Citat:
Ursprungligen postat av
foxxi
Säljare tror på bättre tider inom 3-12 månader från nu. Till vår-sommaren har vi en stark consumer confidence när inflationen går ner. Då är det läge att sälja när du har flera slemhog som jagar bottenpris och budar över varandra i tro att man har hittat ett fynd.
Som den ettan på söder med 16 budgivare på 3,4 milj.
Jag förstår faktiskt inte logiken här. Inflationen kommer falla pga övergående baseffekter, det är korrekt. Men det höga kostnadstrycket kommer inte försvinna. Reallönesänkning motsvarande 10 årslöner kommer bestå. Energipriserna kommer bestå tills vi har byggt ut energiproduktion. På detta kommer arbetslöshet dra iväg nästa år. Vill det sig riktigt illa går det käpprätt åt helvete och 90-tals krisen kommer se ut som bris i jämförelse. Vi har så extremt mycket obalanser i detta land så jag tror inte det är någon omöjlighet.
Jag bara undrar vad exakt som ska ske för att det ska bli bättre tider om 3-12 månader? Senaste 1-2 decennierna har man kunnat rädda up situationen genom massiva stimulanser. Det vapnet finns inte att ta till längre. Så vad exakt är det som ska göra att vi får bättre tider om 3-12 månader? Vi är i en av de största omvälvningar vårt samhälle upplevt på mycket länge.