2022-12-15, 16:00
Medlem
liksom-fbs avatar
Hushållen blir bara rikare och rikare:
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/finansmarknad/finansrakenskaper/sparbarometern/pong/statistiknyhet/sparbarometern-3e-kvartalet-2022/
Under det tredje kvartalet nysparade hushållen 106 miljarder kronor. Samtidigt ökade skulderna med 30 miljarder kronor, vilket gav ett finansiellt sparande på 76 miljarder kronor. Det var ett rekordhögt finansiellt sparande för ett tredje kvartal. Sparandet har varit högt under alla tre kvartal 2022 och hitintills under året har hushållens finansiella sparande uppgått till 357 miljarder.

Samtidigt som misantroperna fantiserar om att hushållen lever i misär så har dom råd att rekordspara.

Dom har råd att modernisera kök och badrum ytterligare en gång.
Citera
2022-12-15, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Det är bara på flashback man hittat folk som förespråkar hyresrätt. Helt otroligt. Ändå hänger ni foliehattar i denna tråd som berör Br och äganderätt.

Problemet med dig är att du borde tänka efter lite innan du häver ur dig saker. Tex att ekonomisk framgång skulle mätas i om du har en bostads eller hyresrätt.
Citera
2022-12-15, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Så du gick bara upp till hyresvärden och fick din paradvåning på Östermalm. Den stod tom kanske och bara väntade på dig?

Nu ska vi inte gå in på vad jag har råd med men om du fixar en 300 kvm åt mig på Strandvägen till i morgon så ska det inte vara några problem att betala hyran i alla fall

Diskussionen utgick från trådens mest naiva användare som skrev något i stil med att "bo i hyresrätt får ses som ett ekonomiskt misslyckande". Ett logiskt felslut som troligtvis görs eftersom de flesta människor med knaper ekonomi bor i hyresrätter vilket förväxlas med att framstående människor därmed inte bor i hyresrätter. Faktum är att en rätt stor andel av landets mest framstående personer bor i just hyresrätter, vilket inte utesluter att de har andra former av stora ekonomiska tillgångar.
Citera
2022-12-15, 16:18
Medlem
Citat:
Så du gick bara upp till hyresvärden och fick din paradvåning på Östermalm. Den stod tom kanske och bara väntade på dig?

Nu ska vi inte gå in på vad jag har råd med men om du fixar en 300 kvm åt mig på Strandvägen till i morgon så ska det inte vara några problem att betala hyran i alla fall

Alltså, hur gammal är du? Är du ens myndig?
Citera
2022-12-15, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Hushållen blir bara rikare och rikare:
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/finansmarknad/finansrakenskaper/sparbarometern/pong/statistiknyhet/sparbarometern-3e-kvartalet-2022/
Under det tredje kvartalet nysparade hushållen 106 miljarder kronor. Samtidigt ökade skulderna med 30 miljarder kronor, vilket gav ett finansiellt sparande på 76 miljarder kronor. Det var ett rekordhögt finansiellt sparande för ett tredje kvartal. Sparandet har varit högt under alla tre kvartal 2022 och hitintills under året har hushållens finansiella sparande uppgått till 357 miljarder.

Samtidigt som misantroperna fantiserar om att hushållen lever i misär så har dom råd att rekordspara.

Dom har råd att modernisera kök och badrum ytterligare en gång.

Problemet är att du inte vet vem det var som kunde öka sitt sparande. Sedan har du antagligen en minskade konsumtion av andra varor istället, vilket är negativt för ekonomin. Gissar att din poäng är att "majoriteten" inte går plus minus noll pga höjda räntor.
Citera
2022-12-15, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Alltså, hur gammal är du? Är du ens myndig?

Jo annars hade jag nog haft problem att betala den hyran. Jag kan betala 6 mån i förskott. Men jag väntar fortfarande på en visningen för jag vill i alla fall kolla så den ligger högre än 3 tr så man kommer över träden.
Citera
2022-12-15, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbesvensson
Diskussionen utgick från trådens mest naiva användare som skrev något i stil med att "bo i hyresrätt får ses som ett ekonomiskt misslyckande". Ett logiskt felslut som troligtvis görs eftersom de flesta människor med knaper ekonomi bor i hyresrätter vilket förväxlas med att framstående människor därmed inte bor i hyresrätter. Faktum är att en rätt stor andel av landets mest framstående personer bor i just hyresrätter, vilket inte utesluter att de har andra former av stora ekonomiska tillgångar.

Jo jag fattar er tanke med retoriken.
Och jo det var just det att den stora andelen HR ligger i förorter och mindre orter och bebos av mindre bemedlade.
Och jag kan förstå besvikelsen i trådens HR-innehavare att de inte kunnat köpa en BR eller villa under alla dessa år.
Men så är livet. Djävligt orättvist.

Vi kan nog släppa de få som huserar på Östermalm ur kalkylen.
Om du tar Cervenkas miljardärslista så hittar du inte många där som bor i HR. Annat än för övernattning.
Du har en poäng att högre tjänstemän (fattiga jämfört med miljardärerna) kan mygla till sig bostäder i hyreshus knutna till deras arbetsgivare.
Det var ju så Skandia belönade sina chefer för 20 år sen. Och sedan lät dem ombilda till BR och casha in värdestegringen.
Och det gör nog flera banker och försäkringsbolag fortfarande.
Men det är en marginalverksamhet.
Citera
2022-12-15, 17:07
Medlem
Citat:

Hur många 300 kvm lägenheter på Strandvägen hittar du till salu nu? Som står tomma och bara väntar på att köpas?
Citera
2022-12-15, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DattMamon666
Hur många 300 kvm lägenheter på Strandvägen hittar du till salu nu? Som står tomma och bara väntar på att köpas?

Nu var det ju en hyresrätt som var lätt att fixa?
Citera
2022-12-15, 17:27
Medlem
Citat:
Nu var det ju en hyresrätt som var lätt att fixa?

Som du ville ha till imorgon. Då borde ju du lätt kunna plocka fram en till salu.
Eller så har du ingen koll på hur ofta 300kvm kommer ut på marknaden på Strandvägen?

Citat:
För hur attraktiv den än är så är det betydligt troligare att hitta motsvarande BR genom att slanta upp lite av förmögenheten och flytta in direkt

Är väl inte svårt att varken hyra eller köpa en lägenhet i Stockholm om man har pengar.
Citera
2022-12-15, 17:31
Medlem
Citat:
Jo annars hade jag nog haft problem att betala den hyran. Jag kan betala 6 mån i förskott. Men jag väntar fortfarande på en visningen för jag vill i alla fall kolla så den ligger högre än 3 tr så man kommer över träden.
Det är lika bra att du släpper dina lögner här, det blir bara jobbigt. Vi vet redan att du skulle känna till dessa saker bättre om du inte hade det dåligt ställt.
Citera
2022-12-15, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DattMamon666
Som du ville ha till imorgon. Då borde ju du lätt kunna plocka fram en till salu.
Eller så har du ingen koll på hur ofta 300kvm kommer ut på marknaden på Strandvägen?

Är väl inte svårt att varken hyra eller köpa en lägenhet i Stockholm om man har pengar.

Jag kanske kan få köpa din?

Men problemet med en HR "om man har pengar" är man i så fall lär bryta mot lagen om man köper den svart. Att bara komma dragande med att man har råd att betala hyran lär inte hjälpa.

Att däremot köpa en BR är enbart en fråga om pengar ja. Bara att låta en mäklare ringa runt och dubbla priset tills någon nappar. Det har hänt mer än en gång i de trakterna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in