2022-12-25, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Ok dr har vi en siffra, terigen hr av dig nr det finns ett enda p plats.
Du kan ju brja med att kolla upp hur lngt man faktiskt kommit med det dr-Fniss, lycka till.

Man har som en teori men det finns inte ens en vlfungerande prototyp som r i drift. Det r mnga bitar som ska vara p plats innan vi r dr ens. S hur ska man ens kunna ska tillstnd som lr ta minst nio r att f till...

Du kan allt ha vilka fantasier du vill men nej.

EDIT: lste nu det du lkade till... Sr ju frjutton i alla fall p slutet p den ena.

Citat "Vi kan inte g vidare med skarpt investeringsbeslut om vi inte knner trygghet att nsta regering tminstone accepterar bygget av nya reaktorer.

Du har allts inte lst det du sjlv lnkade hr d samma saker str i det du sjlv lnkat till.

undrar om jag ska lsa den andra nu men det str nd inget nytt s att... aja...
Det r jag som skrivit det lnkade. Varfr sitter du lgger din dyrbara tid och argumentera om ngon du helt uppenbart har noll koll p, finns det inte intressantare saker fr dig att syssla med?
Citera
2022-12-25, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Det r jag som skrivit det lnkade. Varfr sitter du lgger din dyrbara tid och argumentera om ngon du helt uppenbart har noll koll p, finns det inte intressantare saker fr dig att syssla med?
har intresserat mig fr det fram och tillbaka och annat under lng tid.
Har en kompis som Jobbar som teknisk fysiker tror jag det heter. Han avfrdade det dr direkt.

Jag r sjlv fresprkare fr att man ska ha s mycket energifrsrjning lokalt vi vara kan av alla det slag. Det ingr i samhlle och beredskap och som bekant s r civilfrsvaret uruselt s en nnu strre anledning. Jag har fjt uvecingen och dr r inte lokala sm krkraftverkt ett veriget allternativ.

men vi kan vilja det. Vi kan prata om det. Vi kan starta ett fretag, Vi kan prata med alla politiker och frga dom vilka garantier fr vi och s vidare och s vidare.

Men bara fr att man pratar om det innebr ju inte det att vi har ngot att komma med egentligen i dag mer n tankar och ider. Sjlvklart har man mten i dag och snackar om det,det ska dom ha men som sagt.

Merav vi kan kalla det svammel hr.
Dagens lagstiftning ger i praktiken oligopol till dagens tv huvudgare av krnkraftverken.
Det i srklass viktigaste sklet till att ny krnkraft inte byggs eller planeras r den politiska risken.
Ett flertal lagar och frordningar lser fast oss i dagens situation
Citera
2022-12-26, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Anders bor med sin familj i rebro i en gammal skola byggd p 1870-talet.

-Min fru gr med dubbla byxor, tre trjor, mssa, sjal och torgvantar inne. Vi sover med dubbla tcken eller elektriska vrmefiltar. Under dagarna spenderar vi ocks den mesta tiden under tcken och filtar.

I sovrummet p undervningen dr jag sover r det 10 grader. Jag anvnder en vrmefilt vilket underlttar, sger Anders.

Trots alla uppoffringar*rknar han med att f betala 12*000 kronor fr elen i december, det betyder att han kommer att behva lna pengar av anhriga fr att ha rd med mat.

Vad hnder med Sverige?

https://www.svd.se/a/eJzRqa/elkrisen...grader-inomhus

Mr hus bra av att bara ha 10 grader, med tanke p fukt och mgeltillvxt?
Citera
2022-12-31, 21:36
Medlem
deddds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Du fr urskta, men jag kommer fortstta att be om kllor. Ogillar hitte-p.
Jag brukar vara duktig p att citera och ange klla. Felar jag ngon gng s fr du grna ppeka.
De flesta lr sig efterhand vitsen med att citera och ange klla, kanske efter att de sjlva rkat p en trd med dda lnkar. Inte alls kul.

Vad ska du med det till? Du ignorerar det ju nd:
Citat:
Nu bor inte Anders i en skola.
https://www.svd.se/a/eJzRqa/elkrisen...grader-inomhus samt frsta meningen i TS.

Att du lnkar till kllor tror jag inte en sekund p. 1 du r inte lskunnig. 2 du bevisar i denna trden att du inte lnkar till kllor.
Du lnkar inte ens till klla ver pstendet att du brukar vara duktig p att lnka till kllor...

S om du felar "ngon gng" s ska jag skedmata dig med dina misslyckanden, inte heller det klarar du av sjlv.
Citat:
Det finns mnga som kpt enkla hus med enkel uppvrmning till lgt pris och inte varit beredda p dagens energipriser.
Klla saknas.

Citat:
Och i trden har jag berttat vilka partier som har varit fr nedlggning: Nmligen samtliga dvarande riksdagspartier.
Klla saknas.

Citat:
Sedan har de varit fr nedlggning lite olika. Moderaterna minst, sedan sossarna och KD, och drefter Liberalerna som var vldigt ivriga... Ni fr googla p krnkraftsomrstningen 1980. Annars finns det lnkar i trden.
Klla saknas.
Hr r det tydligen alla andra som ska googla...

Ditt vrdelsa mongo...
Senast redigerad av deddd 2022-12-31 kl. 21:43.
Citera
2023-01-01, 01:00
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deddd
Klla saknas.

Klla saknas.

Klla saknas.
Hr r det tydligen alla andra som ska googla...

Ditt vrdelsa mongo...
Jag har citerat och lnkat till allt ovan, i trden. Frutom pstendet att mnga kpt hus med dlig uppvrmning. Lite svrt att lnka till mina egna pstenden.

Men det vriga har du lnkar och citat p frn mig i trden.
Citera
2023-01-01, 18:07
Medlem
TonyMeltdowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Mr hus bra av att bara ha 10 grader, med tanke p fukt och mgeltillvxt?
Det beror nog en del p huset.

Har du ett *stenhus* pre WW1 r det nog kanska hllbart.

En nittiotalskk med fuktsprren fr *lngt ut* kommer onekligen stnga in kondens i vggarna.

Kkar byggda fre oljekrisen (70-tal) har nog i regel tillrckligt bra ventilerade vggar.

Men men, en bieffekt av eventuell tillggsisolering r att man flyttar kallare temperaturer int.
Har man otur hamnar de brande trbjlkarna i 8C p vintern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in