2022-12-14, 09:15
Medlem
Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redrik.feinfeldt
Som enligt GW i nyhetsmorgon innehöll flertalet sökande som var väl meriterade för tjänsten, utmärkta kandidater.
Det må väl ha hänt, men ska man verkligen skammas för att man har sökt ett jobb där det finns bättre meriterade? Det är ju anställande chefs uppgift att sålla bland kandidaterna, inte den sökandens. När jag söker jobb brukar jag iaf inte kolla vilka andra som sökt bara för att vara helt säker på att vara den som är bäst kvalificerad, det är liksom chefens jobb att göra det. I detta fall Löfvings då.
Citera
2022-12-14, 09:18
Medlem
redrik.feinfeldts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
...Det stora felet ligger hos polisorganisationen. Stor del av HR bör få sparken. Detta när man låter en enda polischef kringå de regler för tjänstetillsättningar som man har att följa, utan att agera.
Vad ska de med rekryteringskonsulter och drös av HR-människor till om det räcker med att polischefen anställer?
Här får man nog söka svaret och ansvaret hos Dan Eliasson som var chef vid tidpunkten
Citera
2022-12-14, 09:22
Medlem
Maureliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antoinette
Jag har hittills inte sett några bevis som indikerar att hon faktiskt ljugit om sina meriter. Uppfyllde hon inte i alla fall två av börkraven? Det skulle jag kalla att det finns en chans att få jobbet om ingen annan söker.

Jag vet inte vilken bransch du är i på din personalavdelning, kanske har ni tusen sökanden per tjänst som alla är överkvalificerade. Men hade du, som rekryterare, sållat bort människor på det där sättet i MIN bransch utan att ge mig (om jag varit rekryterande chef) en chans att titta på de sökandens cv:n, så hade jag först pratat med dig om en ändrad attityd och om inte det hjälpte, din chef. 22 CV:n måste betraktas som en överkomlig mängd CV:n att läsa igenom i sammanhanget.
Linda gubba-klet Staaf uppfyllde 1 av börkraven och har inte lyckats styrka sin cv!
Senast redigerad av Maurelius 2022-12-14 kl. 09:25.
Citera
2022-12-14, 09:23
Medlem
redrik.feinfeldts avatar
Citat:
Det må väl ha hänt, men ska man verkligen skammas för att man har sökt ett jobb där det finns bättre meriterade? Det är ju anställande chefs uppgift att sålla bland kandidaterna, inte den sökandens. När jag söker jobb brukar jag iaf inte kolla vilka andra som sökt bara för att vara helt säker på att vara den som är bäst kvalificerad, det är liksom chefens jobb att göra det. I detta fall Löfvings då.
Jo, men nu är ju upplägget att detta inte gick korrekt till och att övriga sökande sållades bort stärker väl den tesen, ingen skugga ska egentligen falla på Linda, där håller jag med, om inte...
Citera
2022-12-14, 09:24
Medlem
Citat:

Håller du med om detta, sett utifrån utfallet så var det fel beslutet?
Citera
2022-12-14, 09:24
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Jag har hittills inte sett några bevis som indikerar att hon faktiskt ljugit om sina meriter. Uppfyllde hon inte i alla fall två av börkraven? .

Linda har sagt att hon är jurist, civilekonom och polis. Även om inte alla titlar är skyddade så ska man i praktiken, om man inte är en svindlare ha

1. En Civilekonomexamen, 4års heltidstudier
2. En Juristexamen tar 4.5års heltidsstudier

Om inte jag har fel kan man tillgodorökna sig kursen mellan dessa två examen och därmed få ner den totala tiden. Hur mycket vet jag inte, men det torde röra sig om 1-2 år. Iallafall vore det lätt för Linda att säga från vilka lärosäten hon har examina.

3. Utbildad polis. Nu har visst Linda gått några kurser och därmed tillskansas sig titeln polis. Det borde redogöras exakt vad Lindas "studiegång" till polis ser ut. Är den officiell som även jag kan göra, eller är det ngn som stakat ut en gräddfil just för Linda?
Citera
2022-12-14, 09:26
Medlem
Citat:
Jag har hittills inte sett några bevis som indikerar att hon faktiskt ljugit om sina meriter. Uppfyllde hon inte i alla fall två av börkraven? Det skulle jag kalla att det finns en chans att få jobbet om ingen annan söker.

Jag vet inte vilken bransch du är i på din personalavdelning, kanske har ni tusen sökanden per tjänst som alla är överkvalificerade. Men hade du, som rekryterare, sållat bort människor på det där sättet i MIN bransch utan att ge mig (om jag varit rekryterande chef) en chans att titta på de sökandens cv:n, så hade jag först pratat med dig om en ändrad attityd och om inte det hjälpte, din chef. 22 CV:n måste betraktas som en överkomlig mängd CV:n att läsa igenom i sammanhanget.

Nej, i dagsläget har väl ingen av oss varken sett bevis på att hon vare sig ljuger eller talar sanning om sina meriter. Utom det med att hon är polis, då, vilket hon har påstått men inte var sant.

Tror du blandar ihop äpplen och päron. Var verkligen Linda Staaf med i den första sökande gruppen med 21 sökande, plus hon själv då? Eller hur räknar du?

Det är klart att 22 CV:n är en ”överkomlig mängd”, det var inte det som diskuterades. Utan om det i normalfallet är någon idé att ens ansöka om man långt ifrån uppfyller kraven.

Det där ”om ingen annan söker” är så dumt att det inte ens förtjänar att kommenteras.

Vad DIN bransch än är så misstänker jag att den ligger ljusår från NOA och andra tunga myndigheter.

Det intressanta är snarare om det var ML som rekommenderade LS att söka (i efterhand?) och lovade att fixa nytt ansökningsdatum osv, eller om det var hon som sökte upp honom, viftade med lösögonfransarna och sa att hon skulle vilja fylla en lucka i sitt CV med denna tunga chefsbefattning … Har det kommit fram?
Citera
2022-12-14, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Detta kommer grävas mer i. Det har redan hintats en del om detta i olika intervjuer. Där det uttryckligen funnits ett missnöje internt varför Staaf fått fördelar i tjänstetillsättning pga relationen med Löfving.
Det märkliga är att enligt (WhistleBlower1) så gillar inte Thornberg Löfving. Och vill ha bort vederbörande.
Kan det vara så att Thornberg med hjälp av sin ”oberoende” utredning får bort alla förutom sig själv?
Ska bli spännande det här.

Exakt. Det finns flera interna polis vittnen där man ser och upplever att Linda får förmåner då hon har en relation med Löfving. Självklart e det BÅDAS ANSVAR!!!!!!!! Lindas 10 minuter långa intervju i tv4 var pinsam. Inte klädseln för den var kalkylerabde, hon vet vad hon gjorde. Men hon var väldigt srg och aggressiv mot nyhetsmorgons intervjuare. Dom frågade frågor om relationen och hon i princip skrek till : DET SPELAR INGEN ROLL!!!! det var ganska galet. Hon avslutade sin egna kommande karriär på justitiedepartementet via den intervjun. Inte kan man ha en sån jobbandes där.
Men nu kommer tydligen alla tre få sparken/avgå. Vilket är mer än rätt då alla 3 haft ett ansvar att hålla benen stängda och kuken i styr på sådana viktiga jobb.
Nu väntar man bara in ÖB ska få repressalier..

Kriminologiprofessorn Leif GW Persson tror att både Thornberg, Löfving och Staaf kommer att få gå efter Expressens avslöjanden.
– Det är för mycket redan nu, säger han i TV4:s Nyhetsmorgon.

https://www.expressen.se/nyheter/gw-alla-inblandade-i-polisledningsskandalen-kommer-att-fa-avga/
Citera
2022-12-14, 09:29
Medlem
Vad fint att det arbetar 900 personer på polisens HR-avdelningar som tvingas leverera världens sämsta insatser för att Löfving agerar med drulen. Ingen professionell personalvetare hade godkänt Staafs hemklistrade och ihopljugna CV. Det hade varit enkelt att slå hål på allt ljugande. Men hos polisen ger man för stor makt åt idioter.
Citera
2022-12-14, 09:32
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:

Nej, det ska man inte såvida man inte dragit en vals om att man är jurist och civilekonom om man inte har examina. Sedan måste man kanske förstå att man har fått fördel när man har en sexuell relation med någon som kan påverka utgången, men det är mer en moraliskt fråga.

Viktigast att ta reda på vilka examina som Linda verkligen har, för dessa uppgifter är endast Linda ansvarig för och hårda fakta.

Vem hon ligger med är hennes val, och om hon fördel genom detta är inte något som kan ligga henne till last, men de inblandade gubbslemmen.
Citera
2022-12-14, 09:34
Medlem
Goldfinger1964s avatar
Vem är nästa höga befatttningshavare hon kommer snaska kotte för när ÖB inte är intressant längre?

Lägst odds är kanske försvarsministern.

Är det därför de nu har kvinnor som chefer för SÄPO och MUST för att stoppa Linda Staaf?
Citera
2022-12-14, 09:34
Medlem
MustMasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Håller med om detta.

Dock så ska hon inte sitta i TV och skylla på att hon haft det ”svårt” som kvinna hos Polisen. Och dra det kortet.
Hon har haft det hur enkelt som helst. Och samtidigt njutit hela vägen till ledande roller.

Hon ska inte få gå i bräschen för alla andra hårt arbetande kvinnor som kämpar för jämställdhet och att kvinnor ska bli bedömda efter erfarenhet och lämplighet.
Hon har förstört för alla dem.

Korrekt. I viss mån är det synd om henne. Hon kan ju leva i villfarelsen om att hon faktiskt var den bäst lämpade kandidaten för tjänsten och att hennes relation med Löfving var strikt privat och inte har något som helts med hennes befordran/löneökning att göra. OM hon har de tankarna om sig själv är det troligt att hon "på riktigt" drar kvinnokortet, att hon är så förblindad av sin egna fullkomlighet så hon ser inte orimligheten i det, eller i något för den delen. Jag hoppas innerligt hon får avgå så det tillsätts någon med rätt kompetens, erfarenhet och utbildning, oavsett kön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in