2022-12-15, 19:16
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
De är ju enbart bokade. 25K verkar det kosta, kan ju svida en del om man ångrar sig men ingen katastrof. Följande däremot kommer fortsätta att sänka villorna:

Eon Elpris SE3 (SEK/kWh)

Jan 2020: 26,20
Jan 2021: 52,24
Jan 2022: 114,04
Jan 2023 (?)

https://www.eon.se/el/elpriser/utveckling
Futures 24 Q3 38,80 öre.
Citera
2022-12-15, 19:19
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vi kan även titta på hur en riksbank med intresse för landets innevånares väl och ve agerar.
https://www.svd.se/a/69PRRW/hojd-schweizisk-styrranta
Syftar du då på att dom nu är på 1%. Eller på att dom länge låg på -0.75%.
Citera
2022-12-15, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Futures 24 Q3 38,80 öre.

Genomsnittligt spotpris på el i december hittills är över 100% högre än motsvarande period 2021, sug på den. Men visst bara vi går in i nytt år kommer priserna sjunka kraftigt, inflationen rasa, räntorna sjunka och bostadspriserna gå mot ATH.
Citera
2022-12-15, 19:41
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishmetropol
Genomsnittligt spotpris på el i december hittills är över 100% högre än motsvarande period 2021, sug på den.
Ja, det är inte förvånande, med två stora kärnkraftverk trasiga. Och OL3 ytterligare försenat.

Citat:
Ursprungligen postat av Swedishmetropol
Men visst bara vi går in i nytt år kommer priserna sjunka kraftigt, inflationen rasa, räntorna sjunka och bostadspriserna gå mot ATH.
Med tiden så händer det också. Men R4 och OL3 är fortfarande borta i januari, så nytt år räcker inte.
Citera
2022-12-15, 19:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Vissa nyproduktion på hus går överraskande bra. Exempelvis denna 6 av 10 är bokade. Prisnivå 7,5-8,5 milj.
https://www.bonava.se/bostad/goteborg/partille/ojersjo/gokegard/sorgarden#homes
Consumer confidence är fortfarande toklågt så jag är förvånad att det har sålts 6 st hus under hösten.
Räknar med att de säljer resten under vår-höst när inflation går ner och räntehöjning trappar ned.

Ja oj! De där elpriserna som alla snackar om är det ingen som verkligen bryr sig om? Räntehöjningarna kan fortsätta?

Det är väl 20% ned nu. Jag räknar enligt försiktighetsprinciper och för små hus är ju förlusterna 100,000 gånger sju. Det kallar jag ras men tydligen är svensken fortfarande stursk? Tror jag inte på. Visningarna verkar ju inte precis vara hysteriska som om det vore 2012 eller 2020. Mäklarna får vara glada om folk dyker upp.
Citera
2022-12-15, 19:58
Medlem
6stringlevins avatar
Citat:
Vissa nyproduktion på hus går överraskande bra. Exempelvis denna 6 av 10 är bokade. Prisnivå 7,5-8,5 milj.
https://www.bonava.se/bostad/goteborg/partille/ojersjo/gokegard/sorgarden#homes
Consumer confidence är fortfarande toklågt så jag är förvånad att det har sålts 6 st hus under hösten.
Räknar med att de säljer resten under vår-höst när inflation går ner och räntehöjning trappar ned.
Helt totalt vansinnig prissättning med en medianlön på 35,000 (?). jag känner till området mycket väl.
Kan man vara säker på att dessa sex hus verkligen sålts? Vill man som säljare skylta med att ingen annan köpt?

Rörlig ränta är i alla fall 4,5% eller 45k för varje lånad million. Jag har dock sett värre exempel. Insatser på 5 millioner och föreningens lån på ytterligare 5 millioner per bostad. Men då har man haft havsutsikt.
Senast redigerad av 6stringlevin 2022-12-15 kl. 20:03.
Citera
2022-12-15, 20:02
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Syftar du då på att dom nu är på 1%. Eller på att dom länge låg på -0.75%.
Snarare att de hissar räntan när inflationen stiger och signalerar tydligt att de är beredda att försvara sin valuta.
Inflationen ligger på 3 %
Citera
2022-12-15, 20:31
Medlem
Citat:
I verkligheten har folk tvärtom just betalat priserna.
Men kontantinsatserna har ju krympt när börsen föll. Så nu kan man inte betala lika mycket.

OMX Stockholm 30 är ner 9,33% senaste 12 månaderna.
En köpare som har 1m placerat där för kontantinsats och lånar 3m för lägenhetsköp borde då ha minskat sin lägenhetsbudget med cirka 2,33% (och då är ev minskad kapitalvinstskatt inte medräknad)
HOX Stockholm är ner 8% senaste 12 månaderna.
Senast redigerad av DattMamon666 2022-12-15 kl. 20:34.
Citera
2022-12-15, 20:46
Medlem
Jag älskar hur folk härinne kommer att tro att bostadsmarknaden kommer att dyka - det kommer den inte att göra. Anledningen stavas utbud och efterfrågan. Om du tar bort en stor del av hyresbeståndet, håller ned byggtakten över 20 år skapar du en artificiell brist. Det kommer alltid att finnas ett tryck. Folk fattar bara inte det.

Jämför snälla inte med 90 talskraschen. Sverige hade både en mindre befolkning och ett större hyresbestånd. Hyresrätterna var en tydlig motpol till bostadsrätterna och villorna. Folk valde helt enkelt bort bostadsrätterna då räntan var för hög.

Idag köper många för att de inte hittar billiga hyresrätter, vilket som sagt skapar ett konstant tryck. Så jag fattar inte varför människor ojar sig. Priserna kommer att falla. Men förmodligen ned till 2018/2019 års nivå.
Senast redigerad av jens-hedenstedt 2022-12-15 kl. 20:53.
Citera
2022-12-15, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jens-hedenstedt
Jag älskar hur folk härinne kommer att tro att bostadsmarknaden kommer att dyka - det kommer den inte att göra. Anledningen stavas utbud och efterfrågan. Om du tar bort en stor del av hyresbeståndet, håller ned byggtakten över 20 år skapar du en artificiell brist. Det kommer alltid att finnas ett tryck. Folk fattar bara inte det.

Jämför snälla inte med 90 talskraschen. Sverige hade både en mindre befolkning och ett större hyresbestånd. Hyresrätterna var en tydlig motpol till bostadsrätterna och villorna. Folk valde helt enkelt bort bostadsrätterna då räntan var för hög.

Idag köper många för att de inte hittar billiga hyresrätter, de har liksom ingen brist. Detta tack vare den skeva balansen. Så jag fattar inte varför människor ojar sig. Priserna kommer att falla. Men förmodligen ned till 2018/2019 års nivå.

Priserna är i princip på 2019 års nivåer nu
Citera
2022-12-15, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Priserna är i princip på 2019 års nivåer nu

Ok. Men de kmr nog kunna falla lite till. Tror inte att riksbanken och våra politiker kommer att låta miljoner människor gå i konkurs. Tror tyvärr att staten kommer att baila ut folk. Massiva skuldavskrivnigar kan vänta. Det är ett systemfel som skett under dessa 20 år med låga räntor och en tilltagande bostadsbubbla. För många människor sitter i skiten, och trots att bankerna minsann gjort "stresstest" som visar att kunderna klarar av att betala räntor på 7-8% så kommer detta onekligen skapa ringar på vattnet. Dels så tror jag inte att folk klarar av att betala räntan på 6-7 %. Dels så tvingas de dessutom skära ned på andra utgifter, vilket påverkar purchase power, arbetstillfällen och därigenom ekonomin. Som sagt, för många sitter i skiten för att staten helt sonika bara ska luta sig bak och säga "skyll er själva".
Senast redigerad av jens-hedenstedt 2022-12-15 kl. 21:06.
Citera
2022-12-15, 21:06
Medlem
Citat:
Säljare tror på bättre tider inom 3-12 månader från nu. Till vår-sommaren har vi en stark consumer confidence när inflationen går ner. Då är det läge att sälja när du har flera slemhog som jagar bottenpris och budar över varandra i tro att man har hittat ett fynd.
Som den ettan på söder med 16 budgivare på 3,4 milj.

Jag förstår faktiskt inte logiken här. Inflationen kommer falla pga övergående baseffekter, det är korrekt. Men det höga kostnadstrycket kommer inte försvinna. Reallönesänkning motsvarande 10 årslöner kommer bestå. Energipriserna kommer bestå tills vi har byggt ut energiproduktion. På detta kommer arbetslöshet dra iväg nästa år. Vill det sig riktigt illa går det käpprätt åt helvete och 90-tals krisen kommer se ut som bris i jämförelse. Vi har så extremt mycket obalanser i detta land så jag tror inte det är någon omöjlighet.

Jag bara undrar vad exakt som ska ske för att det ska bli bättre tider om 3-12 månader? Senaste 1-2 decennierna har man kunnat rädda up situationen genom massiva stimulanser. Det vapnet finns inte att ta till längre. Så vad exakt är det som ska göra att vi får bättre tider om 3-12 månader? Vi är i en av de största omvälvningar vårt samhälle upplevt på mycket länge.
Senast redigerad av ganjaslummen 2022-12-15 kl. 21:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in