Citat:
Ursprungligen postat av
Megaforce
Saabs aktiekurs beror mer på försäljning av andra vapensystem än på stridplan. Stridplanen utgör en relativt liten del av Saabs produktion.
Det tror jag också i o f s... tror dock att en försäljning av nyproducerade Gripen C, kanske uppgraderade med nya radarn, lyfter kursen med 30-40 spänn. Det skulle ge nya möjligheter för Gripen C, även för svenska flygvapnet.
Aeronautics står trots allt totalt för över 30% av försäljningen och Gripensystemet är största produkten.
Säljer man vidare beggade Gripen C bör inte kursen påverkas lika mycket.
Samtidigt såg jag inget stort ryck vid försäljningen av signalspaningsskeppen till Polen, och den affären var riktigt bra för Kockums Marine kan jag tycka. Den delen av affären som landar hos dem. De behöver växa, vilket de lär göra med nya försvarsbudgeten.
Men det är mycket som händer hos SAAB nu, så jag tror vi får ett fint 2023.
Citat:
I West Lafayette finns bara slutmontering av T-7A inget annat, detaljtillverkning utförs på underleverantörer spridda över USA.
Det är sant. Men man trycker hårt på den möjlighet till internationell expansion som de fabriken ger. Och visst, det är framförallt militära detaljer som inte är lätta att exportera man kan kapa åt sig produktion av. Boeing gör ju allt möjligt man kan bli underleverantör av.