• 1
  • 2
2022-12-16, 20:29
Medlem
Blod skapas ganska snabbt i kroppen och man klarar sig utan en del. Därför man kan lämna blod.
Då skulle man också kunna tappa sitt blod själv och göra någon mat på det. Vad skulle vara lämpligt för mat att laga då? Smakar människoblod och djurblod annorlunda när man äter det?
Är det någon som provat äta sitt eget blod.
Citera
2022-12-16, 20:31
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckYes
Blod skapas ganska snabbt i kroppen och man klarar sig utan en del. Därför man kan lämna blod.
Då skulle man också kunna tappa sitt blod själv och göra någon mat på det. Vad skulle vara lämpligt för mat att laga då? Smakar människoblod och djurblod annorlunda när man äter det?
När blod skapas behövs järn. Vilket i och för sig blodet du lagar mat på innehåller. Förr tror jag blodgivare fick järntabletter, eller ett par leverpastejsmörgåsar. Men det kan jag ha drömt.

Hur som helst skapas inte blod från ingenting, så jag tror inte din idé är någon hit.

Edit:
Efter blodgivningen

Varför erbjuder ni järntabletter?

Du förlorar järn i samband med blodgivningen och det krävs järn för att kroppen ska bilda nytt blod. Därför får du järntabletter av oss, de motsvarar den mängd järn du gett.
https://geblod.nu/fragor-och-svar/va...jarntabletter/
Senast redigerad av Stormpiskare 2022-12-16 kl. 20:36.
Citera
2022-12-16, 20:37
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckYes
Det smakar som djurblod - dvs inte alls direkt.

Man kan steka i det.
Citera
2022-12-16, 20:38
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Det smakar som djurblod - dvs inte alls direkt.

Man kan steka i det.
Hur vet du att man kan steka i blod? Det innehåller knappast något fett.
Citera
2022-12-16, 20:43
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Hur vet du att man kan steka i blod? Det innehåller knappast något fett.
Jag svarade mest med den enklaste formen att få in blod i matlagningen efter hur jag förstod TS fråga och bedömde nivån. Om det ska tas av eget blod räcker det knappast till att göra blodpudding utan större mankemang, tänkte jag.

Nej, du har förstås helt rätt, men det går ändå utmärkt.

Man kan förstås också göra någon av alla våra nordiska blod-rätter. Svartsoppa Exempelvis.
Citera
2022-12-16, 20:44
Medlem
ruttenfimps avatar
Hade varit kul om någon kunde tappa sig på blod och göra en blodplätt alltså en blodpudding. Roligare hade det varit om du bjöd någon som är ovetandes och får höra det efter den käkat upp den. HIV och HEP patienter kanske inte ska göra det dock. Hmmm...
Citera
2022-12-16, 20:46
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Jag svarade mest med den enklaste formen att få in blod i matlagningen efter hur jag förstod TS fråga och bedömde nivån. Om det ska tas av eget blod räcker det knappast till att göra blodpudding utan större mankemang, tänkte jag.

Nej, du har förstås helt rätt, men det går ändå utmärkt.

Man kan förstås också göra någon av alla våra nordiska blod-rätter. Svartsoppa Exempelvis.
Att man kan laga mat av blod vet alla med skaplig allmänkunskap, det har jag inte ifrågasatt.

Du skrev att man kan "steka i blod". Och det var det jag undrade hur du visste. Har du någon källa, eller kanske en berättelse om när du använde blod att steka i istället för smör eller rapsolja?

Tanken är att det vore bra att veta, ifall man en dag hamnar i skogen och måste livnära sig på vad som finns där.
Citera
2022-12-16, 20:48
Medlem
Pruttmuffs avatar
Man kan ju göra blodpudding på sitt eget blod.
Jag har hört att man kräks om man dricker för mycket av sitt eget blod. Att det är en varningssignal i kroppen att man blöder invärtes, men vet ej om det stämmer.
Citera
2022-12-16, 20:50
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruttenfimp
Hade varit kul om någon kunde tappa sig på blod och göra en blodplätt alltså en blodpudding. Roligare hade det varit om du bjöd någon som är ovetandes och får höra det efter den käkat upp den.
Något liknande hände faktiskt i början på nittonhundratalet i Italien. En kvinna förmedlade äktenskap, men valde att ha ihjäl en och annan av dessa giftaslystna kvinnor från landsbygden.

Och så bakade hon bröd och kakor av deras blod.

Letade lite snabbt, men kunde inte hitta något på webben om det. Kanske en skröna?
Citera
2022-12-16, 20:53
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pruttmuff
Man kan ju göra blodpudding på sitt eget blod.
Jag har hört att man kräks om man dricker för mycket av sitt eget blod. Att det är en varningssignal i kroppen att man blöder invärtes, men vet ej om det stämmer.
Att kroppen skulle känna igen det egna blodet?

Man kan må illa och kräkas av magsår, men det tror jag har med andra mekanismer att göra.

Intressant om det du säger stämmer.
Citera
2022-12-16, 20:54
Avstängd
Rastapunxs avatar
Citat:
När blod skapas behövs järn. Vilket i och för sig blodet du lagar mat på innehåller. Förr tror jag blodgivare fick järntabletter, eller ett par leverpastejsmörgåsar. Men det kan jag ha drömt.

Hur som helst skapas inte blod från ingenting, så jag tror inte din idé är någon hit.

Edit:
Efter blodgivningen

Varför erbjuder ni järntabletter?

Du förlorar järn i samband med blodgivningen och det krävs järn för att kroppen ska bilda nytt blod. Därför får du järntabletter av oss, de motsvarar den mängd järn du gett.
https://geblod.nu/fragor-och-svar/va...jarntabletter/
Intressant. Om man tar järntabletter så kanske man kan tappa sig på blod då så man går något plus i näring?
Citera
2022-12-16, 20:56
Medlem
ruttenfimps avatar
Citat:
Något liknande hände faktiskt i början på nittonhundratalet i Italien. En kvinna förmedlade äktenskap, men valde att ha ihjäl en och annan av dessa giftaslystna kvinnor från landsbygden.

Och så bakade hon bröd och kakor av deras blod.

Letade lite snabbt, men kunde inte hitta något på webben om det. Kanske en skröna?

Aldrig hört talas om. Kanske är något av båda?!

Nåväl har kikat upp en del recept och de flesta innehåller runt 0.5 L grisblod och med ytterligare googlingar så hittade jag att man ger runt en halv liter per besök ALLTSÅ är det säkert att tappa sig själv och gör en batch blodpudding på sitt eget blod.

Detta är något jag verkligen nu vill göra. Frågan är hur man ska gå tillväga med blodet. Jobbigt o behöva snitta sig själv då det blir besvär i efterhand med ärr på det. Går det att beställa hem såna där blod grejer man tar på sjukhuset eller ska man försöka tjåla till sig det på någon akutmottagning?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in