2022-12-16, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Anders bor med sin familj i Örebro i en gammal skola byggd på 1870-talet.

-Min fru går med dubbla byxor, tre tröjor, mössa, sjal och torgvantar inne. Vi sover med dubbla täcken eller elektriska värmefiltar. Under dagarna spenderar vi också den mesta tiden under täcken och filtar.

– I sovrummet på undervåningen där jag sover är det 10 grader. Jag använder en värmefilt vilket underlättar, säger Anders.

Trots alla uppoffringar*räknar han med att få betala 12*000 kronor för elen i december, det betyder att han kommer att behöva låna pengar av anhöriga för att ha råd med mat.

Vad händer med Sverige?

https://www.svd.se/a/eJzRqa/elkrisen-tvinga-ha-10-grader-inomhus

Problemet är väl också att vissa försäkringar gäller inte om du har för låga grader hemma men men oklart med gamla hus...
Citera
2022-12-16, 22:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TompaO
Vad skulle han gjort menar du? Extremt lång väntetid på både värmepumpar och kaminer.
För 15 år sedan byggde jag hus med vedpanna för att inte hamna i den situationen Anders är i nu.

Just nu kör jag jordvärmepump med bundet 5-årigt elpris på ~55 öre/kWh. När elpriset stack iväg förra hösten så insåg jag att det var första signalen på att elpriset skulle lyfta till sjuka nivåer, precis som väntat. Jordvärme satte jag in för några år sedan när jag kände att jag hade råd att köpa mig fri från lite arbete, men vedpannan står redo. Nu har jag 4 år på mig att klyva och torka ved.

Det finns inga ursäkter för att bli överraskad av höga elpriser. All tillgänglig information om svenskt elnät och elproduktion har pekat på att vi ska hamna i exakt detta läge vi är i nu, i 20 år. Att inte ha arrangerat sin bostad till att vara så självständig som möjligt är helt efterblivet. Det är ju hela poängen med ett hem, att vara oberoende och säker.
Senast redigerad av MachDiamonds 2022-12-16 kl. 22:47.
Citera
2022-12-16, 22:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Jag bor i villa med min familj, fru och tre barn, SE3 och har 20 grader inomhus. Strax utanför Göteborg.
Har naturligtvis sett till att byta fönster, tilläggsisolera vinden samt kör med fjärrvärme i huset.
Bara fjärrvärmen hade en investeringskost om ca 120 000:-
Inget gjort nu utan gjort de sista åren, enligt sedvanligt underhåll man har i ett hus.
Bor i hus från 40-talet. Uppvärmning på ca 3000:- vintertid. Inkl. varmvatten som går på fjärrvärmen.
Elkostnaden minimal, där elbilen står för största delen.

Vad som händer?

Tja, låter som vuxna människor gråter ur sitt ansvar.
Eller vad menas?
Det är alltså en utomstående som bestämmer över din uppvärmning? Lycka till med det. Uppvärmningen ska man själv bestämma över, det är för riskabelt att leja ut temperaturen i sin bostad till näringslivet när man bor i ett land som har under 0 grader på vintern.
Citera
2022-12-16, 22:51
Medlem
ShotsFireds avatar
Den där Anders är bra elak mot sin familj.
Jag har 19 grader och elementen är inte på.
Citera
2022-12-16, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Det är alltså en utomstående som bestämmer över din uppvärmning? Lycka till med det. Uppvärmningen ska man själv bestämma över, det är för riskabelt att leja ut temperaturen i sin bostad till näringslivet när man bor i ett land som har under 0 grader på vintern.

Utomstående?
På vilket sätt bestämmer fjärrvärmebolagen mer om uppvärmningen i en villa än ett elbolag?
Vad pratar du ens om?
Temperaturen? Jag bestämmer min egen temperatur i mitt hus

Fjärrvärmen är uppkopplad mot kommunalt fjärrvärmeverk och är sannolikt betydligt mindre exponerat mot vinst än traditionella elbolag.
Men nåja.
Det är inte svårare än att stänga fjärrvärmen förstår du. Om det blir för dyrt. Koppla på mot en luft/vatten.
Men efter sju år är vi trots allt rätt nöjda.
För 2023 går det upp från 0,95 till 1,10 per kWh. Det kan vi leva med, och ligger i linje med flismarknaden som fjärrvärmen exponeras stort emot.
Senast redigerad av M.J.A 2022-12-16 kl. 23:01.
Citera
2022-12-16, 23:13
Avstängd
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Det som hände var att sozzarna och miljöpartiet tillsammans med centern och komunisterna lade ned 4 kärnreaktorer utan att ha något annat istället. Då blir det så här.

Elpriset regleras i EU så några kärnreaktorer hit eller dit i Sverige hade inte gjort nån märkbar skillnad på priset. Du kan ju kontakta Frankrike och be dem veva igång några av sina 20-tal reaktorer som är tagna ur bruk istället.
Citera
2022-12-16, 23:18
Medlem
texashatts avatar
Jag kan tycka det är fel att något ska öka så mycket i kostnad över en natt och det är väl fan inte rätt att ropa ”skyll dig själv” och hålla på om att ”bara rätta sig efter plånboken och flytta” till människor som får tillvaron sönderslagen.
Ska vi säga att era hyror ökade 400% över en natt, då jävlar ska jag ropa ”skyll er själva” och ”rätta er efter plånboken”, bara att flytta ut på gatan!
Ska inte känna någon sympati alls med er om det händer.
Citera
2022-12-16, 23:20
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Hade de inte var bättre o jobb remote från typ Israel eller Cypern, kanske Marocko i 5 månader. Eller bo i thailand.
Beroende hur flextid jobbar har. Klar skolplikten skulle skapa problem om han hade yngre tonåringar /barn men va fan gör man. Skjut upp skolan ett år.
Citera
2022-12-16, 23:23
Medlem
Thelonegunmans avatar
10 grader låter extremt. Men vi får vänja oss vid historier som dessa i det nya fattig-Sverige där de rödgröna (främst) utplånade Sveriges energiförsörjning.

Det finns en del viktigpettrar (såklart) som berättar hur bror-duktiga de har varit som har installerat både det ena och det andra som ger dem relativt låga räkningar med andemeningen att folk får skylla sig själva. Visst, jag har också förberett mig väl men förstår att också att ljugande politiker duperat en stor del av befolkningen och att omsvängningen har gått så snabbt att helt plötsligt står man där utan möjlighet att finansiera något så basalt som värme, vilket är något vi har kunnat göra i 100 år.

Sverige har styrts av inkompetenta månglare och vanligt folk får betala priset.
Citera
2022-12-16, 23:25
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans
Människor är så jävla bekväma av sig nuförtiden och konsekvensen är ett samhälle fullt av veklingar som får panik så fort där blir lite kyligt.
Våra förfäder klarade av att sova i minusgrader och om dom klarade av såna förhållanden klarar vi också det. Faktum är att 10 grader är en ganska skön temperatur om kroppens inre termostat fungerar normalt.
Det mesta sitter i skallen när vi fryser.
Problemet stavasskatteverk, försäkringsbolag och polis.
Annars hade han kunnat fixa en illegal skorsten och kamin för under 30k och säkrat vintern.
Sätta upp lite extra läderhud från får som de torkat. Eller mattor
De kanske tim hade kunnat göra de lagligt me o köra kamin ute och någon form av salt eller vattenrör som går in i bostaden.

Anyway. Många kreativa lösningar hade fixat värmen på e dagar, men hade blivit en ekonomisk risk pga lagar och eldsäkerhet.

Och folk bor i minusgrader men då har dom kläder därefter och bort i tält eller eldar ved i stugor. Alternativ har de vindskydd med eld.
Men inte fan lever i i perfekta tribes utan har jobb, skola och lån som binder dom stt vs hemma.
Citera
2022-12-16, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av texashatt
Jag kan tycka det är fel att något ska öka så mycket i kostnad över en natt och det är väl fan inte rätt att ropa ”skyll dig själv” och hålla på om att ”bara rätta sig efter plånboken och flytta” till människor som får tillvaron sönderslagen.
Ska vi säga att era hyror ökade 400% över en natt, då jävlar ska jag ropa ”skyll er själva” och ”rätta er efter plånboken”, bara att flytta ut på gatan!
Ska inte känna någon sympati alls med er om det händer.

Ropa skyll dig själv är bara töntigt däremot borde människor börja lära sig att vi är inte skapta för att allting ska vara så jävla bekvämt hela tiden. Vi är skapta för att väldigt obekväma förhållanden så som kyla.
Tycker man det är kallt vid 10 + är man ingenting annat än klent virke och borde försöka utsätta sin kropp för kyla lite mer...
Citera
2022-12-16, 23:31
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Tycker man det är kallt vid 10 + är man ingenting annat än klent virke och borde försöka utsätta sin kropp för kyla lite mer...
Om du gick ute naken vid plus 10 gr C, så skulle jag göra en orosanmälan på dig.
Citat:
Bitch please. Forskningen bekräftar att det är hälsosamt att utsätta sig för kyla då och då under jämna mellanrum..
Intressant. Har du lust att länka och citera den studien?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in