2022-12-14, 20:16
Medlem
foxxis avatar
Fed höjer med 50 punkter. Nedtrappningen har nu officiellt börjat och sista höjningen för Fed blir i februari med 25 punkter. Samma som Rb.
Förhoppningsvis räcker detta för att strypa inflationen.
Citera
2022-12-14, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Det är ett vedertaget sätt att definiera. Kolla Harry Flam t ex.

Men om man resonerar som du gör så är alltså alla bostadsköp i själva verket spekulation? Eller vad avgör om du spekulerat eller inte?

Jaha, nu är han igång igen, Svammelman. Spekulation är inte en nödvändig förutsättning för att skapa bubblor på marknader, inte heller på bostadsmarknaden. Här kan du läsa om det vedertagna sättet och om de olika drivkrafterna bakom specifikt bostadsbubblor:
https://www.investopedia.com/articles/07/housing_bubble.asp
Senast redigerad av Tobbesvensson 2022-12-14 kl. 20:23.
Citera
2022-12-14, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Det är ett vedertaget sätt att definiera. Kolla Harry Flam t ex.

Men om man resonerar som du gör så är alltså alla bostadsköp i själva verket spekulation? Eller vad avgör om du spekulerat eller inte?
Att du spekulerar i att boendet ska öka i värde. Om du bara köper för att bo och istället utgår ifrån att detta skulle kunna vara konsumtion istället, med en möjlig värdeminskning, då skulle jag inte säga att det inte är spekulation, oavsett resultatet. På samma sätt som när du spekulerar i aktier. Dvs du räknar med en vinst.
Citera
2022-12-14, 20:26
Medlem
Om någon är så jäkla korkad så att man tycker att det är bättre att ta ett blancolån istället för att amortera så hoppas jag att idioten drabbas av personlig konkurs.
Citera
2022-12-14, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Fed höjer med 50 punkter. Nedtrappningen har nu officiellt börjat och sista höjningen för Fed blir i februari med 25 punkter. Samma som Rb.

Tycker inte du ska längta för mycket dit. När
räntehöjningarna tar slut det är då lågkonjunkturen börjar på riktigt.
Citera
2022-12-14, 20:33
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilacwine84
Tycker inte du ska längta för mycket dit. När
räntehöjningarna tar slut det är då lågkonjunkturen börjar på riktigt.
Tar gärna emot en lågkonjunktur som stryper inflationen ner till 2%
Citera
2022-12-14, 21:01
Medlem
https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-1rum-sodermalm-stockholms-kommun-sankt-paulsgatan-3-19399798

16 budgivare för en 1a på söder.
Citera
2022-12-14, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Så kan det bli, men det är knappast säkert. Inte minst befinner sig Sverige och övriga Europa i en helt annan situation vad gäller energimarknaden.
Citera
2022-12-14, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Jag tror du får läsa mitt inlägg igen. Det var inte min idé och belåningsgraden är oförändrad. Man byter bara en del av bostadslånet mot ett blancolån för att kringgå amorteringsreglerna.

Diskussion handlade just om att Thedéen tyckte att amorteringsreglerna lett till mer blancolån.

Vet inte om jag läser dig fel men varför i guds namn skulle du ta ett lån med en räntesats 10% för att betala av ett lån på 3%, allt annat lika?
Citera
2022-12-14, 21:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av substess
https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-1rum-sodermalm-stockholms-kommun-sankt-paulsgatan-3-19399798

16 budgivare för en 1a på söder.

Nu 3,435,000 för 29 kvadrat. På Södermalm dessutom Jag förstår det inte.
Citera
2022-12-14, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishmetropol
Att du spekulerar i att boendet ska öka i värde. Om du bara köper för att bo och istället utgår ifrån att detta skulle kunna vara konsumtion istället, med en möjlig värdeminskning, då skulle jag inte säga att det inte är spekulation, oavsett resultatet. På samma sätt som när du spekulerar i aktier. Dvs du räknar med en vinst.

Är det du som ska bedöma om köparen tror att bostaden ska stiga eller sjunka i värde?

Hur har du själv resonerat när du köpt dina boenden? Du räknar alltid med att de ska sjunka i värde alltså?
Medan din granne som köpt en likadan lägenhet för samma pris tror att den ska komma att stiga i värde och därmed spekulerar till skillnad från dig?

Det låter inte helt logiskt faktiskt
Citera
2022-12-14, 21:21
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kpiteskit
Nu 3,435,000 för 29 kvadrat. På Södermalm dessutom Jag förstår det inte.
Det är i Stockholm, Sveriges hetaste bostadsmarknad och en sjukt fin utsikt från den balkongen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in