2022-12-13, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Ser inte ut som ett tanks lager, mer en pansarkyrkogård för uttjänta. Eller?
Jo du sa just det, att det fattas komponenter från väst, men nu ändrade du dig?

Nej jag skrev:" De har dock fortfarande kvar ganska många som har stått inomhus som de försöker att modernisera vilket tar tid och tidigare krävt västerländska komponenter som man behöver hitta ersättare för. Det är helt klar fler än 300 kvar."

Om du bemödar dig att titta på de källor du bad om och fick så förstår du att kyrkogårdarna ÄR Rysslands reserv. En del av dem står ute och kommer att kunna användas, andra har rostat sönder. De i bäst skick är inomhus i de byggnader med plåttak som går att se (och det är lätt att räkna ut hur många de rymmer som mest). Sen är det som alltid en kvalificerad gissning exakt hur många Ryssland har, men siffran på wikipedia stämmer inte. De har långt färre än siffran på wikipedia och mycket fler än 300 som någon annan användare skrev tidigare i tråden.
Citera
2022-12-13, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
liksom den somaliska och serbiska?
Tja, USA stödjer den somaliska regeringen. Varför serberna röstade vet jag inte.

Citat:
Sovjet var aldrig självförsörjande på livsmedel. men visst, du hittar ju några "kända svältkatastrofer" om du leter.
De jag hittar utöver den jag har nämnt är "svältkatastrofen" (1946–1947). Är det den du menar? Du måste vara specifik.

Citat:
Fred och konfliktvetenskap. Men det var inte min påäng "lek med tanken" != Jag kan mer än dig.
Jag leker med tanken att du kan mer än mig. Trots allt. Jag har inte läst Fred och konfliktkunskap. Det låter svårt och intellektuellt. Fick du jobb på UD, Sida eller UI efter avklarade studier? Jag läste inte den typen av fina utbildningar. Jag läste civilekonomen i Lund. Det kryllar inte direkt av genier på den utbildningen. Någon sade till mig att ekonomer "alltid får jobb någonstans". Vidare hörde jag att det var lättraggat och Lund hade softa nationer. Det var därför jag gick den. Jag är inte sarkastisk nu. Det är faktiskt sant.
Senast redigerad av Edgerton 2022-12-13 kl. 20:45.
Citera
2022-12-13, 20:42
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Många länder markerar nu mot Nazi-Rysslands terrorism. Kanada ska hjälpa till att snabbt renovera Ukrainas elnät.

https://twitter.com/Flash_news_ua/status/1602746433999962114

Kommer att behövas. Enighet ifrån väst är primärt. Putin slåss bokstavligen för sin överlevnad, och är nog villig att dra detta långt, mycket långt.
Citera
2022-12-13, 20:45
Medlem
Citat:
Vad säger att de skall göra det? En fred skulle naturligtvis innefatta att Ukraina ej går med i Nato, skulle de närma sig nato igen så skulle det säkert vara en möjlighet.

Aha så nu kommer det en revidering från din sida. Alla ska lägga ner vapen samt att Ryssland fortfarande får diktera Ukrainas villkor.
Det är det här vi övriga menar....Du är "neutral" men Ryssland ska få som de vill. Om Ryssland säger att de vill ta över hela Ukraina, ska de få det också? Ska de sen få ta Polen då Polen också är ett militärt hot som faktiskt rustar rejält?
Citera
2022-12-13, 20:49
Medlem
serbisknegers avatar
Citat:
Ja nu är inte jag där eller ryss heller för den delen. Vad tycker du det tyder på? Att Ukraina skall vinna konflikten?
Ni slaktar er själva med era wagner wanker group i Bakhmut. Högar med era straffångar och du visste inte ens om det? Men att Ukraina inte befriar sitt land från uraliern i Svatove och Kreminna? Väx upp.
Citera
2022-12-13, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Tja, USA stödjer den somaliska regeringen. Varför serberna röstade vet jag inte.

Kanske är det sant gällande alla länder som röstade?

Citat:
De jag hittar utöver den jag har nämnt är "svältkatastrofen" (1946–1947). Är det den du menar? Du måste vara specifik.

Då har du hittat 3.
inte så pjokigt av en supermakt, som var/är självförsröjande på allt?

Citat:
Jag leker med tanken att du kan mer än mig. Trots allt. Jag har inte läst Fred och konfliktkunskap. Det låter svårt och intellektuellt.

Svårt var det inte, men väldigt "intellektuellt"

Citat:
Fick du jobb på UD, Sida eller UI efter avklarade studier?

Nej. det första jag gjorde var att sadla om, det var intressant, men de flesta hamnar inom "akademia" och rätt många bland "random" NGO.

Citat:
Jag läste inte den typen av fina utbildningar. Jag läste civilekonomen i Lund. Det kryllar inte direkt av genier på den utbildningen. Det var därför jag gick den.
Övertygad om att du valde något vettigare (utifrån mitt personliga perspektiv). men så är det väll gräset är grönare osv.
Citera
2022-12-13, 20:55
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Han har vad jag vet inte förklarat krig mot Ukraina än, eller har han?

Så du tycker "specialoperationen" gått bra taktiskt? Helt enligt plan?

Först skickar jag in mina tränade trupper för att bli slaktade, sen får jag sätta in fyllon som också blir slaktade medans vi sakta backar ut ur Ukraina.

Herre gud, jag hoppas verkligen du får betalt för din idioti, får du inte det titta dig i spegeln och sök hjälp.
Citera
2022-12-13, 20:58
Medlem
DDRTVs avatar
Vad jag hoppas på är att övriga etnisk befolkning inom ryssland vaknar upp och attackerar moskva och st petersburg. Låt moskva brinna och ge övrig befolkning frihet.

Tror det är det bästa för generella ryssen, död åt moskva och st peterburg. Alla glada och nöjda.
Citera
2022-12-13, 21:00
Medlem
serbisknegers avatar
En uralier som pratade hur väl han blev behandlad som krigsfånge. Inte det bästa filuren skulle ha sagt.
Citat:
Epic fail on Russian TV: channel interviewed a man who returned from Ukrainian capture, to talk about "horrors of Ukrainian captivity". The man goes on to tell they were treated well, fed 3 times a day, rights read out in full, the Geneva Convention properly followed.
Så här går det till i uraliens stats Tv om du pratar gott om hur Ukraina behandlar sina krigsfångar.
Citat:
They say the recording was aired but quickly removed from the website. Previously, the man was interrogated by the FSB for 3 weeks after returning from capture.
https://twitter.com/wartranslated/status/1602725530691936256
Citera
2022-12-13, 21:01
Medlem
Belarus flyttar nu trupper från förläggningar till Ukrainska gränsen. Enligt militäranalytiker kan det vara början på den slutliga ryska offensiven i Donbass. Attacken söderut från Belarus avser att skära av vidare leveranser till Ukrainska trupper.

https://t.me/Slavyangrad/24794
Citera
2022-12-13, 21:02
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sektledarenII
Så du tycker "specialoperationen" gått bra taktiskt? Helt enligt plan?

Först skickar jag in mina tränade trupper för att bli slaktade, sen får jag sätta in fyllon som också blir slaktade medans vi sakta backar ut ur Ukraina.

Herre gud, jag hoppas verkligen du får betalt för din idioti, får du inte det titta dig i spegeln och sök hjälp.

Vi vet inget om vad ryssk plan är, den planen du pratar om är enbart västpropaganda. Du vet det där med att inta hela Ukraina på 2 veckor osv. Ingen tror det är trovärdigt med en specialoperation utan full mobilisering. Tror du Ryssarna är dummare än Ukrainare eller någon annan?
Citera
2022-12-13, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Vad menar du med det ?

Jo. Skall även sägas att Italien inte har legat på latsidan. Man har fixat ny gas ifrån nordafrika på egen hand, och spec. Macron skall ha fått en lång näsa utav detta. Han var för sen på bollen. Italienarna uppvaktade, och skrev kontrakt först.

(i våras skall Italien ha varit i en prekär situation, men man agerade, istället för reagerade.)
Bara att om 3 miljoner fat om dagen är 89% av den sjöväga exporten av olja känns det som de tappat en del export. De levererar iofs även via pipelines men uppväger det verkligen skillnaden. Men det är min slutsats, andra kanske drar andra slutsatser av det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in