2022-12-13, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Jag förstår att du tycker det är konstigt vinklat eftersom det inte passar din tes att det är fel på ändringen av poängberäkningen. Men Nepryaevas resultat utanför tds och OS är oerhört svaga, hennes bästa individuella resultat innan jul var en sjundeplats - vilket råkar vara Tirils sämsta resultat. Så frågan är om man ska kunna vara så dålig i inledningen av säsongen och ändå vinna den total världscupen?
Jag börjar luta åt att tds inte borde vara del av en världscupen då det har hög status i sig självt.
Man borde få poäng för loppen i touren men inte totalställningen
Citera
2022-12-13, 21:41
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Jag förstår att du tycker det är konstigt vinklat eftersom det inte passar din tes att det är fel på ändringen av poängberäkningen. Men Nepryaevas resultat utanför tds och OS är oerhört svaga, hennes bästa individuella resultat innan jul var en sjundeplats - vilket råkar vara Tirils sämsta resultat. Så frågan är om man ska kunna vara så dålig i inledningen av säsongen och ändå vinna den total världscupen?
Jag börjar luta åt att tds inte borde vara del av en världscupen då det har hög status i sig självt.

Tycker du att förändringen är till det bättre eller lika bra som det gamla?

Får ju komma ihåg att vårdominanten Jonna tävlade sparsamt, även Therese J likaså och även att touretapper räknas som vc-tävlingar (vad man än tycker om det). Plus - om man ska hävda att Nepp var välförtjänt segrare så fick hon inte tävla på slutet. Men, poängen var (som sagt) att TUW inte än har kommit upp i Nepps totalrad 2021-22 då 3 segrar är fler än 0 och 5 pallplaceringar är bättre än 2.

Håller med att tds har (för) stor betydelse. Är väl bara unikumet Kläbo som vunnit vc-totalen utan att deltagit i tds?

Avslutar med att citera Maja D. "Märkligt att 15st 8e-platser ger mer än 10st segrar med dagens system" (gav förut ungefär hälften av poängen vilket är mer realistiskt och välavvägt).
Citera
2022-12-13, 21:56
Medlem
Sverige har en fantastisk topp i damlaget med åkare i yttersta världsklass, men bredden... När några av de bästa åkarna är sjuka eller skadade så blir laget aningen tunt. Hoppas att det fyller på med unga lovande åkare.
Citera
2022-12-13, 21:58
Medlem
Jag skulle gärna se någon variant där man tex. bara får räkna sina tio bästa distanslopp och tio bästa sprintar (eller annat rimligt antal) under en säsong. Men då måste poängskalan vara viktad så att topplaceringar ger ordentligt med poäng för att inte belöna medelmåttighet alltför mycket.

Det kanske inte är tillräckligt spektakulärt, men min personliga åsikt är att världscupen borde gå ut på att göra många toppresultat under en vinter.
Citera
2022-12-13, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camelot
Sverige har en fantastisk topp i damlaget med åkare i yttersta världsklass, men bredden... När några av de bästa åkarna är sjuka eller skadade så blir laget aningen tunt. Hoppas att det fyller på med unga lovande åkare.
Problemet är att tjejerna lägger av direkt om de inte blir något omedelbart. Kolla FIS punktlistan för tjejer födda 99. De är bara 23 år men förutom två som är bäst i världen finns knappt någon som håller på. Kalvå och Theodorsen har visat att det går att bli bra om man kämpar på med träningen även som tjej. Det är också den här gruppen av de näst bästa som utgör bredden.
Citera
2022-12-13, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camelot

I teorin behöver vi bara Karlsson, Andersson, Svahn, Sundling, Dahlqvist, Ribom, Ilar och Hagström. Dom skulle(borde?) kunna fylla alla startplatser utmärkt på egen hand och lämna lite smulor över till resten, såväl i världscup som mästerskap.

Då finns fortfarande Dyvik, Lundgren, Lindström, Hansson och Rosenberg kvar att plocka av på rotation.

Kanske är åldern där det som sätter stopp för kontinuitet, unga åkare är mer upp och ned och ska gå på sina nitar för att lära sig, men det känns lite väl förenklat att lägga allt på ålderskortet. Det är lite kultur i det också, nu till helgen är det iaf ett halvt dussin friska som kunnat vara i Davos men inte är det därför att man prioriterar annorlunda.

Långloppen slukar lite mer dambredd för oss också än för andra nationer i dagsläget, ska sägas. Sverige petade in nio åkare topp-16 i premiären där, medelåldern på dom är nog runt 25 utan att räkna på det. Nu får man lite tillfällig hjälp därifrån iaf.
Citera
2022-12-14, 07:34
Medlem
Alkibiadess avatar
Inte bara svenskar som blir sjuka. Under Beitohelgen blev Hanna Östberg Amundsen sjuk i covid och nu har den stora sprinttalangen Maria Hartz Melling också blivit sjuk.
Citera
2022-12-14, 08:29
Medlem
Alkibiadess avatar
När de övriga skandinaviska nationernas anmälningar har lagts in i det svenska anmälningssystemet till Skandinaviska cupen i helgen så är det just nu 220 deltagare i herrarnas klassiska lopp (men då har de svenska juniorerna inte lagts in ännu vad jag kan se). Beror naturligtvis på att miljoner med norska herrar är anmälda.
Citera
2022-12-14, 10:29
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EatableAcrobat
Jag skulle gärna se någon variant där man tex. bara får räkna sina tio bästa distanslopp och tio bästa sprintar (eller annat rimligt antal) under en säsong. Men då måste poängskalan vara viktad så att topplaceringar ger ordentligt med poäng för att inte belöna medelmåttighet alltför mycket.

Det kanske inte är tillräckligt spektakulärt, men min personliga åsikt är att världscupen borde gå ut på att göra många toppresultat under en vinter.

Det senare borde vara självklart. Jag förstår inte hur FIS tänkte när de belönar en elfte plats med lika många poäng som en tredjeplats gav tidigare, medan vinnarens poäng är desamma.

Resultatraden 8, 9, 9 ger numera 201 poäng, vilket är mer än två förstaplatser.
Senast redigerad av Stefan4 2022-12-14 kl. 10:52.
Citera
2022-12-14, 14:34
Moderator
Dr Kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EatableAcrobat

Jo något sådant tycker jag också vore bäst. Sedan kan man fundera på exakt hur många lopp man borde få räkna. Jag tycker kanske ett antal motsvarande ca 80% av det möjliga antalet lopp på en säsong vore rimligt.

För att vinna totala världscupen tycker jag man skall vara bra över många lopp men man skall inte behöva åka alla lopp utan kunna stå över några helger för att träna inför mästerskap och liknande.
Citera
2022-12-14, 15:01
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14ccKemiskt
Kul med långloppare, hur bra står dessa sig i fristil?
Lite synd att de blev inbjudna till fristilslopp kanske. Har de skidor och dojor med sig så det räcker?

Citat:
Ursprungligen postat av ccnut
Truppen till Falun:

Frida Karlsson
Ebba Andersson
Jonna Sundling
Emma Ribom
Maja Dahlqvist
Linn Svahn
Moa Ilar
Märta Rosenberg
Anna Dyvik
Johanna Hagström
Louise Lindström
Ingrid Hallqvist
Moa Hansson
Moa Lundgren
Lisa Ingesson

Calle Halfvarsson
William Poromaa
Edvin Anger
Jens Burman
Oskar Svensson
Eric Rosjö
Leo Johansson
Anton Persson
Emil Danielsson
Truls Gisselman
Björn Sandström
Gustaf Berglund
George Ersson
Johan Häggström
Alvar Myhlback
Marcus Grate
Inte många saknas här. Så bra startfält blir det nog inte på SM.
Citera
2022-12-14, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Lite synd att de blev inbjudna till fristilslopp kanske. Har de skidor och dojor med sig så det räcker?

Enligt Ida Dahl efter Bruks så var skate och långloppsstakning inte så olika som man kunde tro. Hon gick mycket på överkropp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in