel i kroppen så fungerar det inte. Polisen har flera månaders självskydd under sin utbildning. Ordningsvakter har knappt 3-4 dagar självskydd och ska hantera samma personer som polisen. Det är en ekvation som inte fungerar.

Det har alltid varit en tidsfråga när någon ska dö under ett ingripande. Nu blev Juha den som fick dra den tråden.

Mig veterligen är resultatet från obduktionen nu klar. Vi behöver inte vänta länge för att få svar på vad åklagaren kommer att göra.
Citera
2022-12-22, 00:51
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
Det är ju lite detta som är problemet. Att utbildningen är bristfällig. Fokuset ligger mer på juridiken, att du som ordningsvakt ska ha laga stöd för vad du gör än fysiska ingripanden. Det fysiska är något man lär sig ute på fältet.
På OV-utbildningen har man enstaka dagar självskydd, men den är så bristfällig att den inte är användbar ute på fältet. Dom grepp och nedläggningar som lärs ut fungerar utmärkt under ordnade förhållanden, men har du en påtänd pundare som spänner varenda muskel i kroppen så fungerar det inte. Polisen har flera månaders självskydd under sin utbildning. Ordningsvakter har knappt 3-4 dagar självskydd och ska hantera samma personer som polisen. Det är en ekvation som inte fungerar.

Det har alltid varit en tidsfråga när någon ska dö under ett ingripande. Nu blev Juha den som fick dra den tråden.

Mig veterligen är resultatet från obduktionen nu klar. Vi behöver inte vänta länge för att få svar på vad åklagaren kommer att göra.
Tack för viss info. Har rent funderat om de glömt bort honom i nån kyl..
Det hörs ju inte ett ord via media.
Såg btw att en polis dömdes för vållande till annans död ganska nyss.
En unik dom i sig där just grepp var i centrum, tjänsten skulle han dock behålla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in