2022-12-16, 04:55
Avslutad
Spekuleras i en stor offensiv från Ryssland i början på nästa år. Vad tror ni?
Citera
2022-12-16, 05:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Ja, det tror jag med. Jag har hört rykten om att ett par hundratusen obeväpnade alkisar kommer att tvingas springa nakna mot fronten i hopp om att Ukrainas soldater ska skratta ihjäl sig.

Jag tror på den strategin, han är inte dum den där Pootin.
Citera
2022-12-16, 05:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Du feltolkar mig totalt ju. Tror du inte jag fattar detta.

Information på hur många missiler patriot tar innan omfattning är ändå relevant. Vad är dess magasinkapacitet på missiler samt omladdningstid
Här är en artikel om just leveransen, kanske ger lite svar på dina frågor
https://apnews.com/article/russia-ukraine-war-patriot-missile-system-explainer-b16125509161de8a7a3b4c38022534c7
Citera
2022-12-16, 06:47
Medlem
Något som gått under radarn efter att USA släppt att de ska skicka ett batteri patriot, SAMP-T till Ukraina
https://defence-blog.com/ukraine-to-get-samp-t-air-defense-system/?amp
Har ryktats om det i en månad eller så, verkar som det stämmer
Citera
2022-12-16, 06:57
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Du feltolkar mig totalt ju. Tror du inte jag fattar detta.

Information på hur många missiler patriot tar innan omfattning är ändå relevant. Vad är dess magasinkapacitet på missiler samt omladdningstid
Vet inte ens varför informationen är relevant men säg då 32st i ett batteri. Omladdningstid per kassett ca 5min.
Citera
2022-12-16, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Ryssarna har slutat med svindyra missiler nu.
Nu är det billiga drönare som gäller för att slå ut hela jävla infrastukturen i Ukraina.
Så vad ska dom ha sina patrioter till då?

Rysslands övriga 5700 stridsflygplan, som ännu inte har skjutits ner.
Citera
2022-12-16, 07:17
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Jag lyssnade med stor behållning på Sveriges Radios avsnitt om Putin. Tack för den länken.
Det var ord och inga visor om Putin.

Jag har sett klippet när Putin dricker champagne framför journalisterna - som de berättar om i SR.

Jag har en annan bedömning om varför Putin dricker champagne framför kamerorna på det viset.
Det pågår som bekant en massa förhandlingar bakom scenerna med fångutväxlingar osv.
Jag är övertygad om att det var ett budskap riktat till USA - mer än en spontan presskonferens. Jag tror inte Putin dricker alkohol, men kan ha fel om det.

Sen säger de på slutet att Ukraina vill fira en europeisk jul som en del av kampen mot Putin?!
Alltså… WTF?!

Jag hade kunnat balansera reportaget en aning.

Och frågan är ju: Jämförde han sig med Peter den store? Jag finner processerna intressanta.
1. Putin säger något som kaaanske kan misstolkas.
2. Stora medier misstolkar systematiskt åt ett håll.
3. Nyttiga idioter presenterar det som sanning.
4. Vanliga människor gör sitt bästa för att förstå världen, men baserar (pga tidsprioriteringar) det på sanningar som de hör från andra.
Citera
2022-12-16, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Rysslands övriga 5700 stridsflygplan, som ännu inte har skjutits ner.

Tydligen har första vågens invasion fått Putin att planera och bygga upp nya styrkor av stort antal. Ingen bromsar. Fejkfredsförhandlingstricket misslyckades så då går Putin ett nytt försök.. Då kommer varje luftvärnsprojektil att vara värdefull, särskilt Patriot.

Kan möjligen få Putin att kasta in handduken. På marken har ryzzarna längre inte en chans utan flygstöd.
Anfaller Putin nu blir de ryzka förluster ytterligare katastrofal nivå men det verkar inte beröra Putin bara förstörelsen av Ukraina fortsätter. Och civilbefolkningens lidande verkar bara beröra Putin positivt. En folkmördare av rang 2022.
Senast redigerad av Antistalk 2022-12-16 kl. 07:34.
Citera
2022-12-16, 07:37
Medlem
45-75Marlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Ja det vill nog Putin!

Frågan är om de har resurserna?

Soldaterna har de nog men sen då? Hur är det med pansar och transportfordon?

Sen går det ju inte att samla i hop 150000 man utan att det upptäcks av satelliter mm. Så Ukraina har gott om tid att ladda upp för att möta en sån offensiv.

Med tanke på hur illa ryssen lyckats tidigare så har jag svårt att tro att det kommer att lyckas.

Det känns mer som ett önsketänkande hos ryssen och våra putinrunkare….

Vi får se hur det blir med den offensiven och under tiden se till att skicka så mycket vapen det bara går,
Citera
2022-12-16, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Och frågan är ju: Jämförde han sig med Peter den store? Jag finner processerna intressanta.
1. Putin säger något som kaaanske kan misstolkas.
2. Stora medier misstolkar systematiskt åt ett håll.
3. Nyttiga idioter presenterar det som sanning.
4. Vanliga människor gör sitt bästa för att förstå världen, men baserar (pga tidsprioriteringar) det på sanningar som de hör från andra.

Problemet har visat sig vara tvärtom det du skriver. Putin säger något men ljuger gång på gång vilket hela världen kunnat bevittna. Lavrov säger något men ljuger.
Media publicerar. Osv
Citera
2022-12-16, 07:44
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Problemet har visat sig vara tvärtom det du skriver. Putin säger något men ljuger gång på gång vilket hela världen kunnat bevittna. Lavrov säger något men ljuger.
Media publicerar. Osv

Ja det händer också. Putin ljuger. Merkel ljuger kanske också (vi har fortfarande inte sett citatet där). Biden ljuger i allra högsta grad. Osv. Men det mer lömska är den processerna som jag talar om. För där är ingen som gör det med direkt lögnaktighet som agenda.
- Putin försöker inte ljuga.
- Media som misstolkar försöker inte ljuga. De väljer bara det som t ex du vill läsa. (Du bara älskar och längtar efter att Putin ska vara ond och galen, media levererar det du vill ha).
- Nyttiga idioter postar vidare det som de tror och hoppas är sant.
- Vanligt folk försöker förstå världen.
Citera
2022-12-16, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omniscientpotent
Ja, det tror jag med. Jag har hört rykten om att ett par hundratusen obeväpnade alkisar kommer att tvingas springa nakna mot fronten i hopp om att Ukrainas soldater ska skratta ihjäl sig.

Jag tror på den strategin, han är inte dum den där Pootin.
Ryssland byter blod mot tid.
Ukraina är helt ruinerat, Ukraina är jävligt pressat tidsmässigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in