Citat:
Ursprungligen postat av
jens-hedenstedt
Jag älskar hur folk härinne kommer att tro att bostadsmarknaden kommer att dyka - det kommer den inte att göra. Anledningen stavas utbud och efterfrågan. Om du tar bort en stor del av hyresbeståndet, håller ned byggtakten över 20 år skapar du en artificiell brist. Det kommer alltid att finnas ett tryck. Folk fattar bara inte det.
Jämför snälla inte med 90 talskraschen. Sverige hade både en mindre befolkning och ett större hyresbestånd. Hyresrätterna var en tydlig motpol till bostadsrätterna och villorna. Folk valde helt enkelt bort bostadsrätterna då räntan var för hög.
Idag köper många för att de inte hittar billiga hyresrätter, vilket som sagt skapar ett konstant tryck. Så jag fattar inte varför människor ojar sig. Priserna kommer att falla. Men förmodligen ned till 2018/2019 års nivå.
Glöm inte heller att bygga nytt kostar betydligt mer och det fungerar ju som en bromskloss mot att värden ska falla genom källaren. Och kostnaden för att bygga nytt kommer inte gå ned de närmaste åren, snarare upp. Är inte heller gratis att renovera äldre objekt.
Tror att vi kommer få en mer hälsosam bostadsmarknad där folk inte ser lån som låtsas pengar och budar upp objekt något enormt bara för att det varit så billigt att låna. En bekant till mig som köpte ett radhus förra året sa "det är ju bara buda på, extra kostnaden för de där extra hundratusen kronorna eller halvmiljonen är ju inget" vilket var sant då med lågränta men inte nu när det är högre ränta.
Frågan är ju vad är det för budgetar folk har för sina boendekostnader? Vad ska en t.ex. 3a kosta per månad? Räntan påverkar ju denna månadskostnad. Men vad är en hyffsat renoverad 3a värd ungefär i månaden? Tittar jag på hyresbolagen så tar de ju mellan 10,000-11,000 i månaden för en renoverad 3a i miljonprogramshus exklusive el och bredband. Är detta vad en 3a är värd? Utgår man från det kan man ju bara justera räntan och få ut månadskostnaden och se ungefär vad en 3a bör kosta.
I mitt tycke bör månadskostnaderna vara såhär för lägenheter: 5000 för 1or, 7000 för 2or, 9000-10000 för 3or. Det är rimliga månadskostnader för boenden i Sverige relativt medellöner.