2022-12-13, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rekylkrut
Min teori är att JJ har hittat en rolig lättpåverkad kompis MH De har pratat och fantiserat om att ta bort TT Hat avundsjuka osämja
De lurar med sig TT hem och de gör slag i saken
Tror de är galna på olika sätt men en farlig kombination? Tror MH är lätt att påverka så därför lika delaktig Bara en teori
Har funderat på om TT hade något i mobilen de ville radera också
Jag kan inte påstå att du har fel, då det definitivt är en möjlighet. Själv tror jag ändå inte att detta var planerat eller ens att MGM under kvällen enats om att ge sig på TT hemma hos JJ. Anledningen är att även en normalbegåvad person borde inse hur dumt det är att göra något sådant i sitt eget hem. Visserligen ligger MH ett gott stycke under normal begåvning, men JJ förefaller vara någorlunda intelligent även om hennes personlighet verkar aningen instabil och udda.
Citera
2022-12-13, 17:25
Moderator
OYs avatar
Jag funderar på vad som kan ha fått T.T. att följa med till J.J. bostad trots att de var ovänner och hade bråkat på Nöjet.

Påståendet att de skulle prata ut kan vara en lögn i syfte att ge sken av att det inte rådde osämja när T.T. påstås ha lämnat J.J. bostad.

Tjejerna var inte ovänner när T.T. befann sig i J.J. lägenhet, den bilden vill de misstänkta ge sken av så att säga.

Hade J.J. något i sin bostad som T.T. gjorde anspråk på, något gjorde att T.T. följde med till J.J. lägenhet.
Citera
2022-12-13, 17:28
Medlem
Båda två medger åtalsförlängning precis som senast.

https://www.vetlandaposten.se/2022-12-13/jul-i-haktet-vantar-de-misstankta-i-tovefallet--18-aringen-mar-just-nu-valdigt-daligt
Citera
2022-12-13, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag funderar på vad som kan ha fått T.T. att följa med till J.J. bostad trots att de var ovänner och hade bråkat på Nöjet.

Påståendet att de skulle prata ut kan vara en lögn i syfte att ge sken av att det inte rådde osämja när T.T. påstås ha lämnat J.J. bostad.

Tjejerna var inte ovänner när T.T. befann sig i J.J. lägenhet, den bilden vill de misstänkta ge sken av så att säga.

Hade J.J. något i sin bostad som T.T. gjorde anspråk på, något gjorde att T.T. följde med till J.J. lägenhet.
Jag tror att MH är förklaringen, att hon (kanske uppriktigt) bett JJ & TT att ta sällskap en bit på vägen efter Nöjet för att försöka prata ut och lägga osämjan bakom sig. Till en början kanske det verkade fungera, så när de kom fram till JJ följde TT med upp för att ta en öl eller en kopp te och prata klart. Tanken var väl då att efter en stund fortsätta den sista biten hem och förhoppningsvis slippa skitsnack och tjafs dem emellan åtminstone ett tag framöver.
Citera
2022-12-13, 17:39
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belloq

https://www.vetlandaposten.se/2022-12-13/jul-i-haktet-vantar-de-misstankta-i-tovefallet--18-aringen-mar-just-nu-valdigt-daligt

"Den misstänka 18-åringen ska må för dåligt för att orka med en ny häktningsförhandling."

Samtidigt är det väl så att bevisningen är minst densamma som senast, då åklagren fick igenom sin begäran om förlängning. Och åklagarenhar ju idag sagt vid förfrågan att han anser att misstankarna kontinuerligt har stärkts, vilket ju på det viset måste innebära att möjligheten till att slippa förlängd häktning inte är stor.
"Det kommer alltså inte hållas någon omhäktningsförhandling utan båda kvinnorna som misstänks för mord, gravfridsbrott och människorov kommer sitta häktade till 12 januari."
https://sverigesradio.se/artikel/aklagaren-besked-vill-att-kvinnorna-ska-vara-kvar-i-haktet-till-efter-nyar
Citera
2022-12-13, 17:42
Medlem
Citat:

Det var väntat. Vid det här laget bör de med advokatens stöd ha insett att rätten kommer att medge förlängning åtminstone tills dess att alla viktiga svar från NFC har kommit in. Att då utsätta sig för den mentala stressen att sitta som den misstänkta vid en förhandling när resultatet i princip är givet på förhand förefaller tämligen meningslöst.
Citera
2022-12-13, 17:51
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
Undrar vad Rullman menar med detta ?

”Rullman påpekar att det inte behöver vara att förhören stämmer överens med utredningen som gör att misstankarna stärks.

– Ibland kan det vara av intresse av att den går tvärtemot också, säger han.”

Min uppfattning efter av att ha följt ett fall på detaljnivå, med en man som ljög i varenda mening i princip, är att det inte bara är din egen trovärdighet som sänks när du ljuger i förhör.

I förhör och i rätten har du rätt att ljuga. Det är inte åtalbart.

Men det kan gå att utreda. Och det gör man när man anser att det är nödvändigt.

I förhör är ju utredningen ännu pågående, och åklagaren kan gå till botten med saker som den misstänkte tar upp som förklaring på något t ex. Om det motbevisas genom ny bevisning, är det något som åklagaren kan ta upp som indicie.

Så gällde även en lögn som Stefan Davidsson tog upp i rätten. Vissa personer är så skickliga och så vana att ljuga att de tror att de kan ljuga i rätten och att man där inte kan kolla upp det, att rätten helt enkelt kommer att svälja hela lögnen.

Åklagarna tog fram en film från förhöret som motbevisade Stefan. Ytterligare en spik i kistan.

- Lögner kan alltså få utredningen att misstänka att du döljer saker, att du faktiskt är skydlig på något plan.
- Lögner undergräver din trovärdighet i rätten
- Lögner kan ibland motbevisas och bli ytterligare bevisning/indicier
- fallet kan bli starkare på detta sätt

Min spekulation
Senast redigerad av notknapparen 2022-12-13 kl. 18:06.
Citera
2022-12-13, 17:56
Medlem
sybels avatar
Citat:

Det var ju lite synd. Om det blivit omförhandling hade det kanske spillt ut lite ny info.
Citera
2022-12-13, 18:10
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jkpg73
Jag tänker i samma banor. Som jag nämnde tidigare idag har jag i princip hela tiden trott att TT dog i samband med de oljud från lägenheten som grannarna reagerade på.

Samtalet i köket gick inte som JJ tänkt sig, plötsligt fick hon ett raseriutbrott och gav sig på TT. MH griper in och hjälper JJ (kanske redan var överenskommet sedan länge, blir det bråk med någon så hjälps vi åt.. typ..). Blixtanfall, strypgrepp, TT kan inte skrika men de kämpar och drämmer i väggar, välter nån möbel... Krafterna hos TT sinar snabbt med ingen eller mycket begränsad andning, på slutet sparkar och sprattlar hon lite innan det blir tyst och stilla. JJ håller kvar strypgreppet lite för länge och TT avlider i direkt anslutning till bråket. Så har jag länge misstänkt att det gick till.

Hur jag än vänder och vrider på det som framkommit får jag inte ihop min teori med att misstankarna om människorov har stärkts, då jag inte kan få in ett människorov innan detta slagsmål. Därför är jag nu inne på att TT överlevde bråket, för som jag ser det måste människorovet ha ägt rum efteråt och det innebär i sin tur att TT måste vara vid liv. Hon kan inte heller ha dumpats levande vid fyndplatsen och senare dött av sina skador, för då finns ingen grund för misstanken om brott mot griftefriden.

På något sätt måste de ha försäkrat sig om att TT inte skulle kunna fly eller slå larm om hon vaknar innan JJ och MH listat ut hur de ska komma ur knipan. Har de då bundit henne så att hon inte kan ta sig därifrån så bör det vara nog för ett åtal gällande olaga frihetsberövande, dock lite tveksamt om det skulle vara tillräckligt för att rubriceras som människorov. Av den anledningen tror jag nu att hon ännu var vid liv när de lämnade lägenheten, om de inte bara hindrar TT från att ta sig hem utan även börjar förflytta henne från den ursprungliga brottsplatsen så finns fog för ett åtal gällande människorov.

Om TT dör efter att de lämnat lägenheten men innan de når fyndplatsen så lämnar det enligt min uppfattning bara två möjligheter kvar som verkar rimliga. Antingen har TT börjat vakna i källaren, vilket ledde till ytterligare våld för att tysta henne varpå hon avled. Eller så har hon lastats in levande i bilen, men avlidit under färden till fyndplatsen. Kan t.ex. vara p.g.a. hjärnskador efter strypningen eller att hon kvävs i bagaget när munnen är tejpad och näsan svullnar efter slagsmålet.

Båda dessa varianter kan mycket väl rubriceras som mord, dock är jag övertygad om att alternativen dråp/vållande kommer läggas till innan rättegång om händelseförloppet ligger hyfsat nära min teori. Risken att MGM frias om åtalet endast gäller mord är för stor. Alternativa åtalspunkter måste tillkomma för säkerhets skull ifall rätten anser att MGM orsakat att TT dog, men att omständigheterna inte ger stöd för att fälla dem för mord.
Jag tittade lite mer i lagtexten om människorov:
[K4]1 §: "Den som bemäktigar sig och för bort eller spärrar in ett barn eller någon annan med uppsåt att skada honom eller henne till liv eller hälsa eller att tvinga honom eller henne till tjänst eller att öva utpressning".
Men det gör mig inte så mkt klokare om den rubriceringen kan innefattar ett förlopp att TT kan blivit fasthållen/bunden/tejpat i lgh och sen mördad i densamma.
Dina teorier uppfyller mer kriteriet för människorov känns det som. Och kan i slutänden visa sig riktiga.
Citera
2022-12-13, 18:21
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Du kan ha rätt.. Tänker på att människorov defineras som att föra bort eller spärra in någon med uppsåt att skada denne.
Tänker i termer bunden/tejpad i lgh sen avlidit pga skadorna i lgh. Eller för att dra det ännu längre bunden/tejpad i lgh mördad senare i densamma, kanske efter Donkanbesöket.
Men nu är jag ute på hal is rent juridiskt beträffande vad som ryms i rubricering människorov..
Slå mig gärna i huvudet om jag har fel.

Det skulle möjligen kunna vara en del i en bevisning om människorov; att Tove varit bunden innan mordet en tid, vilket man kunnat se genom blåmärken (uppkommer enbart om man lever). Sönderrvina kläder som ser ut som att Tove försöker slita sig loss, t ex.
Det kopplat till något annat tänker jag ändå, som visar att kvarhållandet hade intentioner om att skada.

Kanske har JJ yttrat något väldigt otrevligt om vad hon önskar Tove efter bråket på Nöjet. Något som vittnen har hört eller läst.

Vi får väl se var åtalspunkterna landar och om människorov kommer att finnas kvar som åtalspunkt.
Citera
2022-12-13, 18:25
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det skulle möjligen kunna vara en del i en bevisning om människorov; att Tove varit bunden innan mordet en tid, vilket man kunnat se genom blåmärken (uppkommer enbart om man lever). Sönderrvina kläder som ser ut som att Tove försöker slita sig loss, t ex.
Det kopplat till något annat tänker jag ändå, som visar att kvarhållandet hade intentioner om att skada.

Kanske har JJ yttrat något väldigt otrevligt om vad hon önskar Tove efter bråket på Nöjet. Något som vittnen har hört eller läst.

Vi får väl se var åtalspunkterna landar och om människorov kommer att finnas kvar som åtalspunkt.

Människorov var ju en åtalspunkt redan innan T hittades
Citera
2022-12-13, 18:29
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
Människorov var ju en åtalspunkt redan innan T hittades

Ok, kanske är helt ute och cyklar.

Men jag har uppfattat det som att rubriceringarna finns å ena sidan för brotten (som man utreder) och å andra sidan är tjejerna häktade som misstänkta för dessa rubriceringar.

Sedan kommer åklagaren när utredningen är färdig att lägga fram ett åtal, där han för fram de åtalspunkter han anser att tjejerna ska åtalas för.

Får kolla upp detta vid senare tillfälle. Eller om någon juridisk insatt kan rätta mig om jag har fel.
Det är vad jag tror nu iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in