2022-12-14, 12:10
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvindsackord
En sak som jag funderat över länge är varför the powers that be har tillåtit Bitcoin att utvecklas fritt om det på allvar finns ett reellt hot mot det finansiella systemet i Bitcoin. Det känns helt enkelt lite för bra för att vara sant att man skulle kunna köpa Bitcoin, sitta på sin röv och bli rik av passivitet OCH att detta skulle vara något TPTB skulle tillåta pöbeln att göra. Jag har en oroande känsla av att det kan finnas en hund begraven i Bitcoin, men jag hoppas jag har fel.

Det är enligt min mening t.ex. lite för paradoxalt att den amerikanska staten (NSA) är skaparen bakom den krypteringsteknik (SHA-256) som frihetsverktyget Bitcoin använder sig av…

Med tanke på att "the powers" tillät e-mail och fri information på internet, så är det väl bara en naturlig förlängning att även tillåta fria pengar?

Vi bor liksom inte i Nordkorea som tur är.
2022-12-14, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Kan det finnas anledningar till att de nekas öppna bankkonton? T ex att de misstänks för penningtvätt? Banker får inte neka någon ett konto eller stänga dessa enligt eget godtycke. Det är skitsnack.

Jag har personligen blivit avstängd från en fiatbank utan att ha gjort någon penningtvätt. Det räcker med att fiatbanktjänstemannen inte anser sig förstå transaktionerna (i mitt fall transaktioner från ett privat konto i en svensk bank till mitt privata konto i en annan svensk bank). Det hör till saken att banktjänstemän oftast inte är de vassaste knivarna i lådan, så det är mycket de inte förstår eller låtsas att de inte förstår, i synnerhet när det gäller kunder som vägrar ta banklån och som därför inte inbringar nämnvärda pengar till banken.

Bitcoin fixar detta! Jag har aldrig blivit avstängd från någon bitcoinadress där jag själv har kontroll över nycklarna.
2022-12-14, 12:27
Medlem
Skogsvindsackords avatar
Citat:
Kan det finnas anledningar till att de nekas öppna bankkonton? T ex att de misstänks för penningtvätt? Banker får inte neka någon ett konto eller stänga dessa enligt eget godtycke. Det är skitsnack.
Banker kan göra vad de vill med dina konton utan att det behöver handla om penningtvätt. Oftast handlar det om att dissidenter får sina konton frysta. Finns otaliga exempel på detta.
2022-12-14, 12:32
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Banker kan göra vad de vill med dina konton utan att det behöver handla om penningtvätt. Oftast handlar det om att dissidenter får sina konton frysta. Finns otaliga exempel på detta.
Du har fel (om det gäller t ex Sverige eller USA). Bara konspirationsteoretiker tror på dylika saker.
2022-12-14, 12:33
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Jag har personligen blivit avstängd från en fiatbank utan att ha gjort någon penningtvätt. Det räcker med att fiatbanktjänstemannen inte anser sig förstå transaktionerna (i mitt fall transaktioner från ett privat konto i en svensk bank till mitt privata konto i en annan svensk bank). Det hör till saken att banktjänstemän oftast inte är de vassaste knivarna i lådan, så det är mycket de inte förstår eller låtsas att de inte förstår, i synnerhet när det gäller kunder som vägrar ta banklån och som därför inte inbringar nämnvärda pengar till banken.

Bitcoin fixar detta! Jag har aldrig blivit avstängd från någon bitcoinadress där jag själv har kontroll över nycklarna.
Dvs att du inte ville göra KYC/AML? Låter helt enligt reglerna då.
2022-12-14, 12:33
Medlem
Skogsvindsackords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Med tanke på att "the powers" tillät e-mail och fri information på internet, så är det väl bara en naturlig förlängning att även tillåta fria pengar?

Vi bor liksom inte i Nordkorea som tur är.
Det är stor skillnad på e-post och internet. Inget av dessa utmanar den rådande ordningen. E-post är mer effektivare än snigelpost, men that’s about it. Vad gäller fri tillgång till information på internet skulle man snarare kunna säga att det är något positivt för TPTB eftersom den uppsjö av information som finns är svårnavigerad och närmast bidrar till ett ”förgrumlande av vattnet” (något som enligt min mening t.ex. har bidragit till att det är enklare idag än någonsin förut att avfärda teorier som foliehatt/konspirationsteori).
2022-12-14, 12:35
Medlem
Skogsvindsackords avatar
Citat:
Du har fel (om det gäller t ex Sverige eller USA). Bara konspirationsteoretiker tror på dylika saker.
Fascinerande med ett exempel på en så världsfrånvänd människa som dig. On top of my head kan jag komma på två personer som fått sina bankkonton godtyckligt avstängda: Kanye West och Daniel Friberg.
2022-12-14, 12:36
Medlem
Citat:
En sak som jag funderat över länge är varför the powers that be har tillåtit Bitcoin att utvecklas fritt om det på allvar finns ett reellt hot mot det finansiella systemet i Bitcoin. Det känns helt enkelt lite för bra för att vara sant att man skulle kunna köpa Bitcoin, sitta på sin röv och bli rik av passivitet OCH att detta skulle vara något TPTB skulle tillåta pöbeln att göra. Jag har en oroande känsla av att det kan finnas en hund begraven i Bitcoin, men jag hoppas jag har fel.

Det är enligt min mening t.ex. lite för paradoxalt att den amerikanska staten (NSA) är skaparen bakom den krypteringsteknik (SHA-256) som frihetsverktyget Bitcoin använder sig av…

Notera först att tekniskt ger modern krypteringsteknik en enorm fördel till försvararen (i detta fall Bitcoin som system och enskilda användare av bitcoin.)

Det dröjde många år innan "The powers that be" ens började förstå vad bitcoin är för något. Nu är det troligen för sent att stoppa den tekniskt, och bland makthavare finns numera många som själva äger bitcoin och/eller har insett att bitcoin är en bättre form av pengar som kommer att ha en världsförbättrande verkan.

Bitcoin förändrar människor. Det är krävande att sätta sig in i hur den fungerar tekniskt och ekonomiskt, men när man väl har gjort det ser man världen på ett annat sätt. Det gäller även människor med makt och inflytande. Jag tror att det numera är svårt att organisera en effektiv, samlad attack mot bitcoin, men det kan inte uteslutas att det kommer.

Olika narrativattacker tycker jag har varit ett tema ända från start dock. Den som bara följer systemmedia har ofta en extremt negativ bild av bitcoin, och så har det varit från begynnelsen.
2022-12-14, 12:39
Medlem
Citat:
Dvs att du inte ville göra KYC/AML? Låter helt enligt reglerna då.

Jag ville inte redovisa med kvitton vad jag hade köpt med pengarna från min andra svenska bank. (Frågorna var troligen bara en provokation för att få bort mig som kund.)

Ja, det var säkert enligt reglerna.

Bitcoin fixar dock detta, eftersom den gör dessa regler ovidkommande!
2022-12-14, 12:43
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Det är stor skillnad på e-post och internet. Inget av dessa utmanar den rådande ordningen. E-post är mer effektivare än snigelpost, men that’s about it. Vad gäller fri tillgång till information på internet skulle man snarare kunna säga att det är något positivt för TPTB eftersom den uppsjö av information som finns är svårnavigerad och närmast bidrar till ett ”förgrumlande av vattnet” (något som enligt min mening t.ex. har bidragit till att det är enklare idag än någonsin förut att avfärda teorier som foliehatt/konspirationsteori).
Jag håller absolut inte med

Fritt internet är så mycket större än fria pengar.

Sedan är vi vana med fritt internet och tar det som en självklarthet, men i auktoritära länder så är fritt internet ett gissel för "the powers".

Jag vidhåller att "fria pengar" är en naturlig förgrening av "fritt internet". Vill man begränsa friheten så skulle man begränsat internet redan från början.

Staten är för folket, inte tvärtom. Varför skall staten inte låta folket ha fria pengar? De partier som är emot fria pengar kommer röstas bort.
2022-12-14, 12:50
Medlem
Citat:

Internet har definitivt utmanat den rådande ordningen. Den har ju undergrävt möjligheten att kontrollera opinionen medelst massmedia.

Minns att Flashback tvingades flytta sina servrar utomlands för att undgå socialdemokratiska försök att stänga ner webbplatsen. (Minns också att det från början var kontroversiellt och olagligt att ens sända andra TV-sändningar än SVT över Sverige.) Det är även Internet som har lett till att vi nu har Bitcoin, som i förlängningen kommer att undergräva det internationella fiatbanksystemet.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2022-12-14 kl. 13:01.
2022-12-14, 13:04
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Jag ville inte redovisa med kvitton vad jag hade köpt med pengarna från min andra svenska bank. (Frågorna var troligen bara en provokation för att få bort mig som kund.)

Ja, det var säkert enligt reglerna.

Bitcoin fixar dock detta, eftersom den gör dessa regler ovidkommande!
Ja, om du menar att bitcoin löser problemet med att kringgå regler för penningtvätt så har du helt rätt!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in