2022-12-16, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Varför tror du att massproducerade kinesiska timglas i billig plast av enklaste modell är så dyra? Likadana timglas säljs ju i handeln 5 st för 150 spänn, dvs 30 kr/styck. Lägger du en order på 10.000 st direkt från fabrik blir kostnaden max några kronor styck.

Ja, det är möjligt att jag tog i, men vet du eller någon annan i tråden vilka timglas de kommer eller har köpt in? Kommunala bolag är inte direkt kända för att gå för det lägsta budet. Skulle inte förvåna mig om den de köpt dessa av är en släkting eller vän - korruption, månne (spekulation, igen). Skulle gärna sett en kalkyl, med en uträkning, så man ser hur mycket hyresbolaget i realiteten kan spara in på detta - inte bara en siffra, dragen ur röven. 1.2 miljoner kwh, låter mycket och är detta per år, eller?

Sedan är detta inte bara en fråga om penningar - det är en fråga om inställning och framtid - är det så här vi vill leva? Ständigt påpassade och kontrollerade av storebror. Ja, jag vet att detta är en anmodan, men dessa har en rar anledning att mången gånger bli legio...
Citera
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emmizen32
En fråga om vattenmätning.

Räknar man ut på hur många som bor i varje hushåll eller hur funkar det?
Tänker tex 1 vuxen och två barn gör ju av med mer vatten än vad 1 vuxen bör göra.
Känns ju som en vattenfaktura kan sänka den ensamstående föräldern rätt hårt.

Hör ibland om skolbarn som bara får duscha i skolan för att föräldrarna inte har råd med varmt vatten
Folk som duschar på jobbet, kliver upp mitt i natten för att tvätta/diska osv.
Rent bedrövligt att det ska behöva vara så i vårt land!

(Bor i eget hus, egen brunn och egen skog och har veduppvärmning så vet faktiskt inte)

Spolar du 10 liter vatten visar mätaren 10 liter. Har du sju barn som spolar iväg 700 liter visar mätaren 700 som du sen får betala för. Ska nån annan sponsra sjubarnsfamiljens vattenförbrukning? Vem i så fall?

Mat, kläder, nöjen, godis, möbler, resor, kapitalvaror, bensin, läkemedel och allt annat förväntas människor betala själva. Är vatten ett undantag?
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VEC
https://www.hemhyra.se/nyheter/max-fyra-minuter-i-duschen-sa-ska-varden-fa-hyresgasterna-att-halla-tiden/
De över 9 000 hyresgästerna får under december var sin duschklocka hemskickad.
Det handlar om ett vattentätt timglas, inställt på fyra minuter.

Nu ska hyresgästerna spara pengar i duschen. Under december skickar den kommunala värden i Kristianstad ut vattentäta timglas inställda på fyra minuter till alla boende. "Men hyresgästerna får gärna duscha ännu kortare tid", säger Jonas Rosenberg, ABK:s kommunikationschef. För varje minut minskad duschtid sparar bolaget 1,2 miljoner kilowatt timmar per år. Det motsvarar 480 lägenheters totala årsförbrukning av hushållsel.
Max 4 minuter i duschen.
https://www.abk.se/artikel/minska-risken-for-nedslackning-av-elnatet-skyhoga-elpriser-och-annu-hogre-hyreshojningar

Vad tror vi om denna lösning om en duschklocka, kommer fler bostadsbolag ta rygg?
Fullständigt patetiskt. Snacka om Storebror!
Har man t ex en ond rygg så vill man gärna få lite massage av duschen, då duschar man lite längre.
Har man långt hår så behöver man skölja, schamponera, skölja, balsamera, skölja och då är man också inne längre än fyra minuter.

Vad ÄR det här för jävla medeltidsfasoner!?
Fullkomligt patetiskt.
Senast redigerad av LuluBrooksie 2022-12-16 kl. 18:26.
Citera
2022-12-16, 18:24
Medlem
scoremaxs avatar
Fy fan vad skönt.

Nu skall jag faktiskt, inspirerad av den här tråden, ta och hälla upp ett kar riktigt varmt o gott badvatten.

Att tänka på alla frusna manshoror som inte bara röstat för detta utan också tycker det är fantastiskt bra värmer extra bra.

Från och med nu går det bara utför för er morotsgnagare, medan jag äter kött och ligger varmt.

Ni kan värma er med godhetspoäng, så värmer jag mig i ert lidande.
Citera
2022-12-16, 18:25
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
Villaägare får ju massa cash som kommer i Februari. Helt bisarrt.

Nej detta skitet hade jag kastat ut genom fönstret och kollat hur långt det flyger.

Bättre är att skicka tillbaka 1 miljon män till sina ursprungsländer. Då blir det vatten kvar som vanligt och varmt vatten.
Det är en bra idé då det även är dessa som låter varmvattnet gå hela dagarna såhär i vintertid.
Citera
2022-12-16, 18:29
Medlem
Citat:
Spolar du 10 liter vatten visar mätaren 10 liter. Har du sju barn som spolar iväg 700 liter visar mätaren 700 som du sen får betala för. Ska nån annan sponsra sjubarnsfamiljens vattenförbrukning? Vem i så fall?

Mat, kläder, nöjen, godis, möbler, resor, kapitalvaror, bensin, läkemedel och allt annat förväntas människor betala själva. Är vatten ett undantag?

Jag har absolut inget emot att betala för det jag verkligen gör över med, i vattenväg, som detta gäller - men, då skall varenda, djävla människa göra detta - fattig såsom rik och inte via skattesedeln som många får, dvs. en massa improduktiva socialbidragstagare och invällare! Få till detta, så skall jag inte klaga en sekund...
Citera
2022-12-16, 18:36
Medlem
Pengabingens avatar
Hyreslägenheter som har gratis varmvatten kommer för alltid utnyttjas av white trash och annat löst folk, spelar ingen roll om så världen går under runt dessa människor.

Varmvattenmätare är det enda som kan få bukt på problemet.
Citera
2022-12-16, 18:39
Medlem
Citat:

Vatten ingår oftast i hyran för hyresgäster. Det vill säga, hyresgästerna sponsrar varandras vattenförbrukning.
Citera
2022-12-16, 18:47
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Finns ett område här där testat att man får avdrag på hyran om man sparar på varmvatten. Det motiverar nog mera. Då tror jag man är mer noga med att stänga av vattnet eller om man bara mysduschar köra på mycket mindre stråle. Sedan finns det ju folk som alltid har kranen på max när de borstar tänderna, de kan ju sluta med det.

Men en jävla klocka... Jag snabbduschar om jag är relativt ren. Har jag varit hemma sjuk och knappt bytt kläder förtjänar man alla duschminuter man missat.

Sedan är det inte alltid bra med de nya duschmunstyckena som bubblar ut luft. Tar man i balsam tar det skitlänge för vattenluften att rengöra.

Ta plocka bort strypningen i duschmunstycket, blandaren eller slangen. Snålspolande duschar har motsatt effekt man duschar bra mycket längre i en sådan än där det är full sprut på vattnet, ofta funderat på om det är någon vinst alls ha sådant skit installerat.
Citera
2022-12-16, 18:48
Medlem
Citat:

Tack för svar
Jag trodde att det var så men ville vara säker.
Stackars dom ensamstående föräldrar som redan kämpar med ekonomin.
Och även dom äldre och sjuka.

Jag kan dock se en skillnad på nöjen, godis, resor osv och vatten. Kan du?
Citera
2022-12-16, 18:49
Avslutad
En typisk dusch för en man tar 30-60 sekunder.
Tar det mer än 120 sekunder är det antingen en kvinna eller en djävla fjolla.

Borde bli svensk djävla grundlag att det är max 3 stycken 2 minuters duschar per vecka.

Så kan bostadsbolag, föreningar etc ha stöd i detta och slänga ut folk på gatan som inte kan sköta sig. Tillsammans med knarkare, horor, patrask och sedeslösa människor.

Det här landet har fanimej helt slutat fungera.
Helt djävla demoraliserat.

Mvh.
Citera
2022-12-16, 18:51
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Ta plocka bort strypningen i duschmunstycket, blandaren eller slangen. Snålspolande duschar har motsatt effekt man duschar bra mycket längre i en sådan än där det är full sprut på vattnet, ofta funderat på om det är någon vinst alls ha sådant skit installerat.

Just i mitt fall kan den vara kvar för de drog ner vattentrycket ändå efter stamrenoveringen.

De har iallafall tagit bort värsta munstycket som skulle spara vatten, det skickade vattnet i en stråle som var smal. Man fick duscha sig del för del. Det nya sprider sig iallafall över halva kroppen. Saknar mitt första som spred sig över hela kroppen och inte blandade i luft.

Inte varmvatten men har en så snålspolande toa att man måste ta stora knappen även om man bara kissat, annars går det inte ner. Bajsning kräver två tryck på stora knappen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in