Ok, hjälp mig att resonera nu och rätta mig där jag har fel.
Staten har ett bolag - Svenska kraftnät. Svenska kraftnät äger Nord pool tillsammans med några andra länders statliga kraftbolag. Nord pool sammanställer efterfrågan på el och sätter därefter ett spotpris enligt vad den dyraste producerade kWh kommer kosta.
Det innebär alltså att vi för största delen av elproduktionen betalar ett överpris.
Tittar man på resultatet för Svenska kraftnät så har det ökat kraftigt senaste året - de och elproducenterna(?) tjänar extremt mycket på elen som inte kostar i närheten av så mycket att producera. Och på grund av att vi i samhället är helt beroende av el så måste vi handla den oavsett pris.
Definitionen av brottet ocker;
Ocker är enligt svensk rätt ett brott som består i att den som utnyttjar någons trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroendeställning till att bereda sig förmån, som står i uppenbart missförhållande till vederlaget eller för vilken vederlag inte skall utgå, döms för ocker till böter eller fängelse i högst två år.[1] Om brottet är grovt döms man till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år.[2]
Skulle man kunna polisanmäla och/eller stämma staten för ocker? Och vem skulle vara intresserad av(eller rättshaveristisk nog) att göra något sådant?
Varsågod nu Flashback - samla all kompetens inom området och hjälp mig resonera