Flashback bygger pepparkakshus!
2022-12-14, 19:43
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Förmodligen inte så många stora elförbrukare i Polen. Värmer sig med gammalt smutsigt kol.

Polackerna använder gas liksom större delen av forna Östeuropa.
Citera
2022-12-14, 19:52
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja så var det men det fanns forskning redan innan. Sen dess har man öst in många miljarder i fusionsforskningen, vi har ff inget fungerade resultat där 80 år senare.

Ge dig för fan. Bara Manhattanprojektet var 33 miljarder dollar i dagens valuta. USA spenderar drygt 700 miljoner dollar om året i fusion och i snitt spenderat drygt 8 miljarder dollar om året i fission.
Citera
2022-12-14, 19:59
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ge dig för fan. Bara Manhattanprojektet var 33 miljarder dollar i dagens valuta. USA spenderar drygt 700 miljoner dollar om året i fusion och i snitt spenderat drygt 8 miljarder dollar om året i fission.

Det finns många länder som forskar i fusion, Japan, Kina, Frankrike, Sydkorea mfl, lägger du ihop alla dessa så blir det en bra summa under alla åren. Vad menar du med spenderat 8 miljarder om året? Forskning?
Citera
2022-12-14, 20:20
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Prissättningsmodellen är helt galen, förstår att ingen vågar ifrågasätta den för den är ju definitionen på kejsaren utan kläder. Våra politiker måste var rent ut sagt dumma i huvudet som gått med på en sådan modell, det är ju som att ge maffian carte blanche.
Det löser man ju snabbt genom att ta fram en lag som säger att vi inte får sälja om det riskerar att våra priser går upp.
För då har vi ju inte tillräckligt.
Citera
2022-12-14, 20:22
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Det löser man ju snabbt genom att ta fram en lag som säger att vi inte får sälja om det riskerar att våra priser går upp.
För då har vi ju inte tillräckligt.

Ja du, det verkar ju inte vara så enkelt i det här landet, politikerna verkar helt handlingsförlamade.
Citera
2022-12-14, 20:24
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Det finns många länder som forskar i fusion, Japan, Kina, Frankrike, Sydkorea mfl, lägger du ihop alla dessa så blir det en bra summa under alla åren. Vad menar du med spenderat 8 miljarder om året? Forskning?

Det jag försöker säga är att under hela perioden som forskning på fusion pågått så har forskning på fission också pågått i mycket större skala. Den totala summan som är investerad i fusion är en spottstyver i jämförelse. Jag förväntar mig inte att du tror på det men om du googlar så ser du att jag har rätt.
Citera
2022-12-14, 20:32
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det jag försöker säga är att under hela perioden som forskning på fusion pågått så har forskning på fission också pågått i mycket större skala. Den totala summan som är investerad i fusion är en spottstyver i jämförelse. Jag förväntar mig inte att du tror på det men om du googlar så ser du att jag har rätt.

Jag hänger upp mig på att du bara kastar ur dig en siffra:

Citat:
Många tusen gånger mer.

Att den är större betvivlar jag inte. I Sverige hade vi tankeförbud mot kärnkraftsforskning under många år, så våra forskare fick snällt flytta utomlands och forska, det är demokrati det! Jag har googlat men hittar inga direkta resultat, orkar inte googla mer för något som du påstår.

Edit:
I den här artikeln menar man på att fusion kommer att bli 10x dyrare än fission.

https://www.realclearenergy.org/arti...er_776839.html
Senast redigerad av revodneb 2022-12-14 kl. 20:41.
Citera
2022-12-14, 20:48
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Det stora problemet är väl egentligen prissättningsmodellen där all el säljs enligt det högsta priser någon var beredd att betala. Vilket gör att Europas gas och kolpriser sätter priset för oss.

Nej det är den svenska vindkraften som sätter priset för oss. Kol och gaskraft kostar någon krona per kwh.
Citera
2022-12-14, 21:10
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Prissättningsmodellen är ju en konsekvens av att vindkraften subventionerats så kraftigt och att man vill att alla elproducenter ska få lika mycket betalt oavsett energislag. De korttänkta dårarna kunde inte föreställa sig att det skulle uppstå brist på något energislag. Merkel borde ju ha funderat i termer kring vad är risken att basera sin elproduktion på samarbete med Putin.

S och MP har fördärvat elproduktionen i Sverige, men Merkel har förstört för Europa.

Det är den gröna rörelsen, med ursprung i USA, som förstört Europas elproduktion. Det tyska näringslivet sket i att organisera någon form av politiskt motstånd eftersom man räknade med att man skulle kunna byta till rysk gas och på så vis slippa merkostnader. Låt pöbeln göra vad den vill, vi flyter ovanpå. Känns det igen? Det är det typiskt svenska "jag har mitt så jag behöver inte bry mig". Men oj så fel de hade. Typiskt kortsiktigt marknadstänkande gjorde att "styrelseproffsen" nu kommer att förlora allting när tyska företag går i konkurs på löpande band. USA och UK vill inte se några handelsförbindelser mellan Tyskland och Ryssland eftersom man fruktar att då behöver Tyskland varken NATO eller EU. För att slutgiltigt förhindra någon form av närmade så sprängde man sönder Nordstreamledningarna. Som tur är så återstår ett rör, vilket räcker för att Tyskland ska kunna rädda sin industri, men det förutsätter att Tyskland gör uppror mot NATO och EU och befriar sig från amerikansk kontroll.

USA har konstant arbetat för att undergräva Europa och när CIA tog kontrollen över Ukraina 2014 så började man förbereda för kärnvapenkrig mot Ryssland med Ukraina som ombud. Genom att rusta upp och sedan låta Ukraina "utveckla" egna kärnvapen (läs amerikanska konstruktioner med amerikanskt/ukrainskt kärnmaterial) och sen få Ukraina att utkämpa ett kärnvapenkrig med Ryssland, skulle USA uppnå målen som läggs ut i Project for a New American Century med noll skada på amerikanska intressen. När Zelensky blattehotade Putin den 20:e februari med att han snart skulle ha kärnvapen till förfogande så flippade Putin direkt för han vet att efter Donbassrebellerna blivit krossade så skulle Ukraina gå i krig mot Ryssland. Det här är inte något som du får läsa om i Aftonbladet eller DN, men det är så snacket går i undergroundforum på internet, där insiders då och då läcker information.

Den pågående rötan kommer för övrigt att fortgå till minst 2030. En stor andel av er som läser det här kommer att dö utfattiga av vaccinrelaterade sjukdomar inom de närmaste 10-15 åren för The Great Reset började redan för flera år sedan med konstruktionen och utprovningen av prototyper för covid-19. Se "event 21" som var en generalrepetition för coronapandemin inklusive hur man skulle hantera problemet med vaccinskador.
Citera
2022-12-14, 21:18
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Lettland är fattigare än Polen men har exakt samma elpris som Sverige. Dina teorier om lönenivåers inverkan på elpriset är underliga.

Det är för att de är kraftigt underenergiserade så de måste importera vindkraftsel från Sverige. Iglalina-kraftverket producerade tidigare 2300 MW el men när balterna gick med i EU så var ett av kraven från EE att verket stängdes utan att någon ersättning gavs. Nu har balterna kronisk elbrist sedan femton år tillbaka. Marknadslösningar! Demokrati! Klimatsmart! Skitsnack går inte att värma sig med.

Polen har massor av egna kolkraftverk och ett genomsnittligt elpris som är 30-40% av Sveriges. Northvolt borde ha förlagt sin produktion dit istället. Nu kommer alla dårar som investerat sina pengar och förhoppningar i grönt vansinne att förlora allt. Samma med hybritidiotin. Cashen den flyger väck när man investerar i klimatsmart. Svenne, har du koll på vad dina pensionspengar är placerade någonstans?
Citera
2022-12-14, 21:22
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Och när det sista kärnkraftverket stängt så kan du släcka lyset.
Precis, sista lorten stänger porten.
Citera
2022-12-14, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag menar att de två aktörerna, Energimyndigheten och Svenska kraftnät, som skulle säkerställa detta har misslyckats kapital i sitt uppdrag. Verkligheten är nog att de försökt uppmärksamma politikerna på de brister som fanns, men det har ju varit en övertro på de gröna lösningarna (läs specifikt vindkraft) och att dessa skulle vara likvärdiga med kärnkraft.

Det visade ju sig i början på detta år att dåvarande regeringen inte ens var medveten om de flaskhalspengar som låg hos Svenska kraftnät. Det kändes nästan som att Magdalena Andersson blev glad och så det som något positivt att det fanns 50 miljarder att använda.

Det finns ingen sammanhållen energipolitik nedplockad på den nivå det borde vara. Det vill säga att varje ingrepp alltid måste betraktas utifrån konsekvens och att åtgärder alltid ska mötas med motåtgärder som sätts in i tid. I USA jobbar man numera mer proaktivt med detaljerade 20 årsplaner regelbundna avstämningar. I Sverige har inte energipolitiken tagits på allvar. Den har uppfattats som ett självspelande piano.

Det är ju Energimyndigheten och Svenska kraftnät som tillsammans måste se till att attrahera produktionsetableringar på rätt ställen. Det känns som de fortfarande sover. De verkar mest intresserade att damma av Tegnells OH-bilder om att platta till kurvan och att hushållen ska frysa sig ur den elkris politikerna ställt till med.
Energimyndigheten har mycket att jobba med javisst.
Men ska de tvinga privata företag att tillverka el?
Svenska kraftnät ser till så effekt finns i våra ledningar och upphandlar tjänster reservkraft vilket de gör.Men Svenska kraftnät är helt öppen med behovet av ökat eltillverkning i söder.Börjar bli jobbigt att hålla effekt i ledningarna söderut .
S3 S4 har ju nästan konstant elunderskott.
Svenska kraftnät är inte någon eltillverkare.
Svenska kraftnät vill och bygger mycket ledningar.
Men det är tungrott.Äganderätten är stark i Sverige.På gott och ont.
Du har en stor poäng med sammanhållen energipolitik.Alla kan inte få som man vill.
Att attrahera marknaden är viktigt.
Men marknaden måste vara mycket mer tydlig på vad de vill.
En övertro på vindkraft kan nog många ha.Även en rädsla att vindkraft ska konkurrera ut kärnkraft.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in