2022-12-13, 14:23
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Har du eller nån annan nån uppfattning om hur vanligt GHB är i Vetlanda?
Jag tror (fortfarande) att M var sanningsenlig när hon påstod att ingen brukat våld mot T. Hon använde annan formulering, men med samma andemeningen.
Åklagaren uppgav nu senast att även svar från rättsläkaren stärkt misstankarna. Det torde vara några analyser, eftersom det har tagit tid. Vilka då?
Samtidigt funderar jag över att polisen direkt kunde avgöra att ett brott begåtts när T hittades. Syntes det att T släpats på marken eller hade T skador? Att T flyttats avliden var de ju helt säkra på eftersom gravfridsbrott angavs.
Jag håller inte något drogrelaterat som osannolikt.
Citera
2022-12-13, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jkpg73
Tror att det kommer mer än en till, ser man på andra fall så är det nog några månader kvar innan det är färdigt för rättegång.

Ja i ett av klippen säger dom att under slutet på januari eller under februari kommer nog de mesta svaren kommit, så i bästa fall kanske åtal kan väckas under mars och rättegång startas i april. Men då är det 5-6 månader sedan T försvann så kanske blir helt normal tid från brott till rättegång?

Såg din teori tidigare i dag, tror du är rätt nära där vad som hänt.
Citera
2022-12-13, 14:28
Medlem
Citat:
Också en möjlighet, men jag tvivlar på att TT litade tillräckligt på JJ för att t.ex. ta emot en drink som blandats utan att hon sett det.
Jo, men hon följde å andra sidan med hem till JJ. Tänker att de skulle kunna haft sin diskussion - prata ut - utan att gå hem till JJ.
För min del hade jag föredragit den varianten om diskussionen var med någon jag ogillade/inte litade på. Antar därför att T trots allt inte stod på noll när det gällde förtroende för JJ.

Sedan kan det också vara så att JJ bjudit på ett glas och lyckats få i något i det när T tittade bort. Inte omöjligt att den ena av MGM distraherade T medan den andra la något i glaset.

JJ:s önskan var kanske att T inte skulle kunna ta sig till pojkvännen för att sedan kunns dra ihop någon historia om att T varit otrogen el annat. M a o förstöra förhållandet.
Citera
2022-12-13, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Fyra veckor till i häkte enligt Aftonblaskan idag 13:42. Kommer en ny häktningsframställan?
Nej, varför skulle det göra det, de är ju redan häktade.
Citera
2022-12-13, 14:29
Medlem
notknapparens avatar
Åklagaren begär förlängd åtalastid till 12 januari för båda kvinnorna och att de ska förbli häktde.
"I framställan till tingsrätten framgår det att tekniska undersökningarna ännu inte är helt klara, men att de förväntas vara det under januari och februari."
https://sverigesradio.se/artikel/aklagaren-besked-vill-att-kvinnorna-ska-vara-kvar-i-haktet-till-efter-nyar
Citera
2022-12-13, 14:31
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ja, åklagaren var ju väldigt kryptisk och avslöjade minimalt i vanlig ordning. Men mellan raderna kan man faktiskt tolka att till motsats vad dom säger i förhör finns sanningen.

Men jag tänker också att det är orimligt för M att totalt neka inbladning med allt polisen verkar sitta på. Hennes ålder, hennes mentala förmåga, hennes isolering säger mig att hon börjat berätta för länge sedan.
Ja, det är mycket möjligt, men att hon anser att hon inte deltagit aktivt till att T avlidit och därmed inte gjort sig skyldig till något brott. Hon inser/anser kanske inte att även hantering av en kropp är brottsligt.
Citera
2022-12-13, 14:33
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Fyra veckor till i häkte enligt Aftonblaskan idag 13:42. Kommer en ny häktningsframställan?

Detta är häktningsframställan som åklagaren skickat in, dvs media har via rätten fått tillgång till dem. Först 15/12 får vi besked om rätten beviljar dessa.
Citera
2022-12-13, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Ja, det är mycket möjligt, men att hon anser att hon inte deltagit aktivt till att T avlidit och därmed inte gjort sig skyldig till något brott. Hon inser/anser kanske inte att även hantering av en kropp är brottsligt.

Hon kanske inte insåg det, men både polis och hennes försvarare borde vid detta lag förklarat för henne, att det är brottsligt att flytta en död kropp.

Själv tror jag inte att hon sov. Jag tror hon var delaktig i mordet.
Citera
2022-12-13, 14:49
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Trodde länge att TT dog i lägenheten, redan innan McD. Kan inte få ihop det med att misstanken om människorov inte bara kvarstår utan har stärkts. Min uppfattning är att TT måste ha lämnat lägenheten levande, annars kan jag inte hitta utrymme för att inkludera människorov.

Du kan ha rätt.. Tänker på att människorov defineras som att föra bort eller spärra in någon med uppsåt att skada denne.
Tänker i termer bunden/tejpad i lgh sen avlidit pga skadorna i lgh. Eller för att dra det ännu längre bunden/tejpad i lgh mördad senare i densamma, kanske efter Donkanbesöket.
Men nu är jag ute på hal is rent juridiskt beträffande vad som ryms i rubricering människorov..
Slå mig gärna i huvudet om jag har fel.
Citera
2022-12-13, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mange30
https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/1110414-darfor-tror-aklagaren-att-kvinnorna-mordat-tove-i-vetlanda-forhoren-avslojar-starkt

Undrar vad Rullman menar med detta ?

”Rullman påpekar att det inte behöver vara att förhören stämmer överens med utredningen som gör att misstankarna stärks.

– Ibland kan det vara av intresse av att den går tvärtemot också, säger han.”
Senast redigerad av Tavelramskrok 2022-12-13 kl. 15:02.
Citera
2022-12-13, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
Undrar vad Rullman menar med detta ?

”Rullman påpekar att det inte behöver vara att förhören stämmer överens med utredningen som gör att misstankarna stärks.

– Ibland kan det vara av intresse av att den går tvärtemot också, säger han.”

Är väl att om dom har teknisk bevisning tex kamera/mobil/vittnen som säger en sak men dom misstänkta säger något helt annat?
Citera
2022-12-13, 15:07
Medlem
Citat:
Om åklagaren behöver gardera sitt åtal för mord med alternativa åtalspunkter så används dråp och vållande till annans död då det är mildare varianter av samma brott.

Åtalspunkten människorov innebär att TT antingen tvingats följa med någonstans eller förhindrats att lämna sällskapet. Jag finner det sannolikt att hon antingen hölls kvar hos JJ en stund mot sin vilja innan de dödade henne, eller att TT inte var död utan endast medvetslös när hon transporterades bort från JJ.

Sista stycket:
Det är vad jag också tror. Släpades till bilen och kördes till FP/BP, död eller vid liv och då oförmögen att fixa hjälp. Var hon död innan så är BP och FP inte samma plats och det är där vi hittar brott mot griftefriden, som brottsbeskrivningen lyder.

Om TT var vid liv så kan hon blivit dödad där men då gäller inte den brottsrubriceringen. Polisen är nog säkra därvidlag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in