2022-12-17, 13:16
Medlem
libbens avatar
Förstår inte varför inte samhället sätter krav på att få tillbaka pengarna bolagen tjänar på all dyr el. Pengarna finns. Bara börja dela ut dem till svenska folket. Detta är ett rån och förflyttning av våra pengar till några få som sedan lägger över allt ansvar på samhället.

Att fler politiker inte dör i Sverige är högst förvånande.
Citera
2022-12-17, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av termometern
Finns duschklockan i regnbågsfärger också? Eller med Ukrainas flagga?

Dårhuset Sverige

Förhoppningsvis finns det en bild på en knapp av en ryss som man ska slå på så hårt man bara kan när tiden är ute. Ger lite tillfredsställelse för skiten de är ansvariga för då.
Citera
2022-12-17, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Är själv kluven till åtgärden. Vill absolut inte ha massor av regler gällande allt.
Tror dock att enda lösningen för minskad energiförbrukning är att hyresgästerna själva betalar exakt hur mkt varmvatten de använder.

Tror knappast duschklockan kommer få "allt är gratis" att sluta ta tvåtimmarsduschar. Dock kommer nog en räkning att få stopp på det.

Lösningen är enkel, alla får betala för just sin förbrukning. Sedan år ju elpriset åt helvete tack vara våra kära politiker...

Kommer nog dit, vi är inte så kända för att anpassa oss om det inte direkt påverkar pengapungen..
Citera
2022-12-17, 13:39
Avstängd
i samband med energikrisen har nu hyrorna höjts också, så istället för att bara tvätta varje dag i tvättstugan och ta timslånga duschar, har jag också skruvat av termostaterna på elementen för att slösa med varmvatten. Kan hyresvärden vara fitta kan jag med.
om dom begränsar varmvatten här så kommer jag inte betal hyra. står klart och tydligt att varmvatten ingår.
Citera
2022-12-17, 13:42
Medlem
Våra landsförrädare till politiker som ständigt utsätter oss för saker skapat situationen.
Citera
2022-12-17, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Letsdothisnow
Barnen badade två gånger igår, sambon duschade i 20 min och jag tog ett bad på kvällen också.

ABK kan suga kuk.
Kan själv stå i duschen en timme varmt kokande vatten underbart i dessa kalla tider
Citera
2022-12-17, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VEC
https://www.hemhyra.se/nyheter/max-fyra-minuter-i-duschen-sa-ska-varden-fa-hyresgasterna-att-halla-tiden/
De över 9 000 hyresgästerna får under december var sin duschklocka hemskickad.
Det handlar om ett vattentätt timglas, inställt på fyra minuter.

Nu ska hyresgästerna spara pengar i duschen. Under december skickar den kommunala värden i Kristianstad ut vattentäta timglas inställda på fyra minuter till alla boende. "Men hyresgästerna får gärna duscha ännu kortare tid", säger Jonas Rosenberg, ABK:s kommunikationschef. För varje minut minskad duschtid sparar bolaget 1,2 miljoner kilowatt timmar per år. Det motsvarar 480 lägenheters totala årsförbrukning av hushållsel.
Max 4 minuter i duschen.
https://www.abk.se/artikel/minska-risken-for-nedslackning-av-elnatet-skyhoga-elpriser-och-annu-hogre-hyreshojningar

Vad tror vi om denna lösning om en duschklocka, kommer fler bostadsbolag ta rygg?

Man hinner med mer än vad man tror på 4 minuter. Jag var på en camping en sommar där man fick stoppa i några mynt när man skulle duscha och det var 3 minuter man fick, och det räckte bra.
Citera
2022-12-17, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VEC
https://www.hemhyra.se/nyheter/max-fyra-minuter-i-duschen-sa-ska-varden-fa-hyresgasterna-att-halla-tiden/
De över 9 000 hyresgästerna får under december var sin duschklocka hemskickad.
Det handlar om ett vattentätt timglas, inställt på fyra minuter.

Nu ska hyresgästerna spara pengar i duschen. Under december skickar den kommunala värden i Kristianstad ut vattentäta timglas inställda på fyra minuter till alla boende. "Men hyresgästerna får gärna duscha ännu kortare tid", säger Jonas Rosenberg, ABK:s kommunikationschef. För varje minut minskad duschtid sparar bolaget 1,2 miljoner kilowatt timmar per år. Det motsvarar 480 lägenheters totala årsförbrukning av hushållsel.
Max 4 minuter i duschen.
https://www.abk.se/artikel/minska-risken-for-nedslackning-av-elnatet-skyhoga-elpriser-och-annu-hogre-hyreshojningar

Vad tror vi om denna lösning om en duschklocka, kommer fler bostadsbolag ta rygg?

Allt blir sämre i Sverige Förr kunde man ta sig ett välförtjänt bad (i badkar) efter arbetsdagen. Eller vänta nu, det kan jag ju då jag har både badkar och pool.......
Citera
2022-12-17, 14:06
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nigarn
i samband med energikrisen har nu hyrorna höjts också, så istället för att bara tvätta varje dag i tvättstugan och ta timslånga duschar, har jag också skruvat av termostaterna på elementen för att slösa med varmvatten. Kan hyresvärden vara fitta kan jag med.
om dom begränsar varmvatten här så kommer jag inte betal hyra. står klart och tydligt att varmvatten ingår.

Haha….. ok. Du är begåvad eller bara tråkig.

Berätta om vinsten och vilken temperatur du nu har i lyan.
Citera
2022-12-17, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kajah
Sverige börjar allt mer likna en jävla Soviet stat.

Det är väl miljöpartisternas (kommunisternas) mål. Alla ska vara lika fattiga och leva som grottmänniskor, förutom de själva.
Citera
2022-12-17, 14:57
Medlem
Finns inget goare än att tappa upp ett bad när man kommer hem efter en kylig dag utomhus. Sjunka ner med ett glas eller en podd. Som att hoppa in i bastun. Nä lev som du vill och stressa inte med skitsaker.
Citera
2022-12-17, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Nu är det ju inte någon som dikterar hur länge någon ska duscha. Duschklockan är mest som en extra push för att man som hyresgäst ska bli påmind om vikten av att duscha kortare tid.

Vi har elbrist i Sverige och att man gemensamt hjälps åt för att spara el har jag inga problem med.

Det finns nog ett antal individer som står och halvsover i duschen en kvart-halvtimme. Dags att vakna nu!

Detta är enkom en "uppmaning" under piskan, ingen morot alls då höjning av hyran och/eller annat kommes snart som ett brev på posten. Hyresbolaget kommer säga; "ni fick chansen att skärper er och följa vår stilla bejan, ni gjorde inte det och då ser vi oss nödgade att höja hyran med 1500 kronor/månad". De kommer höja oavsett besparing, var så säkra - detta bara ett förvarsel om vad som kmma skall!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in