Citat:
Ursprungligen postat av
Sickmyduck
Spekuleras i en stor offensiv från Ryssland i början på nästa år. Vad tror ni?
https://www.expressen.se/nyheter/putins-plan-ny-stor-offensiv-efter-nyar/
Citat:
Ryssland mobiliserade nyligen uppåt 300 000 soldater, varav hälften mer eller mindre omedelbart skickades in i strid för att täcka de förluster Ryssland haft på slagfältet. Resterande 150 000 har, enligt Reznikov, fått bättre träning.
– Den andra hälften av mobiliseringen, omkring 150 000 man, har inlett sin träning i olika militärläger. De övar i åtminstone tre månader, vilket innebär att vi sannolikt har nästa offensiva våg i februari, precis som förra året. Det är deras plan, säger han.
Ungefär hälften av dom i den första mobiliseringen har redan skickats till kriget, bara för att fylla upp dom som redan har dött. Med tanke på Rysslands taktik med kanonmat så tror jag att när väl dessa 150 000 kommer ansluta (nån gång i Februari), så kommer dom gå till att bara täcka upp dom som redan har dött fram till dess.
Lyssnade på en militärexpert på Radion, han förklarade lite förenklat vad som skiljer Rysslands militär mot t.ex väst militär.
Vi här i väst har den taktiken att befälhavaren kan ge ett uppdrag till soldaterna, det kan vara att man ska ta inta en kulle eller en byggnad. Dom vet alltså vad målet är, men hur dom når målet har dom stor frihet till att lösa själva.
I Ryssland är det befäl som ger alla orders, stora som små. Vilket betyder att om befälen blir t.ex dödade så vet soldaterna inte vad dom ska göra. Dom vågar helt enkelt inte ta eget initiativ.
Så vad jag tror är att dessa 150 000 som kanske kommer i Februari, kommer göra lika stor nytta, som dom som redan har skickats ner. Så även om dom är bättre tränad så tror jag faktiskt inte det betyder ett enda dugg.