2022-12-16, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ja varför är de så kritiska att de t o m citat ”anklagar” honom för att ha pratat om hemliga saker. Menar de att han är oseriös så väcks ju frågan hur seriösa de är med sitt ”tidningsomslag”?

Nånstans på de första lektionerna på Polishögskolan så lär man sig väl att inte ”anklaga” nån utan bevis?
Doftar lite avundsjuka. Nog en liten fjäder i hatten, bokstavligt talat, att ha vara polis och besökt Elghammar. Det ÄR en imponerande anläggning för många där GW inte sparat på krutet s a s.

Sen nånstans så ska väl poliser kunna skilja på jobb och privatliv. Men det får diskuteras i en annan tråd. Tråkig nivå i andra tråden om polischeferna tycker jag. Men det är knepigt det här med relationer…
Sätter min högra arm på att Finndahl inte läckt ett skit. Nu försvarar jag sällan poliser men han är en bra gubbe.
Citera
2022-12-16, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jkpg73
Med anledning av gårdagens nyhet att JJ begärt byte av offentlig försvarare har jag sammanställt lite information om vad som krävs för detta. Satt uppe mitt i natten med ett sjukt barn när jag gjorde efterforskningar, så jag tänkte inte på att notera källor. Lägger upp detta ändå som lite service till de som vill veta mer, tvivlar någon på sanningshalt så sök själv.

- Anledningen till att förtroende saknas måste beskrivas ingående och sakligt för att domstolen ska kunna ta ställning till begäran om byte av offentlig försvarare.
- Ansökan om byte lämnas skriftligen till den rätt som hanterar ärendet.
- Vid bedömning av begäran om byte skall även kostnadsökning som ett byte medför tas i beaktande, alltså krävs starkare skäl ju mer arbete den tillförordnade försvararen hunnit lägga ner på ärendet.

Exempel som ansetts uppnå "särskilda skäl":
- Försvararen skickar en ersättare (utan att detta godkänts i förväg av rätten) till förhör eller förhandling istället för att komma själv.
- Meningsmotsättningar mellan försvarare och klient
- Jävssituation
- Okontaktbar p.g.a. långvarig sjukfrånvaro

Exempel som ej ansetts uppnå "särskilda skäl":
- Bristande erfarenhet
- Personkemi
- Svår att nå
- Försvararen tror inte att klienten kommer att bli frikänd

Om begäran att byta offentlig försvarare avslås kan den anklagade ändå byta ut sin försvarare om så önskas. Den anklagade kan då fritt välja försvarare förutsatt att denne åtar sig uppdraget. I dessa fall står den anklagade själv för samtliga ersättningar till den valda försvararen.

Dock godkänns oftast ett byte utan särskilda skäl, naturligtvis görs olika bedömningar, tex brottets art och allvarlighet. Vill man byta fler gånger så brukar man bli nekad.
Gången helt kort; misstänkt begär ett byte, detta skickas till försvararen för yttrande och svaret brukar oftast bli ”då min klient saknar förtroende för mig som advokat begär jag mitt entledigande” och sen fattar domstolen ett beslut.
Citera
2022-12-16, 08:46
Medlem
lindblomsgröns avatar
Angående byte av försvarare.

Johanna och hennes föräldrar har väl insett att hon kommer fällas. Så det handlar om att ha en bra försvarare för att få ner längden på straffet så det inte slutar med livstid.
Citera
2022-12-16, 09:01
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön

Johanna och hennes föräldrar har väl insett att hon kommer fällas. Så det handlar om att ha en bra försvarare för att få ner längden på straffet så det inte slutar med livstid.

Då kan hon börja snacka nu.

Försöka sig på bortförklaringar. Att det var en olycka? Att det var dråp? Visa ånger?

Hur hon nu ska kunna få ihop det efter att de dumpat T i skogen.
Citera
2022-12-16, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Då kan hon börja snacka nu.

Försöka sig på bortförklaringar. Att det var en olycka? Att det var dråp? Visa ånger?

Hur hon nu ska kunna få ihop det efter att de dumpat T i skogen.
Att hon (de) drabbades av panik kanske, om hon tagit/tar den vägen i förhören dvs. Det ska bli spännande att se när (om) fupen kommer vilka bevis polisen verkligen haft under den här tiden, samt vad de sagt i förhören.
Citera
2022-12-16, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Dock godkänns oftast ett byte utan särskilda skäl, naturligtvis görs olika bedömningar, tex brottets art och allvarlighet. Vill man byta fler gånger så brukar man bli nekad.
Gången helt kort; misstänkt begär ett byte, detta skickas till försvararen för yttrande och svaret brukar oftast bli ”då min klient saknar förtroende för mig som advokat begär jag mitt entledigande” och sen fattar domstolen ett beslut.

Det är korrekt att det ofta sett ut så historiskt, särskilt om begäran kommer in till rätten innan åtal har väckts. Det har dock blivit svårare att få ett byte av försvarare godkänt sedan det först kom en lagändring 2018 och sedan en vägledande dom i HD 2020 som specifikt sa att det inte är tillräckliga skäl när man uppger att man saknar förtroende för advokaten. Ett sådant påstående skall följas av sakliga och starka skäl till varför det är så.

Det är trots detta inte alls otänkbart att rätten bifaller en begäran som inte håller måttet, särskilt om advokaten instämmer vilket jag utan att veta säkert ändå tror är det vanligaste. I ett fall som blivit så uppmärksammat som mordet på TT tror jag däremot inte att de kommer släppa igenom en begäran som inte uppfyller kraven. De måste inse att detta kommer följas av media och granskas i detalj, alltså tror jag att vi kommer att få se ett väl motiverat avslag på begäran från JJ.

De skäl hon uppgett är att hon (och hennes föräldrar, vilket är irrelevant) saknar förtroende för advokaten, att advokaten inte har tillräcklig erfarenhet och något diffust om att de inte får svar på alla frågor. Förtroendefrågan måste som sagt styrkas med förklaring varför. Bristande erfarenhet har i vägledande dom från hovrätten nekats som skäl för byte.

Jag har mycket svårt att tänka mig att tingsrätten bifaller hennes begäran under dessa förutsättningar. De måste inse att ett sådant beslut kommer att få ordentligt med kritik och att kritiken då är befogad. Vill JJ byta advokat får de nog lägga ner lite mer jobb på att skriva en ordentlig begäran, med tydliga skäl som uppfyller kraven.
Citera
2022-12-16, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön

Tror jag med! En duktig advokat som kan vrida och vända på saker och ting och hitta saker som är till hennes fördel, nu när hon förmodligen blivit konfronterad med en del bevis och hennes lögner inte håller.

Jag tycker att hon ska få byta och tror att hon kommer att tillåtas göra det.
Citera
2022-12-16, 09:50
Medlem
Citat:
Det är korrekt att det ofta sett ut så historiskt, särskilt om begäran kommer in till rätten innan åtal har väckts. Det har dock blivit svårare att få ett byte av försvarare godkänt sedan det först kom en lagändring 2018 och sedan en vägledande dom i HD 2020 som specifikt sa att det inte är tillräckliga skäl när man uppger att man saknar förtroende för advokaten. Ett sådant påstående skall följas av sakliga och starka skäl till varför det är så.

Det är trots detta inte alls otänkbart att rätten bifaller en begäran som inte håller måttet, särskilt om advokaten instämmer vilket jag utan att veta säkert ändå tror är det vanligaste. I ett fall som blivit så uppmärksammat som mordet på TT tror jag däremot inte att de kommer släppa igenom en begäran som inte uppfyller kraven. De måste inse att detta kommer följas av media och granskas i detalj, alltså tror jag att vi kommer att få se ett väl motiverat avslag på begäran från JJ.

De skäl hon uppgett är att hon (och hennes föräldrar, vilket är irrelevant) saknar förtroende för advokaten, att advokaten inte har tillräcklig erfarenhet och något diffust om att de inte får svar på alla frågor. Förtroendefrågan måste som sagt styrkas med förklaring varför. Bristande erfarenhet har i vägledande dom från hovrätten nekats som skäl för byte.

Jag har mycket svårt att tänka mig att tingsrätten bifaller hennes begäran under dessa förutsättningar. De måste inse att ett sådant beslut kommer att få ordentligt med kritik och att kritiken då är befogad. Vill JJ byta advokat får de nog lägga ner lite mer jobb på att skriva en ordentlig begäran, med tydliga skäl som uppfyller kraven.

Tror inte heller att hon får byta advokat men det står JJ och föräldrarna fritt att anlita en ny advokat som dom får bekosta själva. En stjärnadvokat kostar väl lätt ett par hundra tusen när det gäller mord.
Citera
2022-12-16, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sufend
Tror jag med! En duktig advokat som kan vrida och vända på saker och ting och hitta saker som är till hennes fördel, nu när hon förmodligen blivit konfronterad med en del bevis och hennes lögner inte håller.

Jag tycker att hon ska få byta och tror att hon kommer att tillåtas göra det.

Självklart kan hon byta om hon bekostar advokaten själv.
Citera
2022-12-16, 09:59
Medlem
Citat:

Ja det är möjligt att hon får baklåxa (ange sakliga skäl) men att hon kommer få byta försvarare tvivlar jag inte på! Men vi får se 😊
Citera
2022-12-16, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justice.Hackerz
Snyggt!
Då kan hon förhoppningsvis hälsa hem med sin lapp skriven som ett litet barn.

Varför det? Vad har lappens utseende med saken att göra? Hat mot en ännu oskyldig tjej?
Citera
2022-12-16, 10:11
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rhis
Varför det? Vad har lappens utseende med saken att göra? Hat mot en ännu oskyldig tjej?

Vem tror du är skyldig till detta? några förslag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in