Med anledning av gårdagens nyhet att JJ begärt byte av offentlig försvarare har jag sammanställt lite information om vad som krävs för detta. Satt uppe mitt i natten med ett sjukt barn när jag gjorde efterforskningar, så jag tänkte inte på att notera källor. Lägger upp detta ändå som lite service till de som vill veta mer, tvivlar någon på sanningshalt så sök själv.
Citat:
Högsta domstolens beslut den 9 oktober 2020 i mål nr Ö 2530-20 fastställer att ett generellt påstående att den anklagade saknar förtroende för sin offentliga försvarare samt att försvararen är svår att nå inte är tillräckligt för att uppfylla kraven på särskilda skäl för byte av offentlig försvarare.
- Anledningen till att förtroende saknas måste beskrivas ingående och sakligt för att domstolen ska kunna ta ställning till begäran om byte av offentlig försvarare.
- Ansökan om byte lämnas skriftligen till den rätt som hanterar ärendet.
- Vid bedömning av begäran om byte skall även kostnadsökning som ett byte medför tas i beaktande, alltså krävs starkare skäl ju mer arbete den tillförordnade försvararen hunnit lägga ner på ärendet.
Exempel som ansetts uppnå "särskilda skäl":
- Försvararen skickar en ersättare (utan att detta godkänts i förväg av rätten) till förhör eller förhandling istället för att komma själv.
- Meningsmotsättningar mellan försvarare och klient
- Jävssituation
- Okontaktbar p.g.a. långvarig sjukfrånvaro
Exempel som ej ansetts uppnå "särskilda skäl":
- Bristande erfarenhet
- Personkemi
- Svår att nå
- Försvararen tror inte att klienten kommer att bli frikänd
Om begäran att byta offentlig försvarare avslås kan den anklagade ändå byta ut sin försvarare om så önskas. Den anklagade kan då fritt välja försvarare förutsatt att denne åtar sig uppdraget. I dessa fall står den anklagade själv för samtliga ersättningar till den valda försvararen.