2016-12-24, 23:16
Medlem
Molndalsbros avatar
Vaknade precis började med att tända en cigarett och ligger kvar i min säng och myser med cigg och flashback på ipaden får väl bli att korka upp en flaska vin senare
Citera
2016-12-25, 02:45
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Småhandlat i stan. Väntar på morsan som kommer med tåget. Vill bara hem och chilla nu, läsa, äta gott. Något särskilt julfirande är det inte.
Låter ändå mysigt på något vis; läsning, julmat och mor. Firade med min syster i all enkelhet med några fräscha kålsallader, lax, hemgjord löksill, skinka, fruktbröd, julmust etc.
Citera
2021-12-23, 20:02
Medlem
Vakna, kolla flashback, äta lite julmat, kolla på en hitchcock-rulle, försöka förstöra syrrans pepparkakshus (jag har lyckats varje år, förra året övertygade jag henne att göra en pepparkaks-sara kulturhus), sova lite, dricka en julöl om kvällen, åka hem till mig och sen spela eddie meduza
Citera
2021-12-24, 23:31
Medlem
Har en 8 och 6 åring. Så julen är mysig. Tycker det var en nystart för julstämningen när man fick barn.
Citera
2021-12-25, 02:12
Medlem
Geomeisters avatar
Sover ut.

Beger mig till mitt föräldrahem.

Oftast håller någon i full gång med all matlagning och brukar vilja sköta det själv (mest jobbigt med flera "kockar" i ett kök verkar vara en vanlig tanke). Hjälper till med att handla något eller dylikt. Tiden innan Kalle är oftast anonym.

Sedan blir det Kalle och för mig är det då julen startar även om mitt intresse för Kalle har varierat.

Efter Kalle brukar maten närma sig och vi alla äter mat. Ganska trevligt och hyfsat gott även om jag egentligen är less på just maten kring jul (midsommar, påsk osv.). Tradition i all ära, men kring det välkomnar jag nya eller udda inslag. Vällagat julbord är inte fel, men det hade inte varit mitt första val om jag fick bestämma helt.

Sedan sprids familjen ut igen (mobiler har inte gjort det bättre). Läget blir anonymt igen. Kanske tittar på Svensson, Svensson med någon.

Karl Bertil Jonssons Julafton började jag inte titta på förrän jag var vuxen och uppskattar det fortfarande. Intresset från övriga familjen under alla dessa traditionella program är varierande. Roligast att titta på med folk som uppskattar det. Sover någon, någon leker med mobilen och en tredje mest himlar med ögonen så är det svårt att sitta förtrollad.

Därefter brukar det bli julklappsutdelning. Antingen med tomte (vilket är kul) eller klappar under granen. Detta var givetvis mest spännande som barn, men barnens glädje och den allmänna stämningen är mycket angenäm. Efter allt öppnande är stämningen nog som bäst under dagen.

Därefter blir det mest att invänta läggdags eller hålla på med ens julklappar.

Visst finns det en poäng med att ha det traditionellt, men ärligt talat tycker jag det är små saker som ändras vilket gör dagen. Någon ny med i firandet, lite ny mat, kanske något nytt på TV, något mindre utflyktsmål, grannarna tittar förbi eller vad som. Kanske uppskattar de konstanta traditionerna den dagen då de är borta, men just nu välkomnar jag annat.
Citera
2021-12-25, 08:20
Medlem
Igår bestod min diet av följande

Wheel of time på Prime efter frukost
Stellaris ett par timmar
Ett avsnitt av Big ban theory på HBO max
De två avslutande avsnitten av Whitcher på Netflix där sista avsnittet slutade 15:10
Sedan åkte jag hem till mina föräldrar och åt julmiddag. Var bara jag och de för att min syster och hennes familj skulle fira med sambons familj och de var 30 mil bort
Hem
Svensson Svensson på SVT och spelade sedan Stellaris i någon timme
Några avsnitt av Big bang theory
Julbad
Sova för att jobba extra vilket jag inte kan då systemet krånglar
Citera
2021-12-27, 20:06
Medlem
TjejenMedLilaSkors avatar
Tanken var att fira jul utan familjen, då jag har blivit utsatt för övergrepp av en granne till familjemedlem precis där vi skulle vara, men jag saknade familjen för mycket så jag valde att bita ihop med snus och ångestdämpande.

Det var mysigt med familjen, kusin barnet fick sitt första Legoset, så alla hjälpte till att bygga, var lite idylliskt sådär. Maten kommer och vi går för att hämta, säger till min 7 åriga kusin att ta äggen med bestick pga Corona och får någon tyken kommentar från den arroganta fittan till brorsa. Middag sitter jag och chillar med min småkusin samt min andra kusin, hans fru och barn. Sedan lite bråk med brorsan, han skrattar när min 91 åriga farfar har svårt att få tag på en chokladbit som ligger på andra sidan bordet, men mest för han är otroligt arrogant och tyken. Hamnar i mer bråk med brorsan på juldagen, där han senare """"""""ber om ursäkt"""""""", säger nej tack till """"""ursäkten"""""".

Så det var min jul! 8/10, hade ändrat lokal och kastat ut brorsan!
Citera
2021-12-27, 20:09
Avslutad
Samlade hela familjen, kollade kalle anka åt julmat. Hyrde in grannen som tomte för att sedan spela julklappsleken en helt vanlig traditionell svensk jul dvs
Citera
2022-12-16, 20:07
Medlem
Dimpens avatar
Hur firar ni jul?

Hur firar ni jul?
Har ni en stor släkt och åker emellan? Är ni hemma? Har ni barn? Egna barn eller "delade"?
Är ni ensamma som singlar eller är ni med er partner?
Blir julhelgen en stressad "åka omkring"-helg eller en fridfull helg i hemmets lugna vrå? Vill ni träffa släkten eller känner ni er tvingade?

Som TS så börjar jag, vi ska bara vara hemma, äta och dricka gott se på Kalle som traditionen bjuder och även Karl-Bertil Jonsson. Jag är sä klart tomte.
Vi ger varandra nån enkel liten klapp och äter julmat, med snaps, öl och must. Därefter får kvällen utvisa fortsättningen.

Juldagen och annandagen med tjejejrnas respektive familjer men nyår med min familj.

Så hur ser er jul ut?
Skriv och berätta och lämna inget åt slumpen.
Senast redigerad av Dimpen 2022-12-16 kl. 20:41.
Citera
2022-12-16, 20:14
Medlem
Andersdamaans avatar
Samma som förra året. Har lånat föräldrarnas fjällstuga i Härjedalen och kommer att vara där med min hustru och min dotter.

Där så skall vi äta julmat, åka skidor och ha det allmänt mysigt! Litet isfiske blir det också såklart för min del, samt allmän lek i snön!
Citera
2022-12-16, 20:15
Medlem
Vitiss avatar
Är ensam på julafton.
För att inte känna mig (alltför) dyster ska jag äta julbord och sova över på ett schysst hotell.
Citera
2022-12-16, 20:16
Medlem
Är singel. Blir ensam för första gången. Tänker se det som en vanlig dag och sova igenom skiten.
Senast redigerad av Fizzypuff 2022-12-16 kl. 20:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in