2022-12-17, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Spelar du dum? Boendekostnaden styrs i huvudsak av räntan som hållits artificiellt låg genom styrräntesäkningar och RB’s svällda balansräkning. Så det är en bråkdel av prisutvecklingen som de facto dyker upp som inflation i SCB’s skruvade statistik.

Gör du?

Citat:
KPI med fast ränta (KPIF) är ett mått på underliggande inflation och syftar till att ta bort effekten av förändrade räntesatser från KPI.
...
KPIF ersatte KPI som målvariabel för Riksbankens inflationsmål från september 2017.

Oavsett är det en rent fel att påstå att bostadspriserna inte påverkar KPI eller KPIF. Kanske klädsamt att erkänna att du skrev fel.

Här kan du se KPI mot KPIF om du tror det är någon komplott att dölja inflation.
https://www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2017/Sa-mater-SCB-inflation--skillnaden-mellan-KPI-KPIF-och-HIKP/
Senast redigerad av trickget 2022-12-17 kl. 10:02.
Citera
2022-12-17, 10:03
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Gör du?

Oavsett är det en rent fel att påstå att bostadspriserna inte påverkar KPI eller KPIF. Kanske klädsamt att erkänna att du skrev fel.
Nej du spelar inte du är uppenbart korkad, låga räntor som ger billiga pengar som snabbt ökar i form av krediter speglas i bopriserna som syns i inflationen? Är du på riktigt?
Precis som att den verkliga prisutvecklingen kan friseras genom att hänvisa till prestandaförbättringar in absurdum så har man kraftigt friserat tillgångsinflationen genom att låtas att boendekostnaderna speglar inflationen i priserna?
Citera
2022-12-17, 10:11
Medlem
Citat:
Nej du spelar inte du är uppenbart korkad, låga räntor som ger billiga pengar som snabbt ökar i form av krediter speglas i bopriserna som syns i inflationen? Är du på riktigt?
Precis som att den verkliga prisutvecklingen kan friseras genom att hänvisa till prestandaförbättringar in absurdum så har man kraftigt friserat tillgångsinflationen genom att låtas att boendekostnaderna speglar inflationen i priserna?

Du verkar ju ha lite lässvårigheter så jag lämnar denna diskussion. Jag kan rekommendera att gå tillbaka och läsa vad jag skrev istället för att elda upp dig mot halmdockor.

Det är synd att denna tråd i stort domineras av svammlare som aldrig kommer inse när de har fel.
Citera
2022-12-17, 10:23
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Du verkar ju ha lite lässvårigheter så jag lämnar denna diskussion. Jag kan rekommendera att gå tillbaka och läsa vad jag skrev istället för att elda upp dig mot halmdockor.

Det är synd att denna tråd i stort domineras av svammlare som aldrig kommer inse när de har fel.
Vilka halmdockor? Jag förklarade varför ditt påstående att bopriserna speglas i SCB’s inflationssiffror inte stämmer i huvudsak.
Då börjar du grina?
Citera
2022-12-17, 10:36
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jens-hedenstedt
Jag älskar hur folk härinne kommer att tro att bostadsmarknaden kommer att dyka - det kommer den inte att göra. Anledningen stavas utbud och efterfrågan. Om du tar bort en stor del av hyresbeståndet, håller ned byggtakten över 20 år skapar du en artificiell brist. Det kommer alltid att finnas ett tryck. Folk fattar bara inte det.

Jämför snälla inte med 90 talskraschen. Sverige hade både en mindre befolkning och ett större hyresbestånd. Hyresrätterna var en tydlig motpol till bostadsrätterna och villorna. Folk valde helt enkelt bort bostadsrätterna då räntan var för hög.

Idag köper många för att de inte hittar billiga hyresrätter, vilket som sagt skapar ett konstant tryck. Så jag fattar inte varför människor ojar sig. Priserna kommer att falla. Men förmodligen ned till 2018/2019 års nivå.

Glöm inte heller att bygga nytt kostar betydligt mer och det fungerar ju som en bromskloss mot att värden ska falla genom källaren. Och kostnaden för att bygga nytt kommer inte gå ned de närmaste åren, snarare upp. Är inte heller gratis att renovera äldre objekt.

Tror att vi kommer få en mer hälsosam bostadsmarknad där folk inte ser lån som låtsas pengar och budar upp objekt något enormt bara för att det varit så billigt att låna. En bekant till mig som köpte ett radhus förra året sa "det är ju bara buda på, extra kostnaden för de där extra hundratusen kronorna eller halvmiljonen är ju inget" vilket var sant då med lågränta men inte nu när det är högre ränta.

Frågan är ju vad är det för budgetar folk har för sina boendekostnader? Vad ska en t.ex. 3a kosta per månad? Räntan påverkar ju denna månadskostnad. Men vad är en hyffsat renoverad 3a värd ungefär i månaden? Tittar jag på hyresbolagen så tar de ju mellan 10,000-11,000 i månaden för en renoverad 3a i miljonprogramshus exklusive el och bredband. Är detta vad en 3a är värd? Utgår man från det kan man ju bara justera räntan och få ut månadskostnaden och se ungefär vad en 3a bör kosta.

I mitt tycke bör månadskostnaderna vara såhär för lägenheter: 5000 för 1or, 7000 för 2or, 9000-10000 för 3or. Det är rimliga månadskostnader för boenden i Sverige relativt medellöner.
Citera
2022-12-17, 11:44
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Spelar du dum? Boendekostnaden styrs i huvudsak av räntan som hållits artificiellt låg genom styrräntesäkningar och RB’s svällda balansräkning. Så det är en bråkdel av prisutvecklingen som de facto dyker upp som inflation i SCB’s skruvade statistik.
Stigande bostadspriser, vid konstant ränta, kommer då att driva upp KPI. Och boendekostnad har en tung vikt i KPI.

Så ser verkligheten ut.
Citera
2022-12-17, 11:50
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Energipriserna beror på att man stängt kärnkraft, oljekraftverk och kolkraftverk och velat ersätta alla tre kraftslagen med oplanerbar vindkraft i huvudsak.
Hade detta stämt så hade vi inte sett låga elpriser 2019 och 2020. (Det var för övrigt låga och jämna elpriser alla Nordpools elområden då).

En snabb titt i prisdata falsifierar det verklighetsfrikopplade svamlet.

Citat:
Hade vi inte haft klimathysterin så hade gaspriserna varit ett tämligen hanterbart problem.
Gaspriserna handlades upp av asiater. Deras hubb var prisledande. Europas lagade efter. Det hade med högkonjunkturen att göra. Gas, olja och kol köper man inte pga någon klimathysteri.

Återigen så falsifierar prisdata det verklighetsfrikopplade svamlet.
Citera
2022-12-17, 11:51
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av takeitchill
I mitt tycke bör månadskostnaderna vara såhär för lägenheter: 5000 för 1or, 7000 för 2or, 9000-10000 för 3or. Det är rimliga månadskostnader för boenden i Sverige relativt medellöner.
Tankefelet med detta, även om siffrorna inte är orimliga i sig, är att jämställa alla lägenheter i Sverige. 5000 kr per månad för en fräsch 1:a i Stockholms innerstad är givetvis för billigt. Den är på en helt fri marknad säkert värd 2-3 gånger så mycket. 5000 kr per månad för en liten sliten etta i en "utsatt" del av Lindesberg låter å andra sidan dyrt i mina öron.
Citera
2022-12-17, 11:52
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Nu lär det inte dyka många objekt på flera veckor samtidigt som inte alltför många vill göra affärer över jul & nyår. Flera av dessa säljare lär kunna tänka sig gå ner i pris för att få till en affär innan ledigheterna och slippa stå kvar osålt på Hemnet över året.
Det som händer är att det läggs ut "kommande" objekt. Där visning sker någon gång i Januari.
Citera
2022-12-17, 11:55
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Energipriserna beror på att man stängt kärnkraft, oljekraftverk och kolkraftverk och velat ersätta alla tre kraftslagen med oplanerbar vindkraft i huvudsak.
Gas har tillkommit som ett alternativ för att hålla elsystemet någorlunda balanserat och gas används för uppvärmning ute i Europa.
Hade vi inte haft klimathysterin så hade gaspriserna varit ett tämligen hanterbart problem.
Bränslepriserna är i huvudsak skatt och kommer av reduktionspliktsdravlet, så även dessa är i huvudsak orsakade av våra politiker inte kriget i Ukraina.
Vi har haft inflation i fastigheter och börsen många år, men det har inte påverkat inflationsberäkningen. Gällande SCB’s sätt att beräkna inflationen i sin varukorg så kan den ifrågasättas som väl optimistisk gällande att bortse ifrån prisökningar nätverk kommer till ”prestandahöjningar ” i de varor som ingår i korgen.
Det har legat i allas intresse att låtsas om som att inflationen inte finns, gratispengar är alltid trevligt.
Problemet är att nu rullar hjulen åt andra hållet och pengatryckandet äter bort köpkraft så det står härliga till.
Då vill ingen ta ansvar längre och det är Rysslands fel, eller giriga företagare, politikerna som är ansvariga tvår sina händer.

Tycker din historieskrivning är bra och kan instämma i det mesta. Men det motsätter inte mitt resonemang. Jag har inte sagt att det är Rysslands fel. Nu när energin stryps pga Ukrainakriget och väst varit så naiva att man förlitat sig på rysk energi så sitter hela Europa i klistret eftersom vi
så sammanlänkande. Tar tid komma ur detta. Och Ukrainakriget kommer påverka allt, speciellt en överhettad bostadsmarknad. Nu är inte bara gamla synder från finanskrisen som inverkar utan även att RISK kommit in i systemet.
Citera
2022-12-17, 11:55
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
En tennisintresserad person: "Fan va dåligt Federer spelar idag"

liksom-fb: "Gör det bättre själv då. Annars skulle du inte säga att Federer spelar dåligt."

Den nivån ligger ditt återkommande tramseri på.
Alla som menar att viftande med en tennisracket på något sätt är relevant för ekonomin i att bygga bostäder kan ju hålla med Djimmie.

Resten kan ju undra varför de som menar att bostadspriserna är oskäligt höga, inte startar upp bostadsproduktion. Dessa säger ju indirekt att marginalerna i bostadsproduktion är skyhöga och att man tjänar enormt på att producera bostäder.
Citera
2022-12-17, 12:00
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Men alltså kan vi släppa det här propagandaargumentet från Aftonbladet om att ett krig i Ukraina på något sätt skulle påverka svenska bostadspriser? Det är ju precis som att folk försöker få det till att bristen på rysk gas på något sätt ska höja svenska elpriser när typ 0.01% av Sveriges befolkning använder gas.
Läs på lite om hur elprissättningen går till och kom tillbaka. Elpriset sätts utifrån den på marginalen dyraste men för effektkravet nödvändiga produktionsmetoden. Alltså om gas behövs för att elsystemet inte ska kollapsa och om gas för tillfället är den dyraste produktionsmetoden så kommer all elproduktion prissättas utifrån gaspriset. Det som gör att Sverige inte fullt ut har Europeiska energipriser är begränsningar i infrastrukturen (kapacitetstak på exporten). När det tex. blåser på bra så får vi ett överskott som inte går att exportera vilket sänker priserna (ibland vid extremfall till negativa priser). Om man då sitter på en reglerbar vattenkraft (med fördämning) så är det rationellt att sänka produktionen (spara vatten i reservoaren) och vänta tills elpriset går upp igen. Det spelar alltså ingen roll att gas används väldigt lite i Sverige.
Senast redigerad av Enterprise 2022-12-17 kl. 12:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in