2022-12-13, 15:23
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realist1
Ja eftersom man inte vill lägga pengar på kablar måste man ha alternativa grejer och då återstår bara kärnkraftverk!

Ja men det går aningen fortare att dra en aluminiumkabel än att bygga en ny kärnreaktor.
Citera
2022-12-13, 15:24
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spader14
Det man skrattar åt är att man ljög om och gick till val på att man skulle reda ut detta. Det, är vad man skrattar åt. Inte orsaken, fatta det.

Allt man säger inför valet sker inte första månaden efter att man blivit vald.
Citera
2022-12-13, 15:24
Medlem
Citat:
Eller hur, konstruktiv var det. Att man ljuger sig blå för att få makten är precis vad man kan skratta åt. Men du kanske hellre vill gråta? Gör det då för som de har ställt till det nu är extremt allvarligt och extremt bara fårfängt.
Nej jag gråter inte. Jag eldar i min kamin.
Citera
2022-12-13, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Allt man säger inför valet sker inte första månaden efter att man blivit vald.
Ingenting blir någonsin något av vad de sa innan valet. De kommer åka ut med huvet före ganska så snart. Kom ihåg var du läste det först.
Citera
2022-12-13, 15:31
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ingenting blir någonsin något av vad de sa innan valet. De kommer åka ut med huvet före ganska så snart. Kom ihåg var du läste det först.

Jag säger inte att du har fel men det kommer inte bli bättre då vi plötsligt har MP vid makten igen och fortsatt kaos.
Citera
2022-12-13, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ja men det går aningen fortare att dra en aluminiumkabel än att bygga en ny kärnreaktor.

Bara en kabel kanske är en underdrift!

Jag länkar till en professor i ämnet som förklarar problemet!

https://youtu.be/0Oh_w5KrEVc
Citera
2022-12-13, 16:07
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Mer EL? Vi är nettoexportör. Importerar mindre än 5% årligen. Vad inte vad det är man förväntar sig. Göra miljardinvesteringar för att täcka de sista procenten? Snacka om dålig koll på matematik.
Citera
2022-12-13, 16:09
Medlem
Elekensas avatar
Citat:
Det man skrattar åt är att man ljög om och gick till val på att man skulle reda ut detta. Det, är vad man skrattar åt. Inte orsaken, fatta det.

Nähä ok. Dom rödgröna hade 8 år på sig att reda ut det. Denna regeringen har fått vadå 2 månader? Vi kan väl vänta några år innan vi skrattar. Fatta det.
Citera
2022-12-13, 16:12
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Bara en kabel kanske är en underdrift!

Jag länkar till en professor i ämnet som förklarar problemet!

https://youtu.be/0Oh_w5KrEVc

Men han hoppar ju ämnet att man kan modernisera elnätet så det blir mer dynamiskt. Han tänker att det bara går att göra med stora generatorer med samma gamla teknik som man distribuerade el på 50-talet. Idag finns ju smart grids och HVDC-överföring.
Citera
2022-12-13, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men han hoppar ju ämnet att man kan modernisera elnätet så det blir mer dynamiskt. Han tänker att det bara går att göra med stora generatorer med samma gamla teknik som man distribuerade el på 50-talet. Idag finns ju smart grids och HVDC-överföring.

Så du tror att det genererar lika stadig el som en generator med samma svängningar som man kan styra över? Ok säg det till honom eller förresten starta ett bolag jag köper gärna billigare el.
Citera
2022-12-13, 16:17
Medlem
Citat:
Så du tror att det genererar lika stadig el som en generator med samma svängningar som man kan styra över? Ok säg det till honom eller förresten starta ett bolag jag köper gärna billigare el.

Såg nu att.det.redan används främst mellan länder!
Citera
2022-12-13, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elekensa
Nähä ok. Dom rödgröna hade 8 år på sig att reda ut det. Denna regeringen har fått vadå 2 månader? Vi kan väl vänta några år innan vi skrattar. Fatta det.
Vad är det du fattar som alla vi andra missar? Blåbruna hade en lösning som de gick på val på och som de nu inte kan infria. Det, är vad vi skrattar åt. Och vi skrattar för att det snart blir omval, tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in