2022-12-14, 14:32
  #274561
Medlem
Sgt.Blands avatar
Tidigare så har UAF fått Iris-T och Nasams. Och snart ska man få både Patriot och Mamba. Detta är för helsike de fyra bästa LV-systemen från väst. Ryssen kommer inte att våga sticka in näsan på ukrainskt territorium när allt är på plats.

https://twitter.com/Flash_news_ua/status/1603016635786354691
__________________
Senast redigerad av Sgt.Bland 2022-12-14 kl. 14:35.
Citera
2022-12-14, 14:34
  #274562
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Tidigare så har UAF fått Iris-T och Nasams. Och snart ska man få både Patriot och Mamba. Detta är för helsike de fyra bästa LV-systemen från väst. Ryssen kommer inte att våga sticka in näsan på ukranskt territorium när allt är på plats.

https://twitter.com/Flash_news_ua/status/1603016635786354691


<folie> Jo för det verkar som alla andra runtomkringländer avväpnar sig själva, har vi ens kvar tillräckligt många egna bra försvarsmedel snart?

Är allt en stor avväpningskampanj? </folie>
Citera
2022-12-14, 14:34
  #274563
Medlem
Taggads avatar
Den ondskefulla krigsbrottsbefälhavaren gav order att mörda alla med mobiltelefon. 🤬
Citat:
Rysk desertör ingick i ökänd enhet: ”Finns galningar som njuter av att döda”
Nikita Chibrin minns fortfarande synen av de två ryska soldater som sprang iväg efter att ha våldtagit en mamma och hennes dotter i närheten av enhetens utplacering nordväst om Kyiv i mars.

– Befälhavaren ryckte på axlarna när han fick höra om våldtäkterna. De anklagade männen misshandlades men straffades aldrig fullt ut för sina brott, berättar han i en intervju med CNN.

Chibrin deserterade från den ryska armén i september och flydde till Europa via Belarus och Kazakstan. Innan det hade han ingått i den ryska militärenhet som anklagats för krigsbrott efter de hänsynslösa framryckningarna i städerna Butja och Borodjanka.
https://omni.se/t/krigets-offer/34c010cd-a4f0-405e-a093-bef870ee1b8b
Ut med det inkräktande mördarpacket ur Ukraina 🇺🇦🇺🇦🇺🇦
__________________
Senast redigerad av Taggad 2022-12-14 kl. 14:47.
Citera
2022-12-14, 14:44
  #274564
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Söker du jobb på Raytheons marknadsavdelning? :-)
De skulle vara stolta över den entusiastiska beskrivningen av deras, iofs banbrytande, radarsystem från 1976. De lömska polackerna och svenskarna har också skaffat systemet (https://en.m.wikipedia.org/wiki/MIM-104_Patriot).

Vad gäller ”biolabben” i din fantasi, tror du inte USA har flyttat dem vid det här laget?

Jag menar för framtiden såklart.
Ryssland skiter i Patriot i Sverige och Polen.
Men Ukraina som varit deras viktigaste bufferstat ligger i missilsäkerhetszonen vilket betyder att Ryssland tappar förmågan att slå till i preventivt syfte på mål som kan vara farliga mot dom i framtiden

Det finns ju en anledning att Patriot inte skeppats
Ukraina har blivit missilangripna sen i Mars , ändå har man inte skeppat Patriot

För det pågår ständigt snack, bara för att Putin och Biden inte träffas och kramas så betyder det inte att Ryssland och USA inte snackar.

Patriot till Ukraina är ett grovt övertramp. Du tar bort Rysslands förmåga att slå mot mål i sitt närområde nära Moskva
Samtidigt bygger väst upp en fet armé och skickar vapen till Ukraina

I framtiden lär Ukraina ha långdistansmissiler och Rysslannd kan inte svara på Ukrainsk upprustning på samma sätt

I små steg fortsätter Biden administrationen gå över den röda linjen mer och mer.
Oroväckande om man vill fortsätta leva
Citera
2022-12-14, 14:50
  #274565
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Jag menar för framtiden såklart.
Ryssland skiter i Patriot i Sverige och Polen.
Men Ukraina som varit deras viktigaste bufferstat ligger i missilsäkerhetszonen vilket betyder att Ryssland tappar förmågan att slå till i preventivt syfte på mål som kan vara farliga mot dom i framtiden

Det finns ju en anledning att Patriot inte skeppats
Ukraina har blivit missilangripna sen i Mars , ändå har man inte skeppat Patriot

För det pågår ständigt snack, bara för att Putin och Biden inte träffas och kramas så betyder det inte att Ryssland och USA inte snackar.

Patriot till Ukraina är ett grovt övertramp. Du tar bort Rysslands förmåga att slå mot mål i sitt närområde nära Moskva
Samtidigt bygger väst upp en fet armé och skickar vapen till Ukraina

I framtiden lär Ukraina ha långdistansmissiler och Rysslannd kan inte svara på Ukrainsk upprustning på samma sätt

I små steg fortsätter Biden administrationen gå över den röda linjen mer och mer.
Oroväckande om man vill fortsätta leva

Vilken "röd linje" avses? Att din herre och härskare, den psykotiske dvärgen i kreml, "ser rött" i sina psykotiska skov är föga förvånande, men knappast något som berättigar hens anfallskrig mot Ukraina och slakt av landets befolkning.

Låg det i farans riktning att Ukraina (som NATO medlem eller ej) hade invaderat ryssland och tagit över hela landet inom kort med sin överlägsna militär för det fall putain INTE hade genomfört sin "defensiva fredsbevarande försvarsinvasion"? Inget kan vara värre för ryssland än den psykotiske dvärgen i kremls anfallskrig mot Ukraina, vilket dessutom lett till en enorm upprustning av hens "fiender", och flera länders ansökningar om att få bli medlemmar i försvarsorganisationen NATO.

Varför tror du Ukraina vill bli medlem i försvarsalliansen NATO? Varför tror du att Sverige och Finland vill bli medlemmar i försvarsalliansen NATO? Vad tror du var anledningen till att Tjeckien, Ungern, Polen, Bulgarien, Estland, Lettland, Litauen, Rumänien, Slovakien och Slovenien gick med i försvarsalliansen NATO? Kan det ha något att göra med att dom INTE vill bli invaderade, och ockuperade, av ryssland (igen)?
Citera
2022-12-14, 14:52
  #274566
Medlem
En utmärkt video där man jmf en rysk rappport med en Ukr/eng rapport. Det finns mycket likheter men även olikheter.

https://www.youtube.com/watch?v=xYGvLyw1_CM
Citera
2022-12-14, 15:00
  #274567
Medlem
Tvonds avatar
Wagner PMC får lite pisk utanför Bakhmut, NSFW

https://twitter.com/i/status/1603024013755834369
Citera
2022-12-14, 15:01
  #274568
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
En utmärkt video där man jmf en rysk rappport med en Ukr/eng rapport. Det finns mycket likheter men även olikheter.

https://www.youtube.com/watch?v=xYGvLyw1_CM

En intressant fråga om RUSI-rapporten tycker jag är i vilken grad man tänker att såna rapporter kan vara politiserade och fylla någon form av politiskt syfte, snarare än att maximalt guida framtida militära operationer. Det är två olika saker.

(edit: gäller så klart också den ryska).

jag tycker ju själv en bra princip är: om den "ukrainska" rapporten bryter mot det pro-ukrainska narrativet, är det intressant. Och vice versa med den ryska så klart.
__________________
Senast redigerad av psychicsailor 2022-12-14 kl. 15:04.
Citera
2022-12-14, 15:07
  #274569
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Jag har bara svårt att få ekvationen att gå ihop. En patriot robot kostar ungefär lika mycket som en Iskander kostar. För att den ekonomiska ekvationen ska gå ihop är det i princip flygplan som ska skjutas ner. Det är klart att man också får betänka kostnaden för den infrastruktur och mäniskoliv som man sparar också men helt ärligt tror jag att Patriot systemet är dåligt utformat för konflikten i Ukraina på grund av de höga kostnaderna. Amerikanerna utvecklar bra utrustning men eftersom det amerikanska militära komplexet lever i en ekonomisk bubbla så blir det ofta som så att utrustningen man utvecklar är alldeles för dyr för att användas. F-35 är ett utmärkt exempel där det är först på senare år efter en långdragen process med kostnadsoptimering som dessa har blivit ekonomiskt gångbara.
Man får inte heller glömma att detta är en möjlighet för vapentillverkarna att testa sina vapensystem skarpt. Tycka vad man vill om vapen men de tillverkas inte bara för att ligga på hyllan. Varje användning av dem förbättrar utvecklingen av dem och man lär sig otroligt mycket under krig.

Att använda Patriot i detta krig kommer att underlätta för vapensystemet i nästa.
Citera
2022-12-14, 15:09
  #274570
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
En intressant fråga om RUSI-rapporten tycker jag är i vilken grad man tänker att såna rapporter kan vara politiserade och fylla någon form av politiskt syfte, snarare än att maximalt guida framtida militära operationer. Det är två olika saker.

(edit: gäller så klart också den ryska).

jag tycker ju själv en bra princip är: om den "ukrainska" rapporten bryter mot det pro-ukrainska narrativet, är det intressant. Och vice versa med den ryska så klart.

Det handlar mer om taktik hos ryssarna och operations/strategisk hos den Ukr/eng. Båda vill lära ut något så man blir effektivare på slagfältet så tror jag inte de hittar på. Men de diskuterer "samma saker" direkt eller indirekt vid flera tillfällen.

Se den 19 min lång
Citera
2022-12-14, 15:11
  #274571
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Ja vapenfabriker åt Ukraina i EU kommer nog inom snar framtid skulle jag tro. Det är ju bara bygga tågspår direkt från fabrik in till Ukraina och vidare i landet. Särskilt om det ligger vid gränsen till Ukraina typ Polen..
Fast tror inte man bygger vapen industrier o unionen speciellt vikta för Ukrainas försvar utan i så fall är det ju främst för att stärka Europas försvar i allmänhet mot ev. ryskt angrepp. Det Ukraina redan nu får från omvärlden vapenlager påverkas ju inte. Är väl både väg flyg och järnväg involverade för dom livsviktiga vapenleveranserna till Ukraina.
Fast svindyra och komplicerade patriotsystemet lär nog flygas in till Ukraina.
Citera
2022-12-14, 15:11
  #274572
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det handlar mer om taktik hos ryssarna och operations/strategisk hos den Ukr/eng. Båda vill lära ut något så man blir effektivare på slagfältet så tror jag inte de hittar på. Men de diskuterer "samma saker" direkt eller indirekt vid flera tillfällen.

Se den 19 min lång
Nej, de hittar nog inte på själva "do's and don'ts" i alla fall.

(edit: ser den nu, den är bra. Lite för taktisk för mitt kunskapsintresse, men bra kvalitet).
__________________
Senast redigerad av psychicsailor 2022-12-14 kl. 15:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in