Citat:
Ursprungligen postat av
Xade
Och jag önskar det samma åt dig, hatar alla som blinkar vänster!
Sådana här inlägg som du nu gjorde gör att man undrar om det är nåt allvarligt fel på dig/er, och om ni är rena psykfall som är ute i trafiken….
På vilket sätt lärde trafikskolan ut att du skulle hata andra trafikanter…? På vilket sätt skulle det göra dig till en bra/bättre förare…?
De som VB vid körning i CP gör ju detta helt inom vad lagen tillåter, ja det finns i lagtexten t o m stöd för att VB. Och vi som förare ska väl vara glada över att andra vill vara extra tydliga och ger mer signaler och info till trafikanter runt dem än vad lagen kräver som minimum…? Så länge dessa signaler inte är käpprätt helt felaktiga eller lätt kan orsaka allvarliga feltolkningar, så kan jag inte se minsta orsakat att hetsa upp sig till att hata dessa förare. Det är ju då bara upp till dig själv att göra vad du kan och vill med denna signalering. Är du för kass förare för att förstå och dra nytta av den så fine, men andra i samma situation kanske kan det och har faktisk nytta av att i ett tidigare skede kunna få info om vad andra bilister ämnar göra och då lättare kunna förstå vad som kan ske i nästa stund.
Vi kan ju se hur det är med en annan signalgivning.
Jag är helt säker på att vi alla vill se att en bli blinkar höger framför oss innan den börjar bromsa och stanna vid höger vägkant/trottoar. För om de inte gör det så vet vi inte riktigt vad denna har på gång innan den väl bara står där och har stannat och vi tänker ”kunde du inte blinkat då din stolle…” när vi inser att vi blivit ”lurade” och ska försöka ta oss förbi den stannade bilen.
Men enligt lagen så finns inget krav på att blinka för att stanna vid vägkant, endast att blinka bör man ska starta från vägkant. Men lagen säger inte heller att det inte är tillåtet att blinka om man vill när man ska stanna, bara att minsta kravet är att man ska blinka när man ska starta från vägkant. Ändå vill vi väl alla att man ska blinka när man ska stanna, då det hjälper oss.
Samma sak vid körning i CP, det är fullt tillåtet att VB och vara extra tydlig, och finns även stöd för det o lagtexten även om det inte är ett krav