2022-09-26, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
I det här fallet var det ordningsvakter. Det är andra krav.

Väktare har lika stora befogenheter som vilken civilist som helst men med förstärkt rättsskydd. Väktare går oftast i grå uniform och ser till att människor har ett jobb att komma till på morgonen.

Ordningsvakter har polisiära befogenheter och är oftast utbildade av polisen. Har de gått en påbyggnadsutbildning på väktarutbildningen behöver de göra fysiska och skriftliga prov hos polisen.

Ordningsvakter fungerar som en förlängd arm till polisen då det inte finns tillräckligt med poliser för att kunna vara överallt, t.ex. på krogen, tunnelbanan, köpcentrum osv. Ordningsvakter bär till skillnad mot väktare blå uniform. De får även vara beväpnade.

Har väktare andra vapen till försvar förutom batongen och sprej?
Har dom tazer?
Väktarna kunde ha zappat finnen med tazern kanske hade han varit i livet idag?
Enligt AB skulle vakten tagit stryptag på Juha, det blev lite av en George Floyd behandling som Juha fick.
Den ene dog med ett knä över halsen-nacken och Juha blev strypt av en våldsam väktare.
Överdrivet våld i tjänsten kanske?
Citera
2022-09-26, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av angelvs.vltionis
Har väktare andra vapen till försvar förutom batongen och sprej?
Har dom tazer?
Väktarna kunde ha zappat finnen med tazern kanske hade han varit i livet idag?
Enligt AB skulle vakten tagit stryptag på Juha, det blev lite av en George Floyd behandling som Juha fick.
Den ene dog med ett knä över halsen-nacken och Juha blev strypt av en våldsam väktare.
Överdrivet våld i tjänsten kanske?
Nu var det iofs, som jag skrev tidigare, inte väktare på plats utan ordningsvakter.

Väktare har typiskt: Batong (ASP), radiohållare, fängsel på ryggen (mitten), ficklampa surefire, fängsel, fängselnyckel, handskar.
Citera
2022-09-26, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Nu var det iofs, som jag skrev tidigare, inte väktare på plats utan ordningsvakter.

Väktare har typiskt: Batong (ASP), radiohållare, fängsel på ryggen (mitten), ficklampa surefire, fängsel, fängselnyckel, handskar.

Ursäkta, att jag blandade ihop väktare med ordningsvakter.
Jag tänkte inte på vad jag skrev.
Citera
2022-09-26, 21:30
Medlem
Citat:
Ursäkta, att jag blandade ihop väktare med ordningsvakter.
Jag tänkte inte på vad jag skrev.
Ingen fara jag blandar också ihop saker och ting. Det är mänskligt.
Citera
2022-09-27, 08:27
Avslutad
Citat:
Väktarbolagen ställer dom inga krav på lämplighet när man anställer väktare?
Man får varken vara impulsiv, labilt utåtagerande eller skjutglad för den delen för att anses vara lämplig inom yrket.

Eftersom det är konkurransutsatt kommersiell verksamhet ställs inga krav förutom lagstadgade. Att någon är labil struntar dom i. Lämplighet är att du i princip inte ska vara dömd för något grovt brott och att länsstyrelsen kontrollerat detta, inget annat. Ordningsvakter har samma krav plus några simpla fyskrav.
Senast redigerad av priz 2022-09-27 kl. 08:47.
Citera
2022-09-27, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Eftersom det är konkurransutsatt kommersiell verksamhet ställs inga krav förutom lagstadgade. Att någon är labil struntar dom i. Lämplighet är att du i princip inte ska vara dömd för något grovt brott och att länsstyrelsen kontrollerat detta, inget annat. Ordningsvakter har samma krav plus några simpla fyskrav.

Med andra ord kan vilket labilt och dysfunktionellt knashuvud få anställning inom denna bransch?
Det är väl som inom skolans värld att arbetsgivaren begär ut intyg ifall man är dömd eller inte?
Vore ju otryggt om säkerhetsföretagen skulle anställa ordningsvakter eller väktare som har nyttjande och bruksberoende av något slag som benso eller tramadol?
Eller att röka ogräs på helgerna för att komma till jobbet heltjackad på måndag morgon?
Citera
2022-10-01, 07:57
Medlem
Ingen mobilfilm på denna händelse alls?
Citera
2022-10-01, 08:11
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wattford
Ingen mobilfilm på denna händelse alls?
Finns på Polisnytt på Insta (fanns iaf, vet inte om de ligger kvar)
Citera
2022-10-01, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jannika.Jansson
Vad har du för nytta av de namnen då?
Självklart vill jag veta vilka man ska hålla sig undan.
Citera
2022-10-01, 18:03
Medlem
X-limers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aec

Det finns ett mycket bättre sätt att undvika ordningsmakten, bli inte föremål för den, gör rätt för dig, begå inte brott, var inte ordningsstörande. Är det för mycket begärt?
Citera
2022-10-01, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-limer
Det finns ett mycket bättre sätt att undvika ordningsmakten, bli inte föremål för den, gör rätt för dig, begå inte brott, var inte ordningsstörande. Är det för mycket begärt?
Kom in verkligheten!
Citera
2022-10-01, 21:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av aec

Håller du dig i skinnet så är det säkert ingen OV som attackerar dig heller.

Men skall man göra som finnen och springa fritt som en vettvilling och bråka och knuffa folk så får man nog räkna med att få bli omhändertagen också.

Modig finne för övrigt som tacklade en kvinna på perrongen. Undrar vad hans lilla mamma hadeatt säåga till försvar om det - kanske man kunde frågat henne när hon skulle "stirra" vakternai ögonen som hon skrev i tidningen.

BTW detta är old news och ingen som bryr sig om en död korkade alkis finne som är död redan. Han var dum, full och slogs med vakter och han fick straffet.

Vi kan ju se vad som kommer ske med vakterna
Någon fällande dom ser jag nog som faktiskt osannolik. Mamman och Fbs egna OV hatande tonåringar får fortsätta skrivaut sitt hat mot ett yrke de inte vet ett skvatt om.

Kram och lycka till när domen kommer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in