2022-12-14, 20:56
  #274777
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Vad menar du med "ser likadant ut" ?
På kartan och då även priukrainska.

https://liveuamap.com/
Citera
2022-12-14, 20:59
  #274778
Medlem
War Monitor twitter har några nyheter.

1) Ukraina har angripit en rysk armébas med missiler eller artilleri och platsen skall vara Verbove. Både utrustning och soldater skall ha eliminerats.

2) Sydöst om Bakhmut skall ukrainska motattacker delvis ha tryckt tillbaka Ryssland och det tycks röra sig om ett industri-område

Min reflektion är att just dom här angreppen mot armébaser är effektiva och förmodligen har Ukraina bra underrättelser.
Citera
2022-12-14, 21:00
  #274779
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hillsongsweden
Kreml är mycket upprörda över att USA hjälper ukraina med Patriot - världens mest avancerade luftvärn, dvs ett försvar mot rysslands terrorbombningar av civila mål. Peskov går så långt i affekt att han hotar med att anfalla USA. Är de inte lustiga på ett sätt, dessa plundrarbaroner?

Man kan undra varför dom är så upprörda?
Allt från väst är ju skit enligt ryssarna i tråden så lite Patriots lurar man väl som ingenting med sina iranska supervapen.
Citera
2022-12-14, 21:00
  #274780
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hillsongsweden
Kreml är mycket upprörda över att USA hjälper ukraina med Patriot - världens mest avancerade luftvärn, dvs ett försvar mot rysslands terrorbombningar av civila mål. Peskov går så långt i affekt att han hotar med att anfalla USA. Är de inte lustiga på ett sätt, dessa plundrarbaroner?
Propagandaminister Peskov kommer med allt märkligare uttalanden i Tass, men det är väl han uppgift?
Citera
2022-12-14, 21:01
  #274781
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hillsongsweden
Kreml är mycket upprörda över att USA hjälper ukraina med Patriot - världens mest avancerade luftvärn, dvs ett försvar mot rysslands terrorbombningar av civila mål. Peskov går så långt i affekt att han hotar med att anfalla USA. Är de inte lustiga på ett sätt, dessa plundrarbaroner?
Ja men det hoppas vi dom gör dom har ju lovar deta var en röd linje för dom 😂 upp till bevis nu fega pissluffare.
Citera
2022-12-14, 21:01
  #274782
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Även om något verkar "självvalt" så går det att påverka.. samma sak med sekter du kanske inte vill egentligen men om något är bra på att påverka dig är det lätt att falla dit och oftast väljer folk att följa flocken.. Alla andra i min närheten gör det så då vill jag också tillhöra det och gruppen. Att stå utanför känns läskigt.
Ukraina i sig som land eller vapenarsenal är inget land som USA bryr sig om men området att kunna ha natobaser vore perfekt läge för att ha makten över Ryssland. Snart har Natos alla gränser i väst i Natos kontroll. Tänk om Ryssland gjorde samma sak.. halva Amerika är i samarbete med Ryssland. Ryssland fraktar sina militära trupper, baser och arsenal dit "ut i fall att".. ha träning och övningar.. bombplan, stridsövningar osv osv..

Tänk om ryzzland gjort tvärtom än att kriga, svina och terrorbomba.

Ägnat sig att bygga upp sitt land, slänga ut kleptokraterna, vara trevliga och turistvänliga, hjälpa andra länder.
Göra winwinaffäärer. Öka välståndet, bygga upp en förvarsallians som alla vill vara med i. Osv
Citera
2022-12-14, 21:03
  #274783
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Propagandaminister Peskov kommer med allt märkligare uttalanden i Tass, men det är väl han uppgift?

https://tass.com
Citera
2022-12-14, 21:03
  #274784
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
War Monitor twitter har några nyheter.

1) Ukraina har angripit en rysk armébas med missiler eller artilleri och platsen skall vara Verbove. Både utrustning och soldater skall ha eliminerats.

2) Sydöst om Bakhmut skall ukrainska motattacker delvis ha tryckt tillbaka Ryssland och det tycks röra sig om ett industri-område

Min reflektion är att just dom här angreppen mot armébaser är effektiva och förmodligen har Ukraina bra underrättelser.
Ja dom har bra underättelser antagligen satelit från väst och en hel hög spioner i ryska armen
Citera
2022-12-14, 21:04
  #274785
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Jag har försökt tillföra lite men det klassas direkt som att jag är ett rysstroll trots att jag bara tycker att både Ukraina och Ryssland är samma skit. Regim, korruption och i stort sett ett folk som är OK och likvärdiga. De flesta är bra människor.

Nu var mitt inlägg mest ett av många exempel på hur låg nivå tråden håller. Jag skulle kunna sitta och skriva hundra varje dag. Anonyma twitterkonton är väl de mest vanliga. Om man läser tråden senaste månaden skulle man kunna tro att Ryssland är slut som nation men det set likadant ut. Ryssland har oförändrat ca: 15% ockuperat.
Nu är inte stödet till Ukraina en fråga om man föredrar statsbildningen eller folket i Ukraina eller Ryssland. Ryssland har oprovocerat anfallit Ukraina med det uppenbara målet att störta dess folkvalda regering och annektera stora delar av landet, detta efter att ha olagligt annekterat Krim 2014 och startat ett separatistkrig i Donbas.

Ryssland är således ett helt uppenbart ett hot mot sina grannländer, och då är valet vem som skall ha vårt stöd lätt. Personligen tror jag Ryssland å ena sidan lider av paranoja om vad väst kan tänkas vilja göra mot Ryssland, å andra sidan tycks de missa att en majoritet av alla män i Västeuropa gjort militärtjänst med syfte att avskräcka och möta hotet just från Sovjet och Ryssland. Så ryggradsreflexen finns där när Ryssland kastar den resten av civiliserat beteende åt sidan och blottar rovdjursgrinet. Då är dyr gas ett klent, kanske direkt kontraproduktivt vapen.

Om du tycker att svenskt Nato-medlemskap är en dålig idé, då tycker jag du skall argumentera för det, inte klaga över att tråden är barnslig.
Citera
2022-12-14, 21:12
  #274786
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Ja dom har bra underättelser antagligen satelit från väst och en hel hög spioner i ryska armen
Det är så pass lurigt att de har samma språk och kultur - så där finns ju världens chanch för cloak & dagger - tveeggat dock . spioner och kollaboratörer överallt.
Citera
2022-12-14, 21:16
  #274787
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whistlehead
Det är så pass lurigt att de har samma språk och kultur - så där finns ju världens chanch för cloak & dagger - tveeggat dock . spioner och kollaboratörer överallt.
Ja många officerare har även jobbat så länge att dom har varit med i ryska försvaret
Citera
2022-12-14, 21:16
  #274788
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
På kartan och då även priukrainska.

https://liveuamap.com/

har du prövat att använda datumreglaget?

det händer en heldel, i synnerhet om vi pratar veckor och månader.

tex kan du se att ryssland förlorat 50%+ av område du ockuperat/kontrolerat sedan 24feb
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in