2022-12-14, 13:03
  #274501
Medlem
När det tjatas om USA, USA, USA i parti och minut får vi aldrig glömma att den mest anti-ryska stämningen är i länder där Ryssland har förstört och härjat

Estland, Lettland Litauen. Sedan verkar också Slovakien vara ett bålverk mot ryzzbögarna. Små länder men man stödjer med allt man kan. Även MIG-29 plan har man överlåtit från Slovakien.

Tjeckien är nog mer splittrat.

Jag får intrycket att den nye brittiske PM är ganska pro-Ukraina också men inte så helhjärtat som party-Johnsson.
I ett långt krig får Patriot betydelse, inte nu i mörka bögvintern.
Citera
2022-12-14, 13:05
  #274502
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Girkin ger sig nu på Solovyov också. Han vill tydligen bli inbjuden till "debatt" haha.

https://twitter.com/markito0171/status/1602992420404215810

Tack för att du informerar. Girkin ser jag inte som en positiv kraft. Han borde fängslas och föras till Haag.

Jag tror inte Solovyov släpper fram honom.
Citera
2022-12-14, 13:05
  #274503
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Girkin ger sig nu på Solovyov också. Han vill tydligen bli inbjuden till "debatt" haha.

https://twitter.com/markito0171/status/1602992420404215810
Det skulle jag vilja se! Solovyov är faktiskt helt outhärdlig. Eller något av Rysslands Robert Aschberg.
Citera
2022-12-14, 13:08
  #274504
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Det skulle jag vilja se! Solovyov är faktiskt helt outhärdlig. Eller något av Rysslands Robert Aschberg.

Är Solovoov och Olga S de största kommentatorerna? Eller är där någon mer moderat show?
Citera
2022-12-14, 13:09
  #274505
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Naturligtvis hade ÖB inte behövt bry sig om något hot från Ryssland om ryssarna satt ned i båten. Det är mest rim och reson jag saknar — jag anar att en replik kunde bli att det är Putin som saknar rim och reson... Fair enough. Du hade dock en poäng med att det journalisterna ställer frågor till ÖB och får svar därefter. Jag upplever att det finns många farhågor kring säkerhetsläget. Kriser av alla de slag trendar just nu.
Ja, det gör ju det och ÖB har bara en del av kakan.

Jag saknar civil försvaret i media bruset.
NKS (Nya Karolinska Sjukhuset) byggdes tydligen utan skyddsrum, vilket av lagstiftaren inte ansågs nödvändigt längre. Kanske finns nu incitament att ändra tillbaka i lagstiftningen?
Hur stora förråd av förnödenheter, läkemedel och drivmedel bör Sverige ha?
Flera kommuner saknar tydligen planer för hur man ska säkra dricksvatten i kristider.

Visst finns det mycket som bör och ska diskuteras.
Citera
2022-12-14, 13:14
  #274506
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Är Solovoov och Olga S de största kommentatorerna? Eller är där någon mer moderat show?
Jag vet faktiskt inte. Det är mest de mer pikanta inslagen från den där cirkusen man får ta del av. Solovyov är vansinnigt uppblåst. Jag har trott ibland att det är satir. Putin och Lavrov är västerländska till sättet i jämförelse.
Citera
2022-12-14, 13:15
  #274507
Avslutad
Patriot luftvärn är på väg till ukraina. Enligt min källa så har utbildning av UAFs personal pågått sedan augusti. Kreml går redan nu ape shit...

Äntligen kan ukraina bekämpa precis allt (flygande) ryssland kan få för sig att attackera med.

Kolla gärna på videon i SVT-reportaget, intressant information om världens mest avancerade LV.

Kreml: Patriotsystemet kan bli ett legitimt mål

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage

Luftvärnssystemet Patriot kan bli ett legitimt mål för ryska attacker om USA skulle skicka det som stöd till Ukraina. Det säger Kremls talesperson Dmitry Peskov under onsdagen, enligt nyhetsbyrån Reuters.

Enligt uppgifter till CNN håller USA på att realisera planerna på att skicka luftvärnssystemet till Ukraina.

Patriotsystemet är ett av världens modernaste luftvärnssystem och kan användas för att skjuta ned anfallande flygplan och kryssningsrobotar.
Citera
2022-12-14, 13:21
  #274508
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Är Solovoov och Olga S de största kommentatorerna? Eller är där någon mer moderat show?
Solovyov och Skabeyeva/Popov verkar ju vara de som är mer "hardcore" ja. Men det finns en show till med två manliga programledare som är mer moderat jämfört med de andra nämnda. De bjuder ju fortfarande in Victor Olevich, Boris Nadezhdin och Nikolay Rybakov (mitt val till ny president i Ryssland). Senaste klipp jag kunde hitta från det programmet.

https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1602914533995155456
__________________
Senast redigerad av Sgt.Bland 2022-12-14 kl. 13:26.
Citera
2022-12-14, 13:21
  #274509
Medlem
Amnesty Internationals utredningar har upprepade gånger slagit hål på det ryska narrativet kring konflikten som kännetecknas av partiskhet, desinformation och censur. Amnesty har också dokumenterat och fördömt de ryska myndigheternas systematiska kraftåtgärder och förtryck mot journalister, aktivister, utbildare och kritiker som uttryckt motstånd mot kriget.

https://www.amnesty.se/aktuellt/amnestys-pressmeddelande-angaende-ukraina/

Hela pressmeddelandet

Helheten gör skillnad. Sherrypicking är falskt och otillåtet..Menea
__________________
Senast redigerad av Antistalk 2022-12-14 kl. 13:26.
Citera
2022-12-14, 13:22
  #274510
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hillsongsweden
Patriot luftvärn är på väg till ukraina. Enligt min källa så har utbildning av UAFs personal pågått sedan augusti. Kreml går redan nu ape shit...
.[/i]
"Din källa" är någonting du har snutit ut ur baken, möjligen med stöd av ett par upptända ukrainska milotwittrare.
Citera
2022-12-14, 13:23
  #274511
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hillsongsweden
Patriot luftvärn är på väg till ukraina. Enligt min källa så har utbildning av UAFs personal pågått sedan augusti. Kreml går redan nu ape shit...

Äntligen kan ukraina bekämpa precis allt (flygande) ryssland kan få för sig att attackera med.

Kolla gärna på videon i SVT-reportaget, intressant information om världens mest avancerade LV.

Kreml: Patriotsystemet kan bli ett legitimt mål

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage

Luftvärnssystemet Patriot kan bli ett legitimt mål för ryska attacker om USA skulle skicka det som stöd till Ukraina. Det säger Kremls talesperson Dmitry Peskov under onsdagen, enligt nyhetsbyrån Reuters.

Enligt uppgifter till CNN håller USA på att realisera planerna på att skicka luftvärnssystemet till Ukraina.

Patriotsystemet är ett av världens modernaste luftvärnssystem och kan användas för att skjuta ned anfallande flygplan och kryssningsrobotar.


Utmärkt om det där med utbildning som pågått ett tag. Ja Patriot är absolut en gamechanger.
Citera
2022-12-14, 13:25
  #274512
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hillsongsweden
[i]Luftvärnssystemet Patriot kan bli ett legitimt mål för ryska attacker om USA skulle skicka det som stöd till Ukraina. Det säger Kremls talesperson Dmitry Peskov under onsdagen, enligt nyhetsbyrån Reuters.
Det var ett märkligt uttalande. Alla militära installationer i Ukraina är väl redan legitima mål för ryssarna? Eller menar de att installationer av Patriot även utanför Ukraina blir legitima mål?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in