2022-12-15, 13:19
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Samma princip som att ”jag tankar ändå bara för 500 kr” 😂

Gissar att Putinrunkarna här inom kort kommer att citera någon anonym telegramkanal att kriget går bättre eftersom ”förlusterna minskar”.. 😂
För att sedan rina bärgaren när man får soppa torsk innan nästa mack,

Ryska förlusterna av tanks minska, Biden är trött på Ukraina så han skickar Patriot och svenska folket är så trötta på kriget så bara 97% stödjer Ukraina.

Det går bra nu för Rysslan
Citera
2022-12-15, 13:23
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Russian Embassy warns of "unpredictable consequences" if US sends Patriot missiles to Ukraine. -CNN

Ryska nyheterna visar video nu på hur dom fraktar en intercostial ballistic missil mot Ukraina.

Rimlig reaktion på att Ukraina får defensiva vapen för att skydda sig mot ryska angrepp? Hur mordisk är du egentligen? Jag börjar mer och mer tro att du är en genuint ond människa som älskar att se andra dö. En ytterst märkligt fetisch.
Citera
2022-12-15, 13:25
Medlem
akademikerfyllos avatar
Ännu ett fiasko på intågande för USA/NATO. Angående USA:s planerade sändning av Patriot-systemet till Ukraina:

Citat:
CNN is claiming Washington may finalize plans to send the Patriot air defense missile system to Ukraine. However, what CNN doesn't say is just as important:

- The US says it will send the missiles in days after the decision is made;
- It takes MONTHS to train crews to operate the Patriot missile system;
- NATO personnel will likely operate the missile system posing as Ukrainians;
- The Patriot missile system is suffering a global missile shortage;
- Lockheed will double missile production but it will take years to do so;
- Both current and future production numbers CANNOT match the number of cruise missiles alone Russia is producing per month;
- Russia is also using Iskander missiles, Geran-2 drones, as well as a number of inert decoys which will place even more pressure on Ukrainian air defenses;
- The performance of Patriot missile systems in Saudi Arabia has been poor;
- Patriot missiles will face more sophisticated and more numerous threats in Ukraine than in Saudi Arabia;

https://www.youtube.com/watch?v=4LCXKve29wg&t=3s

Detta bör ni veta innan ni jublar över Patriot, och över USA:s beslut som inte uppnår mycket i kriget, men som riskerar en kraftig eskalering. Uppenbarligen vill man ha en direkt konfrontation med Ryssland. Man vill bara hitta en ursäkt för att blidka hemmaopinionen först.
Citera
2022-12-15, 13:25
Medlem
Sgt.Blands avatar
Jag hade missat detta klippet från Skabeyevas show så det är två dagar gammalt men väldigt intressant. Det ryska befälet i Donetsk Khodakovsky låter nu helt desperat och säger att det är omöjligt att besegra väst. Enda möjligheten Nazi-Ryssland har kvar nu är att sätta in kärnvapen. De är helt galna alltså!! Se detta klippet och bedöm själva hur läget är i kriget nu.

https://twitter.com/francis_scarr/status/1602743461270151169
Citera
2022-12-15, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
… och det var ju med dagens facit handen en naiv och korkad tanke.

Så nu har vi prövat samarbete och handel med ryssen i 30 år och det fungerade inte, så då får vi testa något annat istället och

Jag tror någon ville sabotera Rysslands och Tysklands vdigt framgångsrika samarbete.
Citera
2022-12-15, 13:27
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Ännu ett fiasko på intågande för USA/NATO. Angående USA:s planerade sändning av Patriot-systemet till Ukraina:

Detta bör ni veta innan ni jublar över Patriot, och över USA:s beslut som inte uppnår mycket i kriget, men som riskerar en kraftig eskalering. Uppenbarligen vill man ha en direkt konfrontation med Ryssland. Man vill bara hitta en ursäkt för att blidka hemmaopinionen först.

"Both current and future production numbers CANNOT match the number of cruise missiles alone Russia is producing per month;"

Vet vi övht hur många ryssarna producerar?
Citera
2022-12-15, 13:28
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jag tittade lite på ett klipp från denna pro-ryssen "Weed Onion".

https://www.youtube.com/watch?v=Sf4ZVNGtdGw&ab_channel=WeebUnionWarUpdates

Han visar lite angrepp runt Bakhmut och övrig front. Det jag reagerade på mest var att han sa "A russian tank" anfaller Bakhmut söderifrån.

Tank utan S. Han säger det flera gånger. Är det skalan på attackerna så finns det knappast något att oroa sig för.

Jag har reagerat många gånger på småskaligheten i de flesta angreppen i det här skedet av kriget. Det handlar om max plutonsvis med understöd av några få fordon. Sätt det i kontext till mängden stridsvagnar som Ryssland förlorat så förstår man att det inte går så bra för Ryssland.
Hur får du det till att han ska vara pro rysk?

Ryssarna har gått långsamt men stadigt fram i området.

Frågan är egentligen inte om någon sida tar mark. Frågan är vad det kostar att anfalla och försvara men ingen levererar trovärdiga siffror.
Citera
2022-12-15, 13:30
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Jag tittade lite på ett klipp från denna pro-ryssen "Weed Onion".

https://www.youtube.com/watch?v=Sf4ZVNGtdGw&ab_channel=WeebUnionWarUpdates

Han visar lite angrepp runt Bakhmut och övrig front. Det jag reagerade på mest var att han sa "A russian tank" anfaller Bakhmut söderifrån.

Tank utan S. Han säger det flera gånger. Är det skalan på attackerna så finns det knappast något att oroa sig för.

Jag har reagerat många gånger på småskaligheten i de flesta angreppen i det här skedet av kriget. Det handlar om max plutonsvis med understöd av några få fordon. Sätt det i kontext till mängden stridsvagnar som Ryssland förlorat så förstår man att det inte går så bra för Ryssland.

Känns lite som samma taktik ryssen körde i vinterkriget mot Finland. Där körde de fram några stridsvagnar i taget. Och när de var utslagna körde de fram några nya, dag efter dag. Tror tanken är att mentalt trötta ut fienden. Sina egna förluster struntar man i. Det var först senare Ryssen började med massiva stridsvagnsanfall som bröt igenom. Och det är ju förbjudet att undervisa om finska vinterkriget i den ryska militären, dels för att det gick dåligt, och dels för att det skedde under den tid man var i allians med Nazityskland. Så att taktiken inte fungerar får de inte lära sig.
Citera
2022-12-15, 13:31
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo

Varför skriver du som om Patriot är det enda luftvärnssystemet aktivt i Ukraina?

Jag tror varenda land i Europa ska skicka eller har skickat luftvärnssystem till Ukraina. Patriot är bara ett i mängden och tänkt att komplettera alla andra luftvärnssystem.
Citera
2022-12-15, 13:34
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Hur får du det till att han ska vara pro rysk?
Det var en annan användare som påstod att han var pro-ryss.
https://mobile.twitter.com/WeeblordG/status/1603152011666546688

Citat:
Ryssarna har gått långsamt men stadigt fram i området.
Det har gått fram och tillbaka i sex månader. Jag hade en vadslagning med en pro-ryss i somras om att Bakhmut skulle falla inom några veckor. Då var Ryssland också inne i keramikfabriken i öst som de är nu. Men än har det inte fallit.

Citat:
Frågan är egentligen inte om någon sida tar mark. Frågan är vad det kostar att anfalla och försvara men ingen levererar trovärdiga siffror.
Historiskt sett vet vi alltid att anfalla kostar mer soldater. Men vad vet jag.
Citera
2022-12-15, 13:35
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Varför skriver du som om Patriot är det enda luftvärnssystemet aktivt i Ukraina?

Jag tror varenda land i Europa ska skicka eller har skickat luftvärnssystem till Ukraina. Patriot är bara ett i mängden och tänkt att komplettera alla andra luftvärnssystem.

Det har jag aldrig skrivit. Däremot är det så att de luftvärnssystem som redan skickats (eller som de innehar) inte visat sig hålla måttet. Jag brukar skratta förtjust när Ukraina hävdar att 90 av 100 missiler skjutits ner, samtidigt som typ 88 mål träffades. Vill ni göra Zelensky en tjänst, så skicka hans propagandastab på en matematikkurs. En för småbarn.
Senast redigerad av akademikerfyllo 2022-12-15 kl. 13:38.
Citera
2022-12-15, 13:36
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Jag tror att ryskt tv inte är så censurerad som påstås här i forumdelen men man kan lita lika lite på det de säger i ungefär samma utsträckning som svt.

Det är censurerat i samma utsträckning som Deutche Wochenschau från 1945 där några trashankar utmålas som slagkraftiga.

I en mogen diktatur finns ingen sanning eller för den delen historia som är knuten till verkligheten. Allra värst är det om mål inte uppnås, då måste sanningen revideras rejält.

Måluppfyllelse är för övrigt inte det viktigaste i en diktatur, det är lojalitet mot makten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in