Citat:
Ursprungligen postat av
Rengen
Ja, faktiskt lite de teorier jag har, lite som jag skrev ovan om det ryms inom människorov.
Ser invändningen mot ditt inlägg med "Människorov var ju en åtalspunkt redan innan T hittades". Men det betyder inte att din teori skulle vara fel. Misstanke om människorov innan T hittas utesluter inte samma rubricering efter.
Nej, precis.
Människorov är en väldigt vanlig (min uppfattning) rubricering när någon är försvunnen och polisen misstänker att det kan vara brott bakom.
Någon i tråden reagerade ju på att den rubriceringen stod kvar, även efter det att Tove hittades och menade att det var ovanligt.
Nu pågår utedningen med de tre brotten där människorov ännu finns kvar som en brottsmisstanke men även att tjejerna faktiskt är misstänkta för det.
Jag tänker att allt beror på hur och vad man hittar i utredningen, hur mycket bevisning man kan få fram för de olika brotten på var och en av tjejerna.
I slutänden när det kommer till åtal kan det kanske ändras, allt beroende på hur åklagaren vill lägga fram åtalet.
Nu vet vi ju inget alls om bevisningen, mer än att åklagaren tycker sig ha ganska bra bild av vad som hänt under natten och att misstankarna allteftersom utredningen fortgår, stärks mot de misstänkta.
Men om man bara hypotetiskt skulle ta som exempel, att t ex att människorovet inte går att bevisa och åklagaren inte tycker att han kan åtala för det, kanske han väljer att ta bort den delen i åtalet.
Nu tror jag ändå att något finns där, något som får åklagaren att tro att det faktiskt är så att tjejerna på något sätt har hindrat Tove och med uppsåt att skada/döda henne. Människorovet behöver ju inte innebära att de tänkte döda henne, men skada. Sen blev det mord. Men det vet vi ju inte. Det kan ju ha varit meningen i något skede, precis då det hände, människorovet.
Och det är väl där jag hakar upp mig lite på
- den slarvigt ställda cykeln, med påsen i korgen
- och 02:30 händelsen, som inte ska ha varit ett samtal då (det sista samtalet var 01:48/01:49)
Så kanske Tove säger något i samtalet vid 01:48, att hon är på väg hem snart?
Tänkt om Tove är påklädd med skor och allt där hon hittas på fyndplatsen?
Men 02:30 händer det något med Tves mobil, något som inte är ett samtal? Kanske det gick fram ljud i en röstbrevlåda, man hör inga röster men en massa olika ljud?