2022-12-14, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ollonet
Ukraina åker på pumpen så det skriker om det och ni idioter sitter fortfarande och tror på Svenskmedia.
Inte främst svensk media. Nej internationell media gäller ( ja inte rysk slaskmedia förstås) så bilden av Ryssens folkmord på ukrainarna och dom egna ryska stora förlusterna verkligen blir så riktig och så nära sanningen det går att komma i dom krigstider som nu råder i Ryssland och Ukraina..
Citera
2022-12-14, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Struntprat. Före februari var han inte alls populär, och så fort fientligheterna eskalerade blev det stormlopp mot gränsen och över till EU-länderna av de flesta som hade någon möjlighet att fly; runt 5 miljoner civila försvann över till EU på bara 3-.4 månader och har i stort sett stannat där. De flesta kom från områden som inte var i närheten av några ryska framryckningar, de röstade med fötterna helt enkelt.

Jag inser att folk här på forumet inte alls begriper betydelsen av en fungerande hemmafront och en aktiv civil ekonomi, att civila fortsätter gå till sina jobb (jordbruk, fabriker, skolor, järnväg, olika tjänstemannajobb osv) uinder ett krig - ni tror att man vinner ett krig i stort sett enbart med soldater och vapen. Faktum är att varken England eller Sovjet hade kunnat klara av andra världskriget och hålla ut ens halvvägs till seger ifall de flesta civila bara hade schappat, flytt vind för våg eller slutat arbeta. Inte en chans. Men Ukraina anser sig ha råd att leva på konstgjord andning och massiva inflöden av pengar och allt möjligt från NATO.
Bäste Hepatitkatten, du har rätt. Inget land kan upprätthållas utan produktion av varor och tjänster.

Ryssland har bombarderat Ukrainas produktionsfaciliteter sönder och samman vilket innebär att de inte har möjlighet att upprätthålla någon produktion eller några tjänster tillräcklig för att föda befolkningen.
Då västvärlden har konstaterat att Ryssland är ett av de mest vidriga landet i världen så har man beslutat att Ukraina ska få all hjälp de kan kan få då de på grund av Ryssland inte har möjlighet att försörja sig själva.

Ryssland är i samma situation utan att ha blivit sönderbombarderad.
De har inte möjlighet att framöver upprätthålla en rimlig levnadsstandard för sin befolkning. Sanktionerna biter så hårt att hela Rysslands industri kommer att kollapsa, oavsett vad du tror.

Bara en sådan liten detalj att Ryssland nu satsar 30% av sin nationalbudget på militären innebär att det inte blir mycket till övers för befolkningens välbefinnande.

Jag skulle kunna utveckla det mycket mer men det känns som att kasta pärlor för svin, men om du har några ytterligare frågor eller funderingar om Rysslands industri är du välkommen att fråga då jag har förbannat bra koll på den

Du vet det säkert redan, men Ryssland med dess fascistregim är ett de facto U-land som i rask takt faller mot en upplösning, oavsett utgången av anfallskriget.
Citera
2022-12-14, 20:33
Medlem
raskenss avatar
Georgian legion har verkligen blivit mytomspunna. Dom är nog rätt motiverade efter ryssarnas våldtäkt av Georgien:

Här har dom slagit ut ett helt kompani wagnerterrorister i Vachmut. Det ligger döda ryssar över allt. Dom var helt chanslösa i eldöverfallet.

https://twitter.com/antiputler_news/status/1603038002930155521?t=LgYROvSo9ocQB2mZCj-SVQ&s=19
Citera
2022-12-14, 20:34
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag tycker inte heller att svenskt Nato--medlemskap är ett måste, eller nödvändigtvis önskvärt, med tanke på det Turkiet som är medlem och de krav de ställer.

Men du kan väl komma med några argument för din sak om du nu tycker att tråden börjar bli barnslig. Vad tillför du själv annars?
Jag har försökt tillföra lite men det klassas direkt som att jag är ett rysstroll trots att jag bara tycker att både Ukraina och Ryssland är samma skit. Regim, korruption och i stort sett ett folk som är OK och likvärdiga. De flesta är bra människor.

Nu var mitt inlägg mest ett av många exempel på hur låg nivå tråden håller. Jag skulle kunna sitta och skriva hundra varje dag. Anonyma twitterkonton är väl de mest vanliga. Om man läser tråden senaste månaden skulle man kunna tro att Ryssland är slut som nation men det set likadant ut. Ryssland har oförändrat ca: 15% ockuperat.
Citera
2022-12-14, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Vad gör det att Rysslands baser är nära Amerikanska gränser? Skulle det kännas helt okej för USA?

Kriget hade absolut kunnat undvikas om Natos baser inte spridit sig närmare Ryska gränserna.

Sen om nu det är så välgörande och hjälpsamt att skicka mer vapen i landet så kanske vi borde tänka på alla andra länder i krig också. Varför sponsrar vi inte dom att kunna försvara sig? Lilla Irak mot USA:s invasion .. hundratals civila dog och våldtogs .. tortyr och barnvåldtäkter av Amerikanska soldater. Ingen i väst brydde sig ett skit om detta även om det visades på tv.

Somsagt jag tror inte allt detta handlar om ”välgörande hjälp för Ukriana” utan och makt att visa Ryssland att detta är vår planhalva som tillhör Eu och Nato.

Nog pratat om detta... jag lämnat ämnet nu.
Behöver inte sponsra all välgörenhet för att man sponsra en. Sånt mindervärdeskomplex ni R8 har gentemot USA. Alltid samma sak, "ja men titta va USA gjort". Ni blir aldrig som USA. Fortsätt lipa R8 😂😂😂
Citera
2022-12-14, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Struntprat. Före februari var han inte alls populär, [...].

Och efter februari blev han populär? Vilket genidrag av putin. Förstår att du kryper för honom. R8.
Citera
2022-12-14, 20:41
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Vad gör det att Rysslands baser är nära Amerikanska gränser? Skulle det kännas helt okej för USA?

Kriget hade absolut kunnat undvikas om Natos baser inte spridit sig närmare Ryska gränserna.
...
Jag antar att du syftar på Nato-baser i Ukraina, för du menar väl inte att de länder (Polen, Estland, Lettland, Litauen) som på egen hand sökt och blivit medlemmar i en försvarsallians inte skall få ha militärbaser?

Om det är Ukraina som du avser så är fakta att det var Ryssland som innan kriget hade militärbaser i Ukraina, på Krim närmare bestämt. Avtalen för dessa baser löpte till 2042 när Ryssland ensidigt sade upp det 2014 efter sin olagliga annektering. Så var "spred sig Natos baser" någonstans?

Till sist:
Har du funderat på varför Rysslands gamla "vapenbröder" som en man sökt sig till en försvarsallians riktad mot Ryssland; vad fick dem att dumpa WP-pakten de tvingats in i så fort de kunde? Ta en diskussion om det vid frukost-samovaren i morgon bitti.
Citera
2022-12-14, 20:43
Medlem
moment42s avatar
Citat:

Sen om nu det är så välgörande och hjälpsamt att skicka mer vapen i landet så kanske vi borde tänka på alla andra länder i krig också. Varför sponsrar vi inte dom att kunna försvara sig? Lilla Irak mot USA:s invasion .. hundratals civila dog och våldtogs .. tortyr och barnvåldtäkter av Amerikanska soldater. Ingen i väst brydde sig ett skit om detta även om det visades på tv.

Somsagt jag tror inte allt detta handlar om ”välgörande hjälp för Ukriana” utan och makt att visa Ryssland att detta är vår planhalva som tillhör Eu och Nato.

All verksamhet är välgörande när det gäller att hålla sin egen säkerhet och pacifism rådande. Så enkelt är det med det.
Ryssland har ingen planhalva, har aldrig haft och kommer självklart aldrig att få. Varför?
Jo, därför att Ryssland har bevisat sig oförmögna att inneha någon som helst form utav maktanspråk och dessutom bevisligen visat sig missbruka minsta lilla möjlighet till sådan de senaste hundratals åren. Även detta är enkel matematik som inte behöver varken diskussion eller överstående amalys gjord utav någon som tror att procentsatser suddar ut verkligheten för annan än sig själv. Dumdristigt och vansinnigt att försöka överskyla den brutala sanningen som serveras framför pannlobens två kameror. Att dessutom försöka förneka konkret historia endast för att man tycker det är intressantare med möjliga scenarier för egenmäktigt nöje är också endast vansinne. Man kan bolla det fram och tillbals hur mycket man vill och dessutom försöka få det att passa in på ens egna önskemål om så är. Men det spelar ingen roll eftersom att ett rövhål är ett rövhål oavsett hur många andra rövhål där än månde finnas. Ryssland är ett rövhål och har alltid varit och kommer för evigt att förbli. Bara synd om de stackars fåtalet som inte förtjänar att äras den stämpeln där....men de kunde gjort något, de kunde gjort något istället för att parasitera på andra och förneka sin rätt till åsikt. Enkelt även det scenariot
Citera
2022-12-14, 20:49
Avslutad
Kreml är mycket upprörda över att USA hjälper ukraina med Patriot - världens mest avancerade luftvärn, dvs ett försvar mot rysslands terrorbombningar av civila mål. Peskov går så långt i affekt att han hotar med att anfalla USA. Är de inte lustiga på ett sätt, dessa plundrarbaroner?
Citera
2022-12-14, 20:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag antar att du syftar på Nato-baser i Ukraina, för du menar väl inte att de länder (Polen, Estland, Lettland, Litauen) som på egen hand sökt och blivit medlemmar i en försvarsallians inte skall få ha militärbaser?

Om det är Ukraina som du avser så är fakta att det var Ryssland som innan kriget hade militärbaser i Ukraina, på Krim närmare bestämt. Avtalen för dessa baser löpte till 2042 när Ryssland ensidigt sade upp det 2014 efter sin olagliga annektering. Så var "spred sig Natos baser" någonstans?

Till sist:
Har du funderat på varför Rysslands gamla "vapenbröder" som en man sökt sig till en försvarsallians riktad mot Ryssland; vad fick dem att dumpa WP-pakten de tvingats in i så fort de kunde? Ta en diskussion om det vid frukost-samovaren i morgon bitti.

Även om något verkar "självvalt" så går det att påverka.. samma sak med sekter du kanske inte vill egentligen men om något är bra på att påverka dig är det lätt att falla dit och oftast väljer folk att följa flocken.. Alla andra i min närheten gör det så då vill jag också tillhöra det och gruppen. Att stå utanför känns läskigt.
Ukraina i sig som land eller vapenarsenal är inget land som USA bryr sig om men området att kunna ha natobaser vore perfekt läge för att ha makten över Ryssland. Snart har Nato alla gränser i väst och är i Natos kontroll. Tänk om Ryssland gjorde samma sak.. halva Amerika är i samarbete med Ryssland. Ryssland fraktar sina militära trupper, baser och arsenal dit "ut i fall att".. ha träning och övningar.. bombplan, stridsövningar osv osv..
Senast redigerad av Menea 2022-12-14 kl. 21:07.
Citera
2022-12-14, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Jag har försökt tillföra lite men det klassas direkt som att jag är ett rysstroll trots att jag bara tycker att både Ukraina och Ryssland är samma skit. Regim, korruption och i stort sett ett folk som är OK och likvärdiga. De flesta är bra människor.

Nu var mitt inlägg mest ett av många exempel på hur låg nivå tråden håller. Jag skulle kunna sitta och skriva hundra varje dag. Anonyma twitterkonton är väl de mest vanliga. Om man läser tråden senaste månaden skulle man kunna tro att Ryssland är slut som nation men det set likadant ut. Ryssland har oförändrat ca: 15% ockuperat.

Vad menar du med "ser likadant ut" ?
Citera
2022-12-14, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillPu
Då kom beviset! Att putlerrunkare är kraftigt överrepresenterade här...eller ordbajsar för pengar.

Undersökning i EU. 74 % stödjer Ukraina i kriget. Högst i SVERIGE - 97 %! Yes!

RyZZtrollen gå och häng er!

https://europa.eu/eurobarometer/surveys/detail/2932
Faktum är att undersökningen stämmer väldigt bra med det svenska valresultatet.
Ungefär 3% röstade på partier som representerar revolutionskommunister eller Fascister.

De är överrepresenterade i den här tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in