Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel-Ben-ny
Jag har försökt tillföra lite men det klassas direkt som att jag är ett rysstroll trots att jag bara tycker att både Ukraina och Ryssland är samma skit. Regim, korruption och i stort sett ett folk som är OK och likvärdiga. De flesta är bra människor.
Nu var mitt inlägg mest ett av många exempel på hur låg nivå tråden håller. Jag skulle kunna sitta och skriva hundra varje dag. Anonyma twitterkonton är väl de mest vanliga. Om man läser tråden senaste månaden skulle man kunna tro att Ryssland är slut som nation men det set likadant ut. Ryssland har oförändrat ca: 15% ockuperat.
Nu är inte stödet till Ukraina en fråga om man föredrar statsbildningen eller folket i Ukraina eller Ryssland. Ryssland har oprovocerat anfallit Ukraina med det uppenbara målet att störta dess folkvalda regering och annektera stora delar av landet, detta efter att ha olagligt annekterat Krim 2014 och startat ett separatistkrig i Donbas.
Ryssland är således ett helt uppenbart ett hot mot sina grannländer, och då är valet vem som skall ha vårt stöd lätt. Personligen tror jag Ryssland å ena sidan lider av paranoja om vad väst kan tänkas vilja göra mot Ryssland, å andra sidan tycks de missa att en majoritet av alla män i Västeuropa gjort militärtjänst med syfte att avskräcka och möta hotet just från Sovjet och Ryssland. Så ryggradsreflexen finns där när Ryssland kastar den resten av civiliserat beteende åt sidan och blottar rovdjursgrinet. Då är dyr gas ett klent, kanske direkt kontraproduktivt vapen.
Om du tycker att svenskt Nato-medlemskap är en dålig idé, då tycker jag du skall argumentera för det, inte klaga över att tråden är barnslig.