• 1
  • 2
2022-12-13, 17:03
Medlem
En mailadress hossein.moradi8569@gmail.com
Har skickat ett lösenord till mig som jag använde under en del år. Håller inte på med skumma saker och så och har inget att dölja generellt så undrar mest var dom kommit över detta lösen såklart och vad syftet med utskicket är? Kan man vänta sig ett utpressningsmail eller?
Det enda som står i mailet är mitt lösenord och inget annat.
Citera
2022-12-13, 17:05
Medlem
Ghastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coheed123
Har skickat ett lösenord till mig som jag använde under en del år. Håller inte på med skumma saker och så och har inget att dölja generellt så undrar mest var dom kommit över detta lösen såklart och vad syftet med utskicket är? Kan man vänta sig ett utpressningsmail eller?

Gå in och byt ut det så fort du kan om du redan inte gjort det.
Citera
2022-12-13, 17:05
Medlem
Citat:

https://haveibeenpwned.com/Passwords
https://haveibeenpwned.com/ se om din email eller lösenord har blivit läckt från någon tjänst
Citera
2022-12-13, 17:24
Medlem
Foliekavajs avatar
Citat:

Dom väntar sig ett panikslaget svar, när dom väl fått dig ur balans kommer kraven.
Citera
2022-12-13, 17:24
Medlem
feemaxxxs avatar
Jag fick ett email skickat till ett emailkonto där man skrev något i stil med
Vi har hackat dig och kommit över ditt password "pwx12345". Vi har öven hackat din dator och spelat in dig när du besökt porrsiter och gjort roliga skaer framflr dator. Skicka xxxxx bitcoin till..... annars kommer vi att skicka videon till samtliga dina kontakter

Passwordet som nämde var korrekt, men för 3-4 år sedan. Så de hade kommit på ngt sätt kommit över massor av lösenord, men inte aktuella.

Om ditt är akuellt, byt snabbt. Antagligen har de bara kommit över en massa email - lösenord och testar nu. När du öppnade emailet skickades eventuellt en information om att emailet är läst och de kommer då att gå in och ställa till dig för dig.
Hopppas du redan bytt lösenordet
Citera
2022-12-13, 17:31
Medlem
Citat:
Ja so what? Han kan suga en dase.
Väntar med spänning på första utpressningen.
Vilket jag förväntar mig ska komma för annars är det väl helt onödigt att skicka ut dessa mail.

Money and photos talks.
Citera
2022-12-13, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnebrylenius
Money and photos talks.
Jo det förstår jag. Men jag har varken pengar och förhoppningsvis inte någon film heller för den delen som någon kommit över.
Sen lösenordet som vart skickat till mig var ett lösenord som jag använde förr på typ flashback och sådant.
Hur skulle han komma till min webcam med den menar du??
Citera
2022-12-13, 17:48
Medlem
Citat:
Jo det förstår jag. Men jag har varken pengar och förhoppningsvis inte någon film heller för den delen som någon kommit över.
Sen lösenordet som vart skickat till mig var ett lösenord som jag använde förr på typ flashback och sådant.
Hur skulle han komma till min webcam med den menar du??
Ligg lågt. Köp ny dator.
Citera
2022-12-13, 17:50
Medlem
Ja nu har han din webcam-historik också när du runkar så det är kört, kommer skicka till alla du känner eller skicka 5000€ i bitcoin. Lika roligt var gång
Citera
2022-12-13, 18:15
Medlem
Strychnos avatar
Det är en gammal scam, det är bara att ignorera, inget kommer att hända.
Dom skickar mängder med dessa mail i hopp om att någon runkpelle ska skämmas så in i helvete att dom betalar, men dom bemödar sig aldrig med att verkställa deras hot, eftersom dom inte tjänar något på det, dom skulle bara slösa tid med det.
Allt handlar bara om att skrämmas med tomma hot. Inget händer om du ignorerar tramset.

Och lär dig att använda slaskmailkonto när du registrerar dig på sidor på nätet, så inget kopplas till din vanliga mailadress om någon databas på någon sida blir stulen eller "hackad".
Citera
2022-12-13, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strychno
Det är en gammal scam, det är bara att ignorera, inget kommer att hända.
Dom skickar mängder med dessa mail i hopp om att någon runkpelle ska skämmas så in i helvete att dom betalar, men dom bemödar sig aldrig med att verkställa deras hot, eftersom dom inte tjänar något på det, dom skulle bara slösa tid med det.
Allt handlar bara om att skrämmas med tomma hot. Inget händer om du ignorerar tramset.

Och lär dig att använda slaskmailkonto när du registrerar dig på sidor på nätet, så inget kopplas till din vanliga mailadress om någon databas på någon sida blir stulen eller "hackad".

Nämen se, ett vettigt svar!
Tack Strychno, ser det som smått otroligt att någon skulle hackat min webcam som resten av patrullen ber mig att se upp med.
Hade det mot förmodan hänt så hade jag aldrig gett en spänn oavsett. Sen är det från en semislask email som lösen har läckt. Men är såklart nyfiken var läckan kom ifrån och vad syftet med att bara skicka lösenordet till sagda mail. Antar att som du sa, lägger möda på personer som svarar.
Citera
2022-12-13, 19:30
Medlem
Som folk skrivit tidigare är dessa mailen i de flesta fall helt ofarliga.

Om din e-post nämns i mailet och lösenordet är i annan stil (typ bold) än resten så visar det oftast på att det är ett script som hämtat in informationen i deras mall.

De hämtar informationen från gamla läckor och hoppas på att du har dålig koll på lösenord och använder samma överallt för bra skrämseleffekt.
Man ska dock se upp då det inte är helt ovanligt att om de inte får in X antal pengar så börjar de testa lösenorden på olika siter och främst att logga in på mailkontot för att se var du finns reggad med samma mail.

Det KAN leda till ett helvete men oftast är det någon som bara låter scriptet köra och sen går de vidare till nästa plan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in