Citat:
Ursprungligen postat av
lillen-68
Nej det är fullt förståeligt att polisen inte ”knäcker” unga ostraffade tjejer, varav en med psykisk ohälsa.
Dom ska inte knäckas utan fås att självmant under ordnade former, börja berätta och få insikt om brottet.
Det begriper du väl själv, att det är enda sättet att förhöra så unga och tidigare ostraffade personer.
Tjejen med en psykisk ohälsa i botten, måste troligen förhöras med hjälp av psykolog.
Är nästan som behandling, hjälp dom får i häktet och inte ”knäckta’ av en sadistisk förhörsledare.
Då är jag ganska säker på att du missuppfattar hur polisen arbetar.
Jag tror att man jobbar väldigt strategiskt, systematiskt och genomtänkt, och naturligtvis handlar det inte om att knäcka personer genom att bryta ner någon psykiskt på det sättet i första hand genom att vara hård och "sadistisk".
Det jag har sett i förhör är hur man allt eftersom nya uppgifter/bevis/förhörsuppgifter/indicier dyker upp konfrontera de misstänkta utifrån den berättelse de gett tidigare. Då kan det ske ganska konfrontativt, men sakligt när den misstänkta kan motbevisas elle på annat sätt kan ifrågasättas.
Det kräver noggrann planering innan varje förhör och säkerligen väljer man strategi utefter hur varje person verkar fungera. Som sagt, sanningen behöver inte alltid vara det som man är ute efter i varje ögonblick, utan även lögner kan vara avslöjande och användas på andra sätt.
Erkännanden genom hot eller på annat sätt framkallade genom omild behandling, kan ju dessutom leda till falska erkännanden som har noll värde.