Citat:
Ursprungligen postat av
SvenHelsing
Att få det under 4 minuter totaltid är en utmaning, men 4 minuters vattentid är en baggis om man stänger av vattnet medan man schamponerar.
Nu är ju den användaren en idiot då det inte är något konstigt alls med att duscha längre än fem minuter. Exempelvis för att man inte vill stressa, men också för att man helt enkelt tycker om att stå i duschen.
Men inte fasen behöver man mer än fem minuter för att bli ren om man skyndar sig.
Vet du vad, nu har jag precis duschat och tvättat håret och jag tog tiden! Att blöta igenom håret på mig tog 1 och halv minut. Att skölja ut allt schampo tog 3 (!) minuter. Att skölja ur balsamet tog knappt 1 minut (har bara balsam i längderna). Medan balsamet satt i håret tvålade jag in kroppen. Kroppen behövdes sköljas av och det tog bara 30 sekunder.
Sammanlagd vattentid: 6 minuter.
Men jag tror det kan bero på hur högt tryck man har i vattnet? Ju lägre tryck desto svårare att skölja ur håret upplever jag. Och så spelar såklart val av schampo roll. Idag hade jag ett ganska ”oljigt” schampo som tar längre tid än ett annat mer ”torrt” schampo som jag använder ibland. Även vattnet hårdhet påverkar hur snabbt schampot sköljs ur håret.
Hur som helst så var detta en dusch utan njutning eller avslappning: jag tvättade bara håret och kroppen så snabbt jag kunde. 6 minuter prick.
Edit: jag har midjelångt nordiskt hår.