2022-12-08, 00:24
Medlem
Tindraindras avatar
Jag har haft aktivitetsersättning sedan augusti/ studerar på komvux och har fått utbetalat studiebidrag. Jag var i kontakt med skolan idag angående ett intyg som krävdes för mitt bidrag, vad jag uppfattade det så menade de att man inte kan få studiebidrag och aktivitetsersättning på samma gång. Potentiellt så kommer jag bli betalningsskyldig både underhåll och studiebidrag från augusti alltså ca 14 000 kr. I alla fall så undrar jag rörande just studiebidraget, om det är någon som vet om man kan få det samtidigt som man har aktivitetsersättning?
Citera
2022-12-08, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tindraindra
Jag har haft aktivitetsersättning sedan augusti/ studerar på komvux och har fått utbetalat studiebidrag. Jag var i kontakt med skolan idag angående ett intyg som krävdes för mitt bidrag, vad jag uppfattade det så menade de att man inte kan få studiebidrag och aktivitetsersättning på samma gång. Potentiellt så kommer jag bli betalningsskyldig både underhåll och studiebidrag från augusti alltså ca 14 000 kr. I alla fall så undrar jag rörande just studiebidraget, om det är någon som vet om man kan få det samtidigt som man har aktivitetsersättning?

Självklart inte.
Citera
2022-12-08, 01:42
Medlem
johnthedickholmess avatar
Citat:

Nej. Dom samkör registerna och kommer se du fått CSN samtidigt som du fått aktivitetsersättning. Då blir du avstängd från ersättningen, återbetalningsskyldig och i värsta fall polisanmäld. Men det står ju under deras regler.
Citera
2022-12-08, 01:44
Medlem
Nej, lär stå tydligt i deras regler som du bör ha läst innan ansökan....
Citera
2022-12-08, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
Nej. Dom samkör registerna och kommer se du fått CSN samtidigt som du fått aktivitetsersättning. Då blir du avstängd från ersättningen, återbetalningsskyldig och i värsta fall polisanmäld. Men det står ju under deras regler.
ännu en som försöker göra bidragskarriär
Citera
2022-12-08, 03:09
Medlem
vadsadusadus avatar
Om du pluggar på heltid så nej, då har du inte rätt till aktivitetsersättning. Men om du tex är långtidssjukskriven på 50% och pluggar på 50% så borde du rätt till 50% aktivitetsersättning och resten studiebidrag. Du kan inte ha båda på 100% var samtidigt.
Citera
2022-12-08, 09:10
Medlem
Mojokiis avatar
Nej, det är två uteslutande system. När du får aktivitetsersättning så är det baserat på att du anses för sjuk för att kunna arbeta och studera. Så om du försöker kombinera dessa är det sannolikt att du förlorar din aktivitetsersättning.

Däremot kan man ha aktivitetsersättning och studier på olika nivå. Aktivitetsersättningsstödet är uppdelat i fyra nivåer: 100 %, 75%, 50% och 25%. Du kan alltså t ex både studera på 50 % och ha aktivietsersättning på 50%.

Om du söker studiebidrag är det sannolikt att du får det först, eftersom de nog inte checkar av med om man har en aktivitets- eller sjukersättning. Men du får sannolikt betala tillbaka aktivitetsersättningen, kanske också studiebidraget, sen om det upptäcks att du haft båda under samma period. Du får också svårare att i långsiktig väg få respekt av Försäkringskassan i framtida stöd. Så det blir lite att "skjuta sig i foten" om man lever med utmaningar.
Citera
2022-12-08, 10:30
Medlem
Tindraindras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Domberget
Självklart inte.

Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes

Konstigt att de har betalat ut båda samtidigt som jag har fått studiebidrag då. Tar de inte reda på sånt?
Citera
2022-12-08, 15:16
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Konstigt att de har betalat ut båda samtidigt som jag har fått studiebidrag då. Tar de inte reda på sånt?

Det är bara hålla på pengarna för du kommer bli återbetalningsskyldig
Citera
2022-12-08, 15:48
Medlem
Tindraindras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Det är bara hålla på pengarna för du kommer bli återbetalningsskyldig

Jag fick samtalet idag och det visade sig att jag visst har rättighet till aktivitetsersättning så det var skolan som sagt fel. Dock kommer jag visserligen bli betalningsskyldig underhållet eftersom jag hoppade av en kurs.
Citera
2022-12-08, 15:56
Medlem
CyberIngmars avatar
Gäller det inte att man ska frysa aktivitetsersättning vid studier? Om man tar ut studiebidrag.
Citera
2022-12-08, 17:21
Medlem
johnthedickholmess avatar
Citat:

Inget konstigt. CSN tror ju du bara pluggar och arbetsförmedlingen att du bara söker jobb. Sedan kör de sina register mellan sig för att se inget fuskat. Är du korkad? Varför läser du inte igenom reglerna så slipper du få en massa problem?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in