2022-12-15, 14:07
  #275137
Medlem
Sgt.Blands avatar
Tyskland beslutar om mer stöd till Ukraina. Luftvärn, artilleri och lastbilar ska det bli.

https://twitter.com/Tendar/status/1603371373572890626
Citera
2022-12-15, 14:08
  #275138
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45-75Marlin
Inte ett rätt där som vanligt!

Nu är det Wagnersoldater som slaktas en masse.

Vi har sett klippen från deras sönderbombade hotell och högkvarter och likhögarna i skogen utanför Bakhmut nu i veckan, säkert 1000 döda wagneriter!

Du tror att man kan titta på bilder och bedöma slagets utgång?

Titta på frontkartor och se att ukrainarnas läge sakta men säkert försämras och skulle ryssarna satsa på våldsamma och våghalsiga offensiver som Nato skulle det se helt annorlunda ut, i rena ryck men nu kryper den fram. Det tyder ju faktiskt på att kriget går till på det viset ryssarna påstår.


När det gäller Bahkmut så håller det bli den där situationen: Ukraina har offrat så många soldatliv och materiel så ett tillbakadragande blir en större och större propagandaförlust och faktiskt skulle demoralisera både soldater och civilbefolkning.

Det har ju tidigare sagts att Ryssland behöver en seger och därför satsar sina bästa trupper (som bekant består till stor del av våldsbrottslingar och kriminella) för att inta en betydelselös landsortshåla. Den är väl halvviktig för den ligger strategiskt till men nu kan man vända på steken.
Varför offrar Ukraina så mycket för att för att försvara en betydelselös landsortshåla?
Citera
2022-12-15, 14:08
  #275139
Medlem
Det här med Patriot ska enligt Amerikanska källor ha att göra med Irans nya leveranser av 250 missiler till Ryssland.
Nu är Putin arg att dessa missiler blir nedskjutna av Patriot och därför försöker han hota med kärnvapen för att de inte ska levereras till Ukraina.
Citera
2022-12-15, 14:08
  #275140
Medlem
45-75Marlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Man bara gör sig själv en otjänst om man bara sväljer all propaganda.

‘Politiker’ och ‘ledare’ i väst får fribiljett att hitta på vilka korkade saker som helst.

De döljer sin inkompetens och slipper allt ansvar genom att kunna skylla allting på en galen diktator i Ryssland.

Alla verkar köpa det rakt av och ifrågasätter ingenting.
Du verkar i alla fall inte ha svårt för att svälja all rysk propaganda oavsett hur korkad och uppenbart lögnaktig den är?
Citera
2022-12-15, 14:09
  #275141
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
OK, då är det jag initialt kommentera bara lögn.

En ung ryss i rysk TV säger rakt ut att många han pratar med inte vet varför de krigar.

https://twitter.com/Gerashchenko_en/...50854723059712

Får inte upp länken, från Geraschenko ett passande uttalande dock:
"If we reach Lviv, it will be ours. If we reach Lisbon and London, they will be ours",
Citera
2022-12-15, 14:09
  #275142
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
USA började överväga det värsta scenariot för utvecklingen av den ukrainska konflikten , enligt The Washington Post.

Hade du något att komma med?
Citera
2022-12-15, 14:09
  #275143
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Tyskland beslutar om mer stöd till Ukraina. Luftvärn, artilleri och lastbilar ska det bli.

https://twitter.com/Tendar/status/1603371373572890626

Utmärkt att Tyskland levererar på ny nivå.
Citera
2022-12-15, 14:10
  #275144
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Får inte upp länken, från Geraschenko ett passande uttalande dock:
"If we reach Lviv, it will be ours. If we reach Lisbon and London, they will be ours",

Smart kille, i nivå med ”om en dvärg bajsar i byxan, kommer det bli kladdigt i hens byxa”
Citera
2022-12-15, 14:13
  #275145
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Man bara gör sig själv en otjänst om man bara sväljer all propaganda.

‘Politiker’ och ‘ledare’ i väst får fribiljett att hitta på vilka korkade saker som helst.

De döljer sin inkompetens och slipper allt ansvar genom att kunna skylla allting på en galen diktator i Ryssland.

Alla verkar köpa det rakt av och ifrågasätter ingenting.

Verkligheten är naturligtvis tvärtom.
Citera
2022-12-15, 14:14
  #275146
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Jag tror att ryskt tv inte är så censurerad som påstås här i forumdelen men man kan lita lika lite på det de säger i ungefär samma utsträckning som svt.

Syftet är ju att adressera ett problem, att den här kriminella operationen inte är försvarbar för vanliga ryska medborgare. De ber ju killen hjälpa till med att producera propaganda för att folk ska 'fatta', men han har inget intresse av det eftersom han inte tror på det själv.
Citera
2022-12-15, 14:15
  #275147
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Om Ryssland haft avsikten, så skulle de ha kunnat slå ut all viktig infrastruktur i landet. Istället väljer de att gradvis bryta ner motståndet och tvinga motparten till förhandlingsbordet.
Jaså?

Varför tvingar man inte omgående sin motståndare till bordet och därmed sparar ryska liv?

De vill ju ändå inte ockupera hela Ukraina som pro-ryssarna hävdar så de skiter väl i om infrastrukturen inte fungerar i övriga Ukraina.

Ditt resonemang är lika idiotiskt som att landstigningen i Normandie skulle ha skett med en liten styrka istället för en stor för att bespara civilbefolkningen och tyska liv.

Nejdu, det resonemanget håller endast i pro-ryssens skeva värld.
__________________
Senast redigerad av Conception 2022-12-15 kl. 14:17.
Citera
2022-12-15, 14:17
  #275148
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Du tror att man kan titta på bilder och bedöma slagets utgång?

Titta på frontkartor och se att ukrainarnas läge sakta men säkert försämras och skulle ryssarna satsa på våldsamma och våghalsiga offensiver som Nato skulle det se helt annorlunda ut, i rena ryck men nu kryper den fram. Det tyder ju faktiskt på att kriget går till på det viset ryssarna påstår.


När det gäller Bahkmut så håller det bli den där situationen: Ukraina har offrat så många soldatliv och materiel så ett tillbakadragande blir en större och större propagandaförlust och faktiskt skulle demoralisera både soldater och civilbefolkning.

Det har ju tidigare sagts att Ryssland behöver en seger och därför satsar sina bästa trupper (som bekant består till stor del av våldsbrottslingar och kriminella) för att inta en betydelselös landsortshåla. Den är väl halvviktig för den ligger strategiskt till men nu kan man vända på steken.
Varför offrar Ukraina så mycket för att för att försvara en betydelselös landsortshåla?
Man försvarar Bakhmut för att Ryssland anfaller den och det är Ukraina. Det är krig. Om de slutar anfalla staden kommer Ukrainarna att sluta försvara den. Om Ukrainarna slutade att försvara sig skulle de förlora kriget.

Varför Ryssarna offrar så många soldater på den kan man fråga sig. Men vad jag förstått är det den enda plan man har då man inte vet vad målet med kriget är längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in