Citat:
Ursprungligen postat av
Skogsvindsackord
En sak som jag funderat över länge är varför the powers that be har tillåtit Bitcoin att utvecklas fritt om det på allvar finns ett reellt hot mot det finansiella systemet i Bitcoin. Det känns helt enkelt lite för bra för att vara sant att man skulle kunna köpa Bitcoin, sitta på sin röv och bli rik av passivitet OCH att detta skulle vara något TPTB skulle tillåta pöbeln att göra. Jag har en oroande känsla av att det kan finnas en hund begraven i Bitcoin, men jag hoppas jag har fel.
Det är enligt min mening t.ex. lite för paradoxalt att den amerikanska staten (NSA) är skaparen bakom den krypteringsteknik (SHA-256) som frihetsverktyget Bitcoin använder sig av…
Notera först att tekniskt ger modern krypteringsteknik en enorm fördel till försvararen (i detta fall Bitcoin som system och enskilda användare av bitcoin.)
Det dröjde många år innan "The powers that be" ens började förstå vad bitcoin är för något. Nu är det troligen för sent att stoppa den tekniskt, och bland makthavare finns numera många som själva äger bitcoin och/eller har insett att bitcoin är en bättre form av pengar som kommer att ha en världsförbättrande verkan.
Bitcoin förändrar människor. Det är krävande att sätta sig in i hur den fungerar tekniskt och ekonomiskt, men när man väl har gjort det ser man världen på ett annat sätt. Det gäller även människor med makt och inflytande. Jag tror att det numera är svårt att organisera en effektiv, samlad attack mot bitcoin, men det kan inte uteslutas att det kommer.
Olika narrativattacker tycker jag har varit ett tema ända från start dock. Den som bara följer systemmedia har ofta en extremt negativ bild av bitcoin, och så har det varit från begynnelsen.