2022-12-14, 21:05
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Vetlandaposten, låst artikel:

"Under en av landets mest uppmärksammade, pågående mordutredningar har Leif GW Persson regelbundet kommenterat fallet i tv och andra medier.

Samtidigt tackade den ansvarige utredaren, polischef Rickard Finndahl, nyligen ja till att åka på jakt när Leif GW Persson bjöd honom att komma till godset Älghammar.
"

https://www.vetlandaposten.se/2022-12-14/finndahl-pa-jakt-hos-leif-gw--mitt-under-utredningen-av-mordet-pa-tove

Ojdå, Finnen är på det klara att det råder förundersökningssekretess så att han inte läcker något till vår riksutredare? Vad står på tur? Rulle som golfcaddie? Staaf som bollkalle i kortkort?
Senast redigerad av Pythia_88 2022-12-14 kl. 21:07.
Citera
2022-12-14, 21:24
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Jag fick idag täckning från "Biltema-masten" vid absolut närhet av JJ´s lgh.

Konstaterar att samma unika cell id täcker platser som t.ex där väg 47 korsar järnvägen (väldigt nära masten) och Rusta på Tjärdalsvägen 4 på andra sidan Nydalarondellen samt på Storgatan när den passerar Hydro Arena strax efter Nydalarondellen i sydlig riktning.

Sen en anmärkningsvärd täckning är att borta vid Vetlanda Ridcenter får jag in Biltema-masten. Riktningen från masten stämmer med platserna ovan så masten lyckas på nåt sätt blåsa rakt genom stan där.
Den här täckningen ska jag dubbelkolla vid nästa tillfälle. Annars är helt andra cellid("master")dominerande på andra sidan stan.

Ska tilläggas att Biltema-masten når till norra gaveln på huset mot bakgården. På samma gavel men mot Storgatan (framsidan om man vill) så är det en annan mast som gästspelar lite vid kyrkogårdsområdet ihop med Biltema-masten.

Behöver i princip tillträde till lgh för att dubbelkolla men som ovan är en fingervisning.

Så när uppgifter såsom att T:s mobil senast kopplade upp sig mot B*ltema-masten (*i) så innebär det i praktiken att T:s mobiluppkoppling inte kan användas som bevis för var exakt T eller den som hade hennes mobil eller var endast mobilen befann sig kl 03:50-04:00? Kan mobilen med andra ord ligga gömd i JJ:s bostad, i källaren eller i närheten av ridcenter som vi tidigare var inne på?
Citera
2022-12-14, 21:28
Medlem
Citat:

"Under en av landets mest uppmärksammade, pågående mordutredningar har Leif GW Persson regelbundet kommenterat fallet i tv och andra medier.

Samtidigt tackade den ansvarige utredaren, polischef Rickard Finndahl, nyligen ja till att åka på jakt när Leif GW Persson bjöd honom att komma till godset Älghammar.
"

https://www.vetlandaposten.se/2022-12-14/finndahl-pa-jakt-hos-leif-gw--mitt-under-utredningen-av-mordet-pa-tove

Sammanfattningsvis så vill Finndahl inte säga om han blivit inbjuden och varit där, men GW har inga problem med att säga att så var fallet. Men det står så klart inget om vad de pratade om under helgen (dock framstår det inte som att de brukar umgås, så det är förstås en konstig slump).
Citera
2022-12-14, 21:45
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Ojdå, Finnen är på det klara att det råder förundersökningssekretess så att han inte läcker något till vår riksutredare? Vad står på tur? Rulle som golfcaddie?

Nu verkade ju inte GW ha någon insyn, iaf inte tidigare då han snackade om att det inte fanns tillgång till bil och sedan snack om pojkvänner hit och dit.

Men vi får väl se om vi får en uppdatering där GW verkar ha lite mer koll på läget än sist. Men förmodligen inte.
Citera
2022-12-14, 21:46
Medlem
Citat:

"

Intressant att höra vad GW säger om fallet nästa gång han är med i TV , för han vet säkert lika mycket som poliserna och utredarna nu.
Citera
2022-12-14, 21:54
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matamata
Avel stod utanför JJs hus och blev uppkopplad mot samma mast, så den uppkopplingen säger inte mycket om var en telefon befinner sig någonstans.

Edit: Nämns här t ex.
(FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02)

Det enda jag tänker är ändå att man lagt ner så stora resurser på att bl a tömma en för naturlivet känslig damm, och letat på flera ställen i området, så finns det kanske andra indicier än mastuppkopplingar. Kanske också även här fanns bådas mobiler med på resan?

På väg till dammen åker man igenom industriområde med mycket företagsbyggnader.

Kanske fångats upp i någon/några övervakningskameror?
Senast redigerad av notknapparen 2022-12-14 kl. 22:02.
Citera
2022-12-14, 21:54
Medlem
flugornass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scarletfire
Intressant att höra vad GW säger om fallet nästa gång han är med i TV , för han vet säkert lika mycket som poliserna och utredarna nu.
Varför tror du att GW fått information som ingen annan har, GW är en alkis som uttalar sig så fort media ber om ett ord från honom.
Citera
2022-12-14, 22:09
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Det enda jag tänker är ändå att man lagt ner så stora resurser på att bl a tömma en för naturlivet känslig damm, och letat på flera ställen i området, så finns det kanske andra indicier än mastuppkopplingar. Kanske också även här fanns bådas mobiler med på resan?

På väg till dammen åker man igenom industriområde med mycket företagsbyggnader.

Kanske fångats upp i någon/några övervakningskameror?

De har väldigt troligt en hel del annan information från telefoner och kameror, men som sagt, den där masten är inte mycket att hänga i julgranen, så vi kan nog inte klura ut nånting med bara den som information.
Dammen tyckte jag det lät som att de tömde bara för att de kunde, men jag hoppas ju att de hittade nånting där, eller på andra ställen.
Citera
2022-12-14, 22:21
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belloq
Sammanfattningsvis så vill Finndahl inte säga om han blivit inbjuden och varit där, men GW har inga problem med att säga att så var fallet. Men det står så klart inget om vad de pratade om under helgen (dock framstår det inte som att de brukar umgås, så det är förstås en konstig slump).
Kanske GW tycker att Finndahl sköter utredningen så bra att han kan vara en intressant bekantskap?
Citera
2022-12-14, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Vad bygger du den statistiken på? Att GM dumpar i områden GM känner till?

det är vanligt att det är så enligt en av Sveriges erkänt bästa mordutredare..
Citera
2022-12-14, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Hot om att avslöja något som kanske skulle kunna äventyra Ts relation med A?

Edit: I så fall har vi svar på frågan om människorov.
Men vad var då tanken med att gå hem till J?
Skulle kunna tänka mig som skrivits förut här inne att hon blev lurad..om det stämmer som några skrivit om så var väl jj skuldig Tove nåt som dom kanske sa hon skulle få tillbaka, alltså lurad..sen håller dom kvar henne där under tvång. Sk människorov el kidnappning?
Citera
2022-12-14, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justice.Hackerz
Sant.
Men jag tror fortfarande på att det var ett samtal till pojkvännen. Röstmeddelande.
Kan inte släppa det.

Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jo, det kan varit J som uppgav det, men det kan ju inte A/Ts familj veta. Varför det snabba pådraget efter deras oro?

Edit: I o f s kan T sagt till A i sista samtalet att hon var på väg/var hemma hos J och när A ringer J på morgonen kan J sagt att T gick 2.30.
Ja, det vore det minst spektakulära.

Den här förklaringen om att det måste varit ett samtal från TT till pojkvännen senare under natten, skapades i tråden på grund av att vi saknade information hur polisen kunnat agera så snabbt.

Information vi då saknade är ju bla.

När AW ringer polisen får dom ju följande information.

Senast han pratar med TT är hon i sällskap med 2 personer(JJ,MH). TT har haft en lång konflikt med JJ som blommat upp igen under kvällen. TT har slagit följe med dom för att prata ut.
TT svarar inte telefon, hennes pappa säger att hon inte kommit hem och sovit där.
Han berättar för polisen om sitt samtal med JJ, och att hon säger att TT lämnat lägenheten 2:xx efter att dom rett ut det problem dom haft med varandra.
Han är säkert väldigt orolig och betonar att hon aldrig skulle försvinna självmant.

Så när polisen ska börja leta efter TT så åker det direkt hem till JJ för att det är hennes sista kända position, och här ringer nog alla varningsklockor direkt. JJs version om vad som hänt verkar konstig, och när dom knackar på om hos grannarna får dom information om massa skumma ljud från JJs lägenhet under natten som nästan fått dom att ringa polisen. Detta sker också precis efter att JJ hävdar att TT gått hem.

Polisen har nog inget annat val än att upprätta en anmälan om människorov här för att kunna fortsätta med ärendet. Det är heller inte nu så svårt att förstå varför dom kunde agera så fort.

Allt detta här sker ganska tidigt på söndagen.

sen har polisen till och med nu efterhand gått ut att sista samtalet med TTs mobil sker 1:48. AW ringer det säkert också precis innan han går och lägger sig så finns ingen anledning för TT att ringa en person som sover.

Så jag tror att den här ideen om ett ännu senare samtal kan stoppas i papperskorgen, men vi får väl se när fuppen kommer,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in