2022-12-13, 22:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kLFFiVfTFba9Huz
Vi kan väl söka i databaserna över publicerade kandidatuppsatser?

Det har redan gjorts och verkar omöjligt att finna.
Citera
2022-12-13, 22:41
Medlem
Linda Staaf är kvinnan som har gett "sängkammarvägen" ett ansikte.
När man sitter och se henne dra "kvinnokortet" i TV4Nyhetsmorgon
så får man kväljningar.
Citera
2022-12-13, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Det har redan gjorts och verkar omöjligt att finna.

Gjorde precis detsamma. Därav att jag nu undrar (redigerade mitt inlägg ovan) ifall Staaf är hennes barndomsnamn eller ett giftonamn?
Citera
2022-12-13, 22:44
Avslutad
Citat:
Gjorde precis detsamma. Därav att jag nu undrar (redigerade mitt inlägg ovan) ifall Staaf är hennes barndomsnamn eller ett giftonamn?

Giftonamn, hette Hansson innan.
Citera
2022-12-13, 22:44
Medlem
Citat:

Gift Staaf, barndomsnamn Hansson. Allt finns i tråden. ;-)
Citera
2022-12-13, 22:49
Medlem
Citat:

Hon hette tidigare Linda Hansson. Bytte namn då hon gifte sig, behöll då H:et som bokstav i namnet (Linda H. Staaf) som koppling till barndonsnamnet. Alla kanske har sökt på fel studentnamn?
Citera
2022-12-13, 22:49
Avslutad
Citat:

Någon i tråden kontaktade SU (som bekräftade att poäng fanns, men det verkar saknas examen). Staaf har själv sagt att hon studerat på SU.
Citera
2022-12-13, 22:52
Medlem
Citat:

Ett giftonamn, hon har behållit Kommissarie Staafs namn som hon var gift med innan hon greppade Löfvings åderpåle. Hon hette Hansson innan, därav namnet; Linda H. Staaf. Det är inte ovanligt att personer med vardagliga -son namn tycker att de byter upp sig när de får ett mer mondänt efternamn som låter militärt, eller har en air av knapadel.
Citera
2022-12-13, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1000fjodor
Gift Staaf, barndomsnamn Hansson. Allt finns i tråden. ;-)

Det skrivs ju så in i h-vete i tråden så man hinner ju inte med att läsa.
Citera
2022-12-13, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhistleBlower1
Hej igen era Flashback-sköningar!

Så kommer nu fortsättningen på gårdagens utlovade avslöjanden. Det finns flera historier i denna härva som inte helt hänger ihop så jag belyser dem separat.

För att förstå händelserna de senaste dagarna är det viktigt att förstå vem som gillar vem.

Thornbergs påläggskalv är Johan Olsson, högste höns på NOA. Olsson var operativ chef på Säpo under Thornberg och de är kompisar in i döden. Thornberg tillsatte honom snabbt efter att han blev rikspolischef. Olssons CV kan jag rekommendera att det grävs i. Enligt ryktet har han en icke fullständig kandidatexamen i juridik från Uppsala universitet. Han är inte polis.

Ari Stenman jobbade tidigare på Säpo och då mycket med Thornberg. Återigen, mycket nära vänner. Ari är även tajt med Olsson. Mats Löfving är en person som Thornberg har mycket svårt för. Thornberg vill ha "sitt" folk på viktiga ämbeten som kan påverka hans karriär. Löfving fick han inte tillsätta själv och vill bli av med.

Ebba Svenne Arvill är avskydd av Thornberg. Han vill definitivt ha en av sina på den posten som chef för särskilda utredningar då han inte vill bli objektivt granskad.

Runar Viksten tillsattes av Thornberg som "objektiv" utredare. Viksten är god vän med Thornberg och har varit domare i flera Säpo-ärenden de senaste två decennierna. Thornberg har gjort samma sak tidigare, dvs. tillsatt "oberoende" utredare som ska utreda felaktigheter.

Så, nog om de inblandades lojaliteter. I nästa meddelande som kommer om ett tag ska jag förklara händelserna de senaste dagarna. För att hänga med i det bör du ha läst ovan först.

Ses snart!

Som sagt finns det olika parallella händelser i denna märkliga historia. Så jag har valt att dela upp dem enligt följande:

- Löfving och Staaf
- Thornberg och Sverre Arvill
- Ari Stenman och Thornberg
- Thornberg och "oberoende" granskningar
- Staaf och jobbet på JuDep

Löfving och Staaf:
Jag är inte insatt i exakt vad som försigått mellan dem. Men som jag sagt tidigare har jag haft mycket att göra med Löfving och jag har alltid tyckt han verkar vara näst intill psykopat. Självupptagen och grandios. Att då bli dumpad av Staaf kan göra att en psykopat sätter sig i en buske i Staafs motionsspår. Vad han hade tänkt göra mot henne får vi aldrig veta.

Thornberg och Sverre Arvill:
Ebba Sverre Arvill deltog i ett videomöte med Thornberg och flera andra. Hon var då inloggad med sin mans polisdatakort. Thornberg skojade om detta under mötet. För att därefter direkt anmäla henne till personalansvarsnämnden för att ha använt annans datakort. Detta lades naturligtvis ned direkt då uppsåt totalt saknades. Varför gjorde Thornberg detta tror du? Jo han ville bli av med denna nitiska människa och istället tillsätta Martin Valfridsson som chef för särskilda utredningar. Valfridsson är Thornbergs kanslichef men regeringen har (innan allt exploderade) tillsatt Valfridsson som chef för särskilda utredningar. Detta efter kontakt med Thornberg.

Ari Stenman och Thornberg:
Staaf pratade med polisens säkerhetschef Ari Stenman för att bolla hennes oro kring Löfvings beteende emot henne. Men hon betonade att hon inte ansåg att Mats gjort något brottsligt och ville inte polisanmäla. Ari Stenman kontaktar då sin kära vän, rikspolischef Anders Thornberg, för att höra vad han tycker att Ari ska göra med informationen. Detta är en helt felaktig väg att gå för Ari och fullständigt häpnadsväckande att Thornberg beslutar i detta ärende. Han säger till Ari att polisanmäla Mats Löfving. Varför? Ja även en mindre begåvad förstår varför. Thornberg ville bli av med Löfving på det mest grymma sättet.

Thornberg och mörkläggning:
Jag har tidigare skrivit om Thornbergs mörkläggning av vad Säpo visste innan attentatet på Drottninggatan och att Säpo enkelt hade kunnat förhindra attentatet om det funnits rutiner. Informationen fanns hos Säpo om det förestående attentatet men en helt oerfaren handläggare utan hjälp av rutiner tryckte bort det. Ebba och fyra andra dog pga. Thornbergs bristfälliga ledning av Säpo.

Staaf och jobbet på JuDep:
Thornberg vill definitivt inte ha Staaf på Polisavdelningen på Justitiedepartementet. Vore katastrof för honom med nån som känner till hur illa polisledningen sköter sitt oerhört viktiga arbete. Minns du från ovanstående meddelande vem som är Thornbergs vapendragare? Yes, du hade rätt. Mister Olsson, chef på NOA. Chef över Staaf. Han beslutade idag att Staaf inte ska jobba på Justitiedepartementet.

Kära flashbackare, läggdags hör nu. DM:a mig frågor m.m. så ska jag försöka svara på alla imorgon. Gonatt!
Senast redigerad av WhistleBlower1 2022-12-13 kl. 23:01.
Citera
2022-12-13, 22:56
Medlem
Abelssuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Någon i tråden kontaktade SU (som bekräftade att poäng fanns, men det verkar saknas examen). Staaf har själv sagt att hon studerat på SU.

Har hon ingen examen som civilekonom eller jurist?
Citera
2022-12-13, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abelssun
Har hon ingen examen som civilekonom eller jurist?
ingen har kunnat verifiera att så skulle vara fallet , många letar men verkar inte hitta något som visar att hon har det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in