2022-12-16, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45-75Marlin
Ja det vill nog Putin!

Frågan är om de har resurserna?

Soldaterna har de nog men sen då? Hur är det med pansar och transportfordon?

Sen går det ju inte att samla i hop 150000 man utan att det upptäcks av satelliter mm. Så Ukraina har gott om tid att ladda upp för att möta en sån offensiv.

Med tanke på hur illa ryssen lyckats tidigare så har jag svårt att tro att det kommer att lyckas.

Det känns mer som ett önsketänkande hos ryssen och våra putinrunkare….

Vi får se hur det blir med den offensiven och under tiden se till att skicka så mycket vapen det bara går,
Ska Ukraina ladda upp i ett strömlöst land i minusgrader.
Citera
2022-12-16, 07:55
Medlem
45-75Marlins avatar
60 missiler nyss avfyrade mot Ukraina!

Vi får väl snart se hur många som skjuts ner…

Det är i alla fall inte +100 längre som dras iväg samtidigt
Citera
2022-12-16, 08:07
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Och frågan är ju: Jämförde han sig med Peter den store? Jag finner processerna intressanta.
1. Putin säger något som kaaanske kan misstolkas.
2. Stora medier misstolkar systematiskt åt ett håll.
3. Nyttiga idioter presenterar det som sanning.
4. Vanliga människor gör sitt bästa för att förstå världen, men baserar (pga tidsprioriteringar) det på sanningar som de hör från andra.
Putin gillar att prata i gåtor så man ska ägna energi åt semantiska tolkningar där man kan ifrågasätta vad som sägs av vad som annars är glasklart. Lite som en maffiaboss som drar handen över halsen och flinar när han samtidigt förnekar mordhot.

Jag läste nyligen den ryska författaren Vera Efrons bok ”I huvudet på Putin”. Hon har följt Putin under hela hans karriär (dvs skrivit om honom) och hon skriver flera gånger att Putin jämför sig med de stora (dvs Peter och Katarina) och ett av hans mål är att tilldelas samma epitet.
Citera
2022-12-16, 08:11
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Och frågan är ju: Jämförde han sig med Peter den store? Jag finner processerna intressanta.
4. Vanliga människor gör sitt bästa för att förstå världen, men baserar (pga tidsprioriteringar) det på sanningar som de hör från andra.
Han säger att Peter den Store tog en massa landområden för en massa år sedan. Landområden som Tsaren hävdade var rysk mark. Nu har lotten fallit på honom att göra samma sak. Han säger precis det i intervjun. Hur kan det inte vara att jämföra sig med Peter den Store?

Hur tolkar du det?

https://www.youtube.com/watch?v=N2sfJjl7_Zk&ab_channel=GuardianNews
Citera
2022-12-16, 08:17
Medlem
45-75Marlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Ja givetvis! Vad trodde du? Att de ska göra det nån annan stans!

Dessutom är ju inte landet strömlöst! Du bara önsketänker och ljuger!

Vad får du ut av det?
Citera
2022-12-16, 08:19
Medlem
Citat:
Ryssland byter blod mot tid.
Ukraina är helt ruinerat, Ukraina är jävligt pressat tidsmässigt.
"Byter blod mot tid" du såg på Nymo imorse. Då hörde du allt annat som sades om Putin och hand soldater.
Citera
2022-12-16, 08:20
Medlem
Citat:

Vad hände sen efter Putins tokiga uttalande? Invaderade han Ukraina eller var det bara lite tokigt och nu är allt bra?
Citera
2022-12-16, 08:27
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Han säger att Peter den Store tog en massa landområden för en massa år sedan. Landområden som Tsaren hävdade var rysk mark. Nu har lotten fallit på honom att göra samma sak. Han säger precis det i intervjun. Hur kan det inte vara att jämföra sig med Peter den Store?

Hur tolkar du det?

https://www.youtube.com/watch?v=N2sfJjl7_Zk&ab_channel=GuardianNews

bra. Jag var ju ute efter citat.

Det är inte faktuellt fel. Han jämför ju sin "uppgift" idag med den "uppgift" Peter den store hade.

Det är ju precis sånt som leder till misstolkning. När man säger "jämföra sig med Peter den store" så tänker jag (och många andra) på någon som tror att han kommer att skriva in sig i historieböckerna som en av landets mest betydelsefulla regenter, och som framgångsrik. Och är en härskare med oinskränkt makt i nationen.
Citera
2022-12-16, 08:27
Medlem
Citat:
Vad ska de göra tycker du? Ge upp?
Citera
2022-12-16, 08:31
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Vad hände sen efter Putins tokiga uttalande? Invaderade han Ukraina eller var det bara lite tokigt och nu är allt bra?

Vi pratade om huruvida han menar att han liknar Peter den Store. Och vad det betyder.
Citera
2022-12-16, 08:34
Medlem
Ravatoss avatar
Många missilatacker just nu. Detta konto verkar vara rätt snabba med info.
https://mobile.twitter.com/EuromaidanPR
Citera
2022-12-16, 08:37
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
bra. Jag var ju ute efter citat.

Det är inte faktuellt fel. Han jämför ju sin "uppgift" idag med den "uppgift" Peter den store hade.
Precis, och då jämför han sig med honom. Han anser att hans uppgift, liksom Peter den Stores var att återinföra områden till Ryssland som enligt dem är ryska. Glasklart.

Citat:
Det är ju precis sånt som leder till misstolkning. När man säger "jämföra sig med Peter den store" så tänker jag (och många andra) på någon som tror att han kommer att skriva in sig i historieböckerna som en av landets mest betydelsefulla regenter, och som framgångsrik. Och är en härskare med oinskränkt makt i nationen.
Om han nu lyckas återinföra en massa områden till Ryssland som han anser är ryska så kommer han bli omnämnd i ryska historieböcker som den som återinförde områden till Ryssland.

Då kommer han vara hyllad i Ryssland i framtiden.

Detta är självklart en jämförelse med Peter den Store. Jag förstår inte hur man kan se det på något annat sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in