2022-12-12, 21:54
Medlem
Tindraindras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mojokii
Om det upptäcks så lär Försäkringskassan ha problem med det.

Blir jag anmäld?
Citera
2022-12-13, 12:13
Medlem
Mojokiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Domberget
När A kassan var slut började jag min fru studera. Då fick hon aktivitetsstöd och det har hon fått i tre år.

Jag tror vi pratar om olika saker då. Aktivitetsstöd och aktivitetsersättning är inte samma sak.
Citera
2022-12-13, 12:16
Medlem
Mojokiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tindraindra
Blir jag anmäld?

Gissningsvis ja, av försäkringskassan. Jag tror inte att polisen lär göra nåt, men FK lär ha sin statistik och syn på det. Det skadar alltså skyddssystemet för dig men jag gissar att du undviker böter.

1200 kr är förmodligen inte värt att ha en sådan här oro över?
Citera
2022-12-13, 16:23
Medlem
Tindraindras avatar
Citat:
Gissningsvis ja, av försäkringskassan. Jag tror inte att polisen lär göra nåt, men FK lär ha sin statistik och syn på det. Det skadar alltså skyddssystemet för dig men jag gissar att du undviker böter.

1200 kr är förmodligen inte värt att ha en sådan här oro över?

Men det är ju för fan helt jävla sjukt. Studiehjälpen har fortsatt att gå in på mitt konto automatiskt utan att jag har sökt om det och de kan knappast mena att jag ska kontakta skolan och be de dra in mitt bidrag. Det bidraget på 1200 får alla elever som studerar på gymnasiet.
Citera
2022-12-13, 16:36
Medlem
Citat:
Men det är ju för fan helt jävla sjukt. Studiehjälpen har fortsatt att gå in på mitt konto automatiskt utan att jag har sökt om det och de kan knappast mena att jag ska kontakta skolan och be de dra in mitt bidrag. Det bidraget på 1200 får alla elever som studerar på gymnasiet.

Vilket betalas ut av CSN. Men du säger att du inte fått nåt från CSN?

” Om du har studiehjälp - studerar på gymnasienivå och är under 20 år
Om du studerar på gymnasienivå och har studiehjälp kan du vanligtvis få bidrag från CSN samtidigt som du har aktivitetsersättning.

Men om du får minst hälften av ditt uppehälle betalt av stat, kommun eller region och samtidigt har hel aktivitetsersättning, kan du inte få bidrag från CSN för samma period.”
Senast redigerad av ardathbey 2022-12-13 kl. 16:38.
Citera
2022-12-13, 16:41
Medlem
Tindraindras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey

Om du studerar på gymnasienivå och har studiehjälp kan du vanligtvis få bidrag från CSN samtidigt som du har aktivitetsersättning.

Men om du får minst hälften av ditt uppehälle betalt av stat, kommun eller region och samtidigt har hel aktivitetsersättning, kan du inte få bidrag från CSN för samma period.”

Jag antar att studiehjälpen kommer från CSN. Något mer bidrag får jag inte från CSN för Komvux är inte CSN beviljat.
Citera
2022-12-13, 17:09
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey

Citat:
Jag antar att studiehjälpen kommer från CSN. Något mer bidrag får jag inte från CSN för Komvux är inte CSN beviljat.
CSN beviljas visst för komvux.

Det finns dock två olika sorters bidrag, studiehjälp och studiestöd. Studiehjälp under 20 år, studiestöd från 20 år.

Enligt vad ArdathBey skrev så borde det inte vara några problem att få studiehjälp. Att få studiestöd kan orsaka några problem, men studiestöd måste man dels vara gammal nog för och dels ansöka om, så det är inte relevant i ditt fall.
Citera
2022-12-13, 20:21
Medlem
Mojokiis avatar
Citat:
¨
Studerar du på gymnasiet samtidigt som du har aktivitetsersättning? Hur gammal är du? Såhär ser FK:s info ut:

Citat:
Du kan få aktivitetsersättning om du är mellan 19 och 29 år och har en sjukdom eller en funktionsnedsättning som gör att du inte kan arbeta heltid under minst ett år.

Om du studerar gymnasiekurser på Komvux så räknas det också enligt Försäkringskassan enligt vad jag förstår. Visserligen står där inget om studier ser jag nu. Kan hända att jag missförstått någonting. Men sen checkar jag "får man studera samtidigt som aktivitetsersättning?" och får då detta svar:

Citat:
Om du har aktivitetsersättning och vill prova på att studera kan du ansöka om att behålla din aktivitetsersättning under 6 månader. Det kallas för prövotid för studier. Under prövotiden för studier kan du studera i högst sex månader utan att din ersättning minskar.
Citera
2022-12-13, 22:16
Medlem
Citat:
Jag har haft aktivitetsersättning sedan augusti/ studerar på komvux och har fått utbetalat studiebidrag. Jag var i kontakt med skolan idag angående ett intyg som krävdes för mitt bidrag, vad jag uppfattade det så menade de att man inte kan få studiebidrag och aktivitetsersättning på samma gång. Potentiellt så kommer jag bli betalningsskyldig både underhåll och studiebidrag från augusti alltså ca 14 000 kr. I alla fall så undrar jag rörande just studiebidraget, om det är någon som vet om man kan få det samtidigt som man har aktivitetsersättning?

Hur gammal är du?
Har du hel aktivitetsersättning (100%)
Du får varken arbeta eller studera om du har hel aktivitetsersättning. Du har potentiellt begått bidragsbrott genom att inte avsäga dig aktivitetsersättningen. Du skulle istället sökt studielån.
Senast redigerad av 40milesfromthesun 2022-12-13 kl. 22:22.
Citera
2022-12-14, 09:45
Medlem
JuniorDahlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Domberget
När A kassan var slut började jag min fru studera. Då fick hon aktivitetsstöd och det har hon fått i tre år.

Vad pinsamt att du kallar folk för spån och ifrågasätter folks läsförståelse när du inte ens kan skilja mellan aktivitetsstöd och aktivitetsersättning. Bättre lycka nästa gång
Citera
2022-12-14, 09:47
Medlem
JuniorDahlens avatar
Citat:
¨
Studerar du på gymnasiet samtidigt som du har aktivitetsersättning? Hur gammal är du? Såhär ser FK:s info ut

Kanske detta?

https://www.forsakringskassan.se/privatperson/funktionsnedsattning/om-du-har-aktivitetsersattning/aktivitetsersattning-vid-forlangd-skolgang
Citera
2022-12-16, 10:15
Medlem
Mojokiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JuniorDahlen
Kanske detta?

https://www.forsakringskassan.se/privatperson/funktionsnedsattning/om-du-har-aktivitetsersattning/aktivitetsersattning-vid-forlangd-skolgang

Ja, det måste handla om det här då! Jag kände inte till det.

Då kanske reglerna ser lite annorlunda ut också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in