2022-12-13, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
https://www.expressen.se/tv/nyheter/...nda-till-2030/

Tror tyvärr det ligger mycket i detta, de höga elpriserna med ständiga supertoppar vintertid kommer bestå i flera mandatperioder framåt. Ganska väntat, man bygger inte bort den energikris som främst Tyskland, men även Sverige, förberett för genom massiv sabotageartad avställning av kärnkraften.

Man ska komma ihåg att hur illa det än är här i Sverige, så är vi fortfarande ett litet land som drar väldigt liten mängd av den ström som nu förbrukas på öppna el-börsen.

Tyskland har som mest haft över 100 kärnkraftverk i drift, nu har man bara nio reaktorer kvar för elproduktion. Det är alltså återigen detta eviga trassel från Tyska galningar som ligger bakom när det blir kaoz i Europa.

Tyskarna ersatte nästan hela sin inhemska elproduktion med rysk gas. Det är nog något som EU borde fokusera på istället för att bråka med Polen och Ungern, hur man ska straffa tyskarna återigen. Ett alternativ borde ju vara att tyskarna inte får köpa el på Europeiska elbörsen.

Sjukt sant, Tyskland är källan till mycket ont. Samtidigt som Merkel länge målade upp sig som Europas egna mamma..

Frågan är när någon vågar säga att systemet är corrupt.. de säger att vi minskat förbrukningen 20-30%. Hade vi inte gjort det hade räkningarna redan vart så höga att systemet brakat ihop med inställda betalningar och konkurser som resultat.. nu håller vi idioter till medborgare systemet under armarna och politikerna törs inte ta i det!

Bush är för fan på bjudresor i Europa så för att skydda varandra från pinsamheten att Europas energipolitik exponeras som bluff och båg..
Citera
2022-12-13, 19:38
Medlem
HemligaBrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amatoll
Jag tar en riktig, snörik, kall fin vinter mycket hellre än blåst, slask och "billig" el. Varje dag i veckan, hela vintern.

Låter trevligt, men för att uttalandet ska ha nån sorts tyngd vill vi veta hur många kWh ditt boende drar per dygn?
Citera
2022-12-13, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Eh, prisnivån på el består inte vintern ut, utan till ca 2030..

https://www.expressen.se/tv/nyheter/...nda-till-2030/

Fast det förstår ju alla som inte är förståndshandikappade.
Citera
2022-12-13, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaBrev
Låter trevligt, men för att uttalandet ska ha nån sorts tyngd vill vi veta hur många kWh ditt boende drar per dygn?

Jag har bostadsrätt, två fritidshus, en gård och en jaktstuga.

Båda fritidshusen har bergvärme, BR:en centralvärme så klart och värmen ingår i årsavgiften, gården jordvärme (två bostadshus här varav ena uthyrt) och jaktstugan har direktverkande el.

Har bundet elprisavtal på rubbet.
Citera
2022-12-13, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Oberoende undersökningar bland EU-parlamentariker visade på att SD varit mest kritiskt inställda gentemot Ryssland, Vänsterpartiet kommunisterna, minst. Vilket sammanfaller väl med vänsterpartiernas gamla kopplingar till DDR. Tyskland styrdes under en mycket lång period av en DDR-agent vars agenda varit att nedmontera Tysklands energiproduktion och integrera den med Rysslands. Spåren för energikrisen leder i samtliga fall i Europa till de röd-gröna partierna.

Skulle vara intressant med en källa. Liberaler och Moderater tillhör bombhögern och har av tradition hållit på Nato i alla lägen, t.ex. deras härjningar i Irak. Många i Mp och V är pacifister och aktiva i Svenska Freds så även om de är väldigt kritiska mot Putins fascism så är de också kritiska mot Nato och kan framstå som naiva. Många i Kd har gjort vapenfri tjänst men övergav sin pacifism redan när ryssarna började med militära konflikter mot grannländer och egna republiker på 00-talet. De är ju rätt nyligen Sd och S blev Natopositiva, och var Sd står är inte lätt att veta av de skäl jag har skrivit.
Citera
2022-12-13, 19:46
Medlem
HemligaBrevs avatar
Citat:
Jag har bostadsrätt, två fritidshus, en gård och en jaktstuga.

Båda fritidshusen har bergvärme, BR:en centralvärme så klart och värmen ingår i årsavgiften, gården jordvärme (två bostadshus här varav ena uthyrt) och jaktstugan har direktverkande el.

Har bundet elprisavtal på rubbet.

Hur ska du göra sen när det bundna löper ut?

Blir det till att avyttra?

Jag har fritidshus med bergvärme. Gud så bra, tänkte jag när jag köpte, det borgar för låga uppvärmningskostnader….

Hittills i december är räkningen för huset på 2700 kr. Tempen i huset står på lägsta. Fira jul i huset får vi avblåsa. Räkningen lär ändå bli ca 7000 kr
Senast redigerad av HemligaBrev 2022-12-13 kl. 19:50.
Citera
2022-12-13, 19:50
Medlem
Citat:
Hur ska du göra sen när det bundna löper ut?

Blir ett problem tidigast i augusti 2024
Citera
2022-12-13, 19:51
Medlem
HemligaBrevs avatar
Citat:
Blir ett problem tidigast i augusti 2024

Ja men priserna lär ju ej bli normala igen.

La till lite info om min bergvärme ovan.
Citera
2022-12-13, 20:05
Medlem
Citat:
Ja men priserna lär ju ej bli normala igen.

La till lite info om min bergvärme ovan.

Ok förstår, skillnaden är att du har rörligt elpris. Kanske SE4 också?
Citera
2022-12-13, 20:07
Medlem
HemligaBrevs avatar
Citat:
Ok förstår, skillnaden är att du har rörligt elpris. Kanske SE4 också?

SE3.
Citera
2022-12-13, 20:14
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det innebär inte att det är dåligt dock. Även om priset blir högre så är det värt att bli oberoende av andra när det gäller kritisk infrastruktur.
Jag läste att det fins högar av bruten uran som inte får upparbetas pgav något beslut.
Någon rest sen man brutit malm.mm
Så att bryta behövs väl inte bara upparbeta och andvända, om nu det inte hade varit förbud mpt det.
Citera
2022-12-13, 20:15
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Jag läste att det fins högar av bruten uran som inte får upparbetas pgav något beslut.
Någon rest sen man brutit malm.mm
Så att bryta behövs väl inte bara upparbeta och andvända, om nu det inte hade varit förbud mpt det.

Jag vet inte hur mycket det är som ligger där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in