2022-12-16, 09:03
Medlem
akademikerfyllos avatar
Nya missilattacker mot Ukraina idag igen som ni säkert vet. Hur är det ens möjligt? Enligt västmedia så har ju Ryssland haft slut på missiler sedan flera månader tillbaka!
Citera
2022-12-16, 09:03
Medlem
KillPus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
"På fredagsmorgonen ljöd flyglarm över hela Ukraina.*

Enligt guvernören i Mykolajiv Vitalyj Kim ska 60 ryska robotar vara på väg in över landet."

Hur fungerar det med dessa 60 robotar. Hur lång tid "färdas" dom i luften innan dom slår ner? Är det så att det tar 20 sekunder innan dom slår ner? 20 minuter? 20 timmar?

För det verkar ta tid. Det som är "bra" är att om det dröjer innan dom slår ner så hinner åtminstone folk få ner till skyddsrum. Trodde det gick snabbare.

Missiler skjuts fr Kaspiska Havet - ca 15-30 min flygtid beroende på mål i Ukraina.
Som vanligt mot civila mål. Äckel som stödjer detta bör saneras. Även här i Sverige.
Citera
2022-12-16, 09:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Ryssland har ca. 1,000 stridsflygplan kvar.

https://www.minusrus.com/en

Yes box, därför ryssen är putt när ukraina får Patriot som kan bekämpa terrorbombplanen på långt avstånd, redan i ryssland eller i belarus kan vi nu slå ut rysslands bombplan.
Citera
2022-12-16, 09:04
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
När han har sagt att Ryssland (inte han personligen) gör samma sak som Peter en gång gjorde.
Jag vill påstå att Putin är Ryssland.

Det blir en löjlig diskussion när du hela tiden försöker hävda Putins oskyldighet i det här när han i 20 år arbetat stenhårt för att han ska bli en envåldshärskare. Att han fängslar meningsmotståndare gör honom även till en diktator.

Även fast man är omtyckt av majoriteten av folket så kan man vara en diktator. Karl XII var säkert en väldigt omtyckt kung i Sverige på sin tid (speciellt när det gick bra för honom) men likväl en diktator.
Citera
2022-12-16, 09:06
Medlem
Citat:

Av de som var aktiva vid invasionens start ja, men man hade enligt uppgift 3-4 gånger så många i malpåse. Hur många det går att få i flygbart skick och vilken kapacitet de i så fall har är oklart. Samma med de 10000 stridsvagnarna och de 40000 lättare pansarfordonen som var förrådsställda. Inte mycket verkar ha kommit till fronten, bara ett gäng t-62 och en del äldre BMP.
Citera
2022-12-16, 09:09
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jag vill påstå att Putin är Ryssland.

Det blir en löjlig diskussion när du hela tiden försöker hävda Putins oskyldighet i det här när han i 20 år arbetat stenhårt för att han ska bli en envåldshärskare. Att han fängslar meningsmotståndare gör honom även till en diktator.

Även fast man är omtyckt av majoriteten av folket så kan man vara en diktator. Karl XII var säkert en väldigt omtyckt kung i Sverige på sin tid (speciellt när det gick bra för honom) men likväl en diktator.

Jag hävdar inte Putins oskyldighet. Däremot är jag skeptisk till att han har storhetsvansinne eller är "äregirig".
Citera
2022-12-16, 09:10
Medlem
akademikerfyllos avatar
Många fullträffar på knutpunkter i elnätet verkar det som:

Citat:
Städerna Charkiv och Poltava är helt utan elektricitet efter morgonens omfattande beskjutning från Ryssland. Det uppger städernas borgmästare. Även delar av Sumy ska vara strömlöst efter explosioner.

Ukrainas statliga järnvägsbolag Ukrzaliznytsia meddelar att tåglinjer i regionerna Charkiv, Donetsk, Kirovohrad och
Dnipro är strömlösa. Elektriska passagerartåg i de berörda regionerna kommer att drivas av reservlokomotiv.

Källa: SVT
Citera
2022-12-16, 09:11
Medlem
Citat:

Kan man verkligen lita på den sidan?

Enligt den har Ryssland totalt i sitt bestånd 3300 stridsvagnar - enligt den länken har man TOTALT 350 stycken kvar bara...

Låter osannolikt. Även siffran att nästan 400.000 ryska soldater ska ha dödats/skadats allvarligt.
Citera
2022-12-16, 09:14
Medlem
Då fortsätter fegisen att attackera el nätet
Ser vi e frustration över att de går så segt på slagfältet ?

Ilska över Patriot systemet på väg?

EU senaste stödpaket och nya sanktioner blir han säkert sur över också

Blattarna här fortsätter med sitt stöd för Ryssland för USA är så hemska buuh hu
Citera
2022-12-16, 09:14
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Jag hävdar inte Putins oskyldighet. Däremot är jag skeptisk till att han har storhetsvansinne eller är "äregirig".
Hur kan man inte vara äregirig när man själv ändrar Ryssland konstitution så att han själv kan sitta på presidentposten i hela sin livstid?
Citera
2022-12-16, 09:17
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Hur kan man inte vara äregirig när man själv ändrar Ryssland konstitution så att han själv kan sitta på presidentposten i hela sin livstid?

Rädd för efterföljares inkompetens? Rädd för att själv få en kula i huvudet för all skit han gjort som vi inte vet om?
Citera
2022-12-16, 09:19
Medlem
KillPus avatar
Citat:

Han är "sårat" äckelsvin som tog illa när östtyskarna övergav kommunismen och kastade ut han som ett onödigt KGB-skräp. Han drömde om "revansch" mot Väst sedan dess. Råttan bör saneras. Snarast!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in