2022-12-15, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganjaslummen
Jag förstår faktiskt inte logiken här. Inflationen kommer falla pga övergående baseffekter, det är korrekt. Men det höga kostnadstrycket kommer inte försvinna. Reallönesänkning motsvarande 10 årslöner kommer bestå. Energipriserna kommer bestå tills vi har byggt ut energiproduktion. På detta kommer arbetslöshet dra iväg nästa år. Vill det sig riktigt illa går det käpprätt åt helvete och 90-tals krisen kommer se ut som bris i jämförelse. Vi har så extremt mycket obalanser i detta land så jag tror inte det är någon omöjlighet.

Jag bara undrar vad exakt som ska ske för att det ska bli bättre tider om 3-12 månader? Senaste 1-2 decennierna har man kunnat rädda up situationen genom massiva stimulanser. Det vapnet finns inte att ta till längre. Så vad exakt är det som ska göra att vi får bättre tider om 3-12 månader? Vi är i en av de största omvälvningar vårt samhälle upplevt på mycket länge.

Delar din åsikt. Det är därför jag helt ärligt tror att staten de kommande åren kommer att agera. Antingen i form av att bostadsrättsföreningar går i konkurs och tillfaller kommunerna återigen, eller paus i amortering, högre ränteavdrag och dylikt. Detta kommer kanske elda på inflationen, men allt för många sitter i skiten för att staten bara tyst ska se på (hoppas jag)
Citera
2022-12-15, 21:35
Medlem
Det är osannolikt och det finns knappt någon seriös tyckare som tror att breda bostadsindex kommer att falla tillbaka till 2010-års nominella nivåer. Än mindre att RB kommer att ta ut över 4% i styrränta. Vad som däremot inte är osannolikt är att marknaden kraschar med 30-40% (dvs pre 2017 high) och vi är redan halvvägs dit. Sådant definieras som "en sprucken bubbla". Men ni behöver alltså inte oroa er, de allra flesta kommer ha fortsatt möjlighet att leva som BLT utan att tvingas nedgradera till enbart LT.
Senast redigerad av Tobbesvensson 2022-12-15 kl. 21:41.
Citera
2022-12-15, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jens-hedenstedt
Delar din åsikt. Det är därför jag helt ärligt tror att staten de kommande åren kommer att agera. Antingen i form av att bostadsrättsföreningar går i konkurs och tillfaller kommunerna återigen, eller paus i amortering, högre ränteavdrag och dylikt. Detta kommer kanske elda på inflationen, men allt för många sitter i skiten för att staten bara tyst ska se på (hoppas jag)

Nej, folk med för hög belåning får dra åt svångremmen rejält tills dess att inflationen sjunker och realekonomin kan växa ikapp.

Vi pratar inte om en så stor mängd människor som det går illa för att det skulle utgöra ett systemhot. Under 90-talet var många tvungna att sälja och leva med lånen.

Säg idag att en familj på 2 pers landar i en nettoskuld på 2 miljoner. Med lite förhandling och avbetalningsplan kan de bo inne liten hyresrätt på 55 kvm och betala av lånet under en lång tid framöver. Standarden kommer sänkas för en del människor som belånat sig för mer än vad de klarar av
Citera
2022-12-15, 22:11
Medlem
cozaazys avatar
En vän som sitter i sin BRF styrelse berättade här om dagen. Föreningen höjer månadsavgiften vid årsskiftet med 8% trots vetskapen att de skulle behöva höja avgifterna med 30% för att täcka de nya högre räntekostnaderna. De planerar alltså att gå minus. BRF ordförande är en känd näringslivstopp.

Hur fungerar upplägget här? Någon som har koll?
Citera
2022-12-15, 22:13
Medlem
Citat:
Jag älskar hur folk härinne kommer att tro att bostadsmarknaden kommer att dyka - det kommer den inte att göra. Anledningen stavas utbud och efterfrågan. Om du tar bort en stor del av hyresbeståndet, håller ned byggtakten över 20 år skapar du en artificiell brist. Det kommer alltid att finnas ett tryck. Folk fattar bara inte det.

Jämför snälla inte med 90 talskraschen. Sverige hade både en mindre befolkning och ett större hyresbestånd. Hyresrätterna var en tydlig motpol till bostadsrätterna och villorna. Folk valde helt enkelt bort bostadsrätterna då räntan var för hög.

Idag köper många för att de inte hittar billiga hyresrätter, vilket som sagt skapar ett konstant tryck. Så jag fattar inte varför människor ojar sig. Priserna kommer att falla. Men förmodligen ned till 2018/2019 års nivå.

Det är återkommande inslag i denna tråd att man radar upp anledningar för att priserna inte kan få ner. Ändå är villor i Stockholm ner ca 20% som det är väldigt brist på.

När man inser det kanske man ska fundera på om ens resonemang är korrekt?

Vissa marknader är redan nere vid 2018 års priser.
https://valueguard.se/indexes se Göteborg BR.
Citera
2022-12-15, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Nej, folk med för hög belåning får dra åt svångremmen rejält tills dess att inflationen sjunker och realekonomin kan växa ikapp.

Vi pratar inte om en så stor mängd människor som det går illa för att det skulle utgöra ett systemhot. Under 90-talet var många tvungna att sälja och leva med lånen.

Säg idag att en familj på 2 pers landar i en nettoskuld på 2 miljoner. Med lite förhandling och avbetalningsplan kan de bo inne liten hyresrätt på 55 kvm och betala av lånet under en lång tid framöver. Standarden kommer sänkas för en del människor som belånat sig för mer än vad de klarar av

Fast kostnaden för den där 55 kvadratmeterlägenheten i Stockholm kommer att vara hög. Du pratar som att det kryllar av billiga hyresrätter. Standarden må sänkas, men folk kmr fortfarande punga ut 10-15 i månaden i hyra, om de nu väljer en 55 kvm, med kanske 2-3 års kötid. Det kommer fortfarande att vara dyrt.
Citera
2022-12-15, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cozaazy
En vän som sitter i sin BRF styrelse berättade här om dagen. Föreningen höjer månadsavgiften vid årsskiftet med 8% trots vetskapen att de skulle behöva höja avgifterna med 30% för att täcka de nya högre räntekostnaderna. De planerar alltså att gå minus. BRF ordförande är en känd näringslivstopp.

Hur fungerar upplägget här? Någon som har koll?

Är väl inget märkligt med upplägget i sig. De spekulerar i förbättring av ränteläget framöver, tills vidare går de minus. Kul dock att det fortfarande finns dårar som liksom och Svammel som hävdar att spekulation inte förekommer på (bostads)marknaden.
Citera
2022-12-15, 22:30
Medlem
Citat:

Högre ränteavdrag. Ha ha eller hur

Naiv och korkad ser jag. Staten är inte din polare och du kan glömma att alla som levt över sina tillgångar blir omhändertagna. Ta elstödet som de ändrade radikalt så nu får folk pynta rejält själva. Inte ens sossarna hade gjort det och nu är det borgarna som styr.

Jävlar vad många det är nu som gråter över sina elräkningar. Sedan tillkommer räntan för BLT. Sedan ökade matkostnader med 20 %.
Citera
2022-12-15, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbesvensson
Är väl inget märkligt med upplägget i sig. De spekulerar i förbättring av ränteläget framöver, tills vidare går de minus. Kul dock att det fortfarande finns dårar som liksom och Svammel som hävdar att spekulation inte förekommer på (bostads)marknaden.

Fast HUR kan en förening gå i minus? Vem betalar notan? Ber föreningen om anstånd på sina löpande utgifter? Inte som att en privatperson går i minus utan konsekvenser, räkningar måste ju ändå betalas.
Citera
2022-12-15, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Högre ränteavdrag. Ha ha eller hur

Naiv och korkad ser jag. Staten är inte din polare och du kan glömma att alla som levt över sina tillgångar blir omhändertagna. Ta elstödet som de ändrade radikalt så nu får folk pynta rejält själva. Inte ens sossarna hade gjort det och nu är det borgarna som styr.

Jävlar vad många det är nu som gråter över sina elräkningar. Sedan tillkommer räntan för BLT. Sedan ökade matkostnader med 20 %.

Tvärtom, jag är en realist. Ingen politiker vill vara ansvarig för en ekonomisk kollaps. Ser liksom inte bra ut på CV:et. Dessutom är många av dom som kanske sitter på dyra villalån eller höga elräkningar förmodligen deras polare. De kan inte låtsas som att problemet inte finns. Som sagt, om det bara hade handlat om 0,001 procent av befolkningen hade detta varit en icke fråga. Det hade varit en herrans massa "skyll er själva" kommentarer på Facebook. Men jag märker av det på jobbet och på stämningen. Folk är genuint rädda, fast ingen riktigt vill erkänna hur mkt lån de faktiskt sitter på. Det är som sagt förut många som sitter på lånen för att staten bara ska låtsas som att de regnar. Sen vad åtgärden blir kan vi bara spekulera i.
Citera
2022-12-15, 22:37
Medlem
Citat:
Fast HUR kan en förening gå i minus? Vem betalar notan? Ber föreningen om anstånd på sina löpande utgifter? Inte som att en privatperson går i minus utan konsekvenser, räkningar måste ju ändå betalas.

De flesta föreningar har sparat kapital under bättre tider för diverse oförutsedda utgifter. Men dit hör ju inte direkt att täcka ett negativt räntenetto.
Citera
2022-12-15, 22:41
Medlem
DVikings avatar
Citat:

De kan väl täcka det negativa kassaflödet från kassan ett år eller så. Resultatmässigt går många föreningar med förlust på grund av avskrivningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in