2022-12-15, 15:07
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomoSapiensRex
På mitt jobb (medelstort företag med många olika avdelningar) har vi börjat använda Weekli. App där man varje vecka ska utvärdera hur man trivs. Som en ny medarbetarundersökning varje vecka. Sägs vara anonymt.

Jag är rätt missnöjd på jobbet och har fyllt i ärligt. Min mellanchef har nu börjat beklaga sig över att någon i vår grupp är så missnöjd. Så jag antar att det inte är så anonymt.

Har någon erfarenhet av den här saken? Börjar tro att det är ett verktyg för att hitta missnöjda och sedan bli av med dem?

Det är anonymt men chefen ser vare persons svar sammanställda om ni är fler än 5 personer i gruppen.

Vad är du så missnöjd med?
Citera
2022-12-15, 15:16
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Jag har så pass lite tilltro till företag och myndigheter att jag aldrig skulle delta om jag slapp. Skulle noja över anonymiteten och hur mina svar används.

Förstår dilemmat om du är en slags motvikt till alla rövslickare. Man vill inte gärna ge grisar bättre betyg. Du får helt enkelt göra en avvägning om det är värt din tid och möda.

Om det inte är frivilligt så är det inte anonymt.
Citera
2022-12-15, 15:16
Medlem
Jag ger alla maxpoäng i alla undersökningar som är obligatoriska. Alla blir nöjda, och handen på hjärtat: har en enkät nånsin hjälpt någon?
Citera
2022-12-15, 15:25
Medlem
Kan vara men mer troligt är det konsultskit.

I statlig verksamhet var det under mina sista år OTROLIGT vanligt med dylika saker. Alla varianter bottnade i att någon slipad konsultfirma sålt in den här typen av skit (dyrare än guld) som managementverktyg så att ledning kan känna att de ”hänger med i tiden som kännande arbetsgivare” och så att mellanchefer kan få fina staplar och andra diagram att se viktiga ut med på sina avstämningsmöten.

Efter månader eller ett år så byttes skiten oftast mot ett nytt ”verktyg”…

Näe betackar mig för beteendevetande konsulter och deras digitala ormolja.
Citera
2022-12-15, 15:37
Medlem
Citat:
Sannolikt är det nog anonymt men det är mycket märkligt att de vet vilken avdelning den missnöjde jobbar på.

Vad är det för märkligt med det? Det går ju inte att göra något med datat man får in om det inte går att bryta ner per grupp (men mam brukar låta bli att bryta ner i så pass små grupper att anonymiteten äventyras)
Citera
2022-12-15, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Om det inte är frivilligt så är det inte anonymt.

Det kan det väl vara så länge deltagande och svar sparas åtskilt och utan tidsstämplar.
Citera
2022-12-15, 15:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Vad är det för märkligt med det? Det går ju inte att göra något med datat man får in om det inte går att bryta ner per grupp (men mam brukar låta bli att bryta ner i så pass små grupper att anonymiteten äventyras)
Eftersom att jag inte har någon djupare kunskap om dessa appar så visste jag inte i detalj hur anonymiseringsprocessen såg ut i förhållande till grupper och dess storlekar.

På min firma har vi till exempel avdelningar med bara en och två personer.

Nu kanske du förstår bättre.
Citera
2022-12-15, 16:00
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Sannolikt är det nog anonymt men det är mycket märkligt att de vet vilken avdelning den missnöjde jobbar på. Framgår det på något vis genom frågorna du besvarar? Är du hundra på att de vet att den är just i er grupp?

Måste ni göra detta? Låter märkligt, och hade gjort mig mer irriterad med situationen om jag redan vantrivdes.

Det är väl inte ett dugg märkligt? Det är ju (förhoppningvis) inte för skojs skull man mäter utan för att få reda på vilka avdelningar som inte funkar.

Citat:
Ursprungligen postat av Gusphase
Jag ger alla maxpoäng i alla undersökningar som är obligatoriska. Alla blir nöjda, och handen på hjärtat: har en enkät nånsin hjälpt någon?

Själv skriver jag precis vad jag tycker och skulle skriva under med namn om jag kunde. Livet är för kort för att tugga i sig bajsmackor från småpåvar, finns tillräckligt med obligatoriska bajsmackor.
Senast redigerad av Aigis 2022-12-15 kl. 16:02.
Citera
2022-12-15, 16:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Det är väl inte ett dugg märkligt? Det är ju (förhoppningvis) inte för skojs skull man mäter utan för att få reda på vilka avdelningar som inte funkar.
Att tvingas göra medarbetarundersökningar varje vecka anser jag är märkligt då det aldrig varit förfarande på någon firma jag jobbat på. Jag har heller aldrig hört talas om att detta skulle förekomma.

Du vet förstås bättre. Nämn gärna fler företag där anställda utför tvingade medarbetarundersökningar varje vecka. Det kanske finns, bara att jag aldrig stött på dem.
Citera
2022-12-15, 16:31
Medlem
Messerschmittzzs avatar
Måste ju vara något riktigt fel på den arbetsplatsen om man har medarbetareundersökningar varje vecka något som normalt inträffar kanske en gång i halvåret eller en gång om året mer normalt sett.
Citera
2022-12-15, 16:59
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
På mitt jobb (medelstort företag med många olika avdelningar) har vi börjat använda Weekli. App där man varje vecka ska utvärdera hur man trivs. Som en ny medarbetarundersökning varje vecka. Sägs vara anonymt.

Jag är rätt missnöjd på jobbet och har fyllt i ärligt. Min mellanchef har nu börjat beklaga sig över att någon i vår grupp är så missnöjd. Så jag antar att det inte är så anonymt.

Har någon erfarenhet av den här saken? Börjar tro att det är ett verktyg för att hitta missnöjda och sedan bli av med dem?
Om du inte trivs på ditt jobb kan du väl enklast lösa det genom att byta jobb såvida det inte är dig det är fel på.
Citera
2022-12-15, 17:32
Medlem
Citat:

Tror inte du behöver vara orolig att få sparken över en medarbetarundersökning 😂

Nu vet jag inte hur er medarbetarundersökning ser ut men på företaget jag jobbar på har vi anonyma de ser ut lite så här.

Ålder 18-25 25-35 35-45 osv, man/kille/ingen könsidentitet, jobbat på företaget mindre än 5 år/mer än 5 år.

Därefter är det ganska lätt att förstå vilka 4-5 el 10-12 beroende på storlek på företaget som är missnöjda.
Eller låt mig säga så här, de som kommer med ett leende till jobbet varje dag och är allmänt trevliga mot chef osv är oftast ganska nöjda, de som är ganska missnöjda (som du själv säger du är) är oftast inte den mest positiva under arbetsdagen så i 90% av en medarbetarundersökning blir det väldigt lätt att förstå vem som skrivit vad (om man nu skulle bry sig om detta).

Däremot att sparka någon över detta lär inte hända om man nu inte är överdrivet bitter varje dag på sitt jobb men då handlar det mer om hur man beter sig på sitt arbete.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in