Citat:
Ursprungligen postat av
Nikasi
Dock godkänns oftast ett byte utan särskilda skäl, naturligtvis görs olika bedömningar, tex brottets art och allvarlighet. Vill man byta fler gånger så brukar man bli nekad.
Gången helt kort; misstänkt begär ett byte, detta skickas till försvararen för yttrande och svaret brukar oftast bli ”då min klient saknar förtroende för mig som advokat begär jag mitt entledigande” och sen fattar domstolen ett beslut.
Det är korrekt att det ofta sett ut så historiskt, särskilt om begäran kommer in till rätten innan åtal har väckts. Det har dock blivit svårare att få ett byte av försvarare godkänt sedan det först kom en lagändring 2018 och sedan en vägledande dom i HD 2020 som specifikt sa att det inte är tillräckliga skäl när man uppger att man saknar förtroende för advokaten. Ett sådant påstående skall följas av sakliga och starka skäl till varför det är så.
Det är trots detta inte alls otänkbart att rätten bifaller en begäran som inte håller måttet, särskilt om advokaten instämmer vilket jag utan att veta säkert ändå tror är det vanligaste. I ett fall som blivit så uppmärksammat som mordet på TT tror jag däremot inte att de kommer släppa igenom en begäran som inte uppfyller kraven. De måste inse att detta kommer följas av media och granskas i detalj, alltså tror jag att vi kommer att få se ett väl motiverat avslag på begäran från JJ.
De skäl hon uppgett är att hon (och hennes föräldrar, vilket är irrelevant) saknar förtroende för advokaten, att advokaten inte har tillräcklig erfarenhet och något diffust om att de inte får svar på alla frågor. Förtroendefrågan måste som sagt styrkas med förklaring varför. Bristande erfarenhet har i vägledande dom från hovrätten nekats som skäl för byte.
Jag har mycket svårt att tänka mig att tingsrätten bifaller hennes begäran under dessa förutsättningar. De måste inse att ett sådant beslut kommer att få ordentligt med kritik och att kritiken då är befogad. Vill JJ byta advokat får de nog lägga ner lite mer jobb på att skriva en ordentlig begäran, med tydliga skäl som uppfyller kraven.