2022-12-13, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kissgobbe
Dock hade ju inte vänstern några konkreta planer heller innan valet, utan det var mest bara käbbel från deras håll också.

I sak har du rätt, men lura inte dig själv något mer att vänstern hade gjort saker bättre.
Eller ja, fortsätt lura dig själv och framstå som en ännu större idiot än vad du redan gör.
Kissa på dig "gobbe". Man ska inte ljuga för att roffa åt sig makten i Sverige eller i något annat land. Vad dom gjorde var att de "blå-gissade" så in i helvete och bara hoppades att någon stjärna skulle rädda dom. Tyvärr står de där med sina tvättade halsar och är rätt skitnödiga nu för vad dom har ställt till med. De är borta och sossarna är tillbaka inom 3 månader.
Citera
Medlem
Onaniprodukts avatar
Ingen aning om vad de kommer på, men en sak jag inte fattar:
Vi har ingen energibrist i Sverige (vi är en nettoexportör), endast effektbrist, alltså att el inte produceras där den behövs, när den behövs.
Titta på prognosen för effektbalans nu i vinter, baserat på elområde (MWh/h, ja det är korrekt enhet):

Elområde 1: 3 200
Elområde 2: 4 500
Elområde 3: -6 200
Elområde 4: - 3 000

Elområde 1 och 2 ligger alltså på rätt rejäla överskott samtidigt som 3 och 4 ligger på underskott. Är inte det ett tydligt tecken på att det är nätkapaciteten som behöver prioriteras? I kombination med nya (eller återstartade) kärnreaktorer?

Jag har inte orkat hänga med i el-debatten då jag finner den tröttsam, men är det någon sida som ens snackar om detta? Eller är det bara massa rabatter och pristak som det snackas om?
Citera
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Iofs har oljepriset sjunkit, det senaste. Jag tankade för under 18 Kr igår (95 oktan).

Japp, alltid något. Jag kunde tanka min dieselvolvo full sist fast cirkle-k har begränsat det till 1500kr, hände inte igår kan jag säga.
Citera
2022-12-13, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spader14
Det som är så bra med energikrisen är att nu får högern verkligen visa hur man gör när man gör bort sig. Dom har gjort bort sig ganska så rejält också med att ljuga om sänkta bränselkostnader och kostnadstak för energikostnader. Hahahahahahaha.... fan, vad kul det är just nu.

"Betydligt sämre går det för regeringens tre partiledare och för Jimmie Åkesson, ordförande i regeringens stödparti SD. Förtroendet har under den senaste månaden minskat substantiellt för hela kvartetten.

Allra sämst går det för energiminister Ebba Busch (KD). Förtroendet för henne tokrasar. Nedgången är hela sju procentenheter sedan november.

Det är svårt att hitta någon annan förklaring än Buschs krampaktiga försök att framställa elprisstödet som ett infriat vallöfte. Trots att det inte alls är det."

Hahahahahahaa....
Nu röstade jag iofs för den här regeringen men jag tycker inte det är något att skratta åt; Företag går i konkurs och folk bli arbetslösa. Folk tvingas från sina hem.

Försök att vara litet mer konstruktiv.
Citera
2022-12-13, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Japp, alltid något. Jag kunde tanka min dieselvolvo full sist fast cirkle-k har begränsat det till 1500kr, hände inte igår kan jag säga.
Om du bor i södra Sverige kan du ju dessutom skryta för grannen med Tesla att hans bil numera går på skitigare bränsle än din Volvo. Ja eftersom Karlshamn eldar med tjockolja . . . .
Citera
2022-12-13, 15:15
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onaniprodukt

Elområde 1 och 2 ligger alltså på rätt rejäla överskott samtidigt som 3 och 4 ligger på underskott. Är inte det ett tydligt tecken på att det är nätkapaciteten som behöver prioriteras? I kombination med nya (eller återstartade) kärnreaktorer?

Jag har inte orkat hänga med i el-debatten då jag finner den tröttsam, men är det någon sida som ens snackar om detta? Eller är det bara massa rabatter och pristak som det snackas om?

Jag har ältat det i minst tio år här på Flashback, det är ingen som verkar bry sig. Det enda folk fattar är antal kärnreaktorer, allt annat går rakt över huvudet.
Citera
2022-12-13, 15:16
Medlem
Citat:
Nu röstade jag iofs för den här regeringen men jag tycker inte det är något att skratta åt; Företag går i konkurs och folk bli arbetslösa. Folk tvingas från sina hem.

Försök att vara litet mer konstruktiv.
Eller hur, konstruktiv var det. Att man ljuger sig blå för att få makten är precis vad man kan skratta åt. Men du kanske hellre vill gråta? Gör det då för som de har ställt till det nu är extremt allvarligt och extremt bara fårfängt.
Citera
2022-12-13, 15:18
Medlem
Elekensas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spader14
Det som är så bra med energikrisen är att nu får högern verkligen visa hur man gör när man gör bort sig.

Ja för att stå och prata om klimatet och en hårdare miljöpolitik som dom rödgröna gör/gjorde samtidigt som man bränner 70,000 liter olja varje timme i karlshamnverket pga deras misslyckade energipolitik. Det är inte att göra bort sig?

Hela vår energikris bygger ju på ett totalt misslyckande av dom rödgröna som vi nu får betala dyrt för samtidigt som dom rödgröna drog in miljarder på dom extra momsintäkterna pga det skenande elpriset.
Citera
2022-12-13, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onaniprodukt
Ingen aning om vad de kommer på, men en sak jag inte fattar:
Vi har ingen energibrist i Sverige (vi är en nettoexportör), endast effektbrist, alltså att el inte produceras där den behövs, när den behövs.
Titta på prognosen för effektbalans nu i vinter, baserat på elområde (MWh/h, ja det är korrekt enhet):

Elområde 1: 3 200
Elområde 2: 4 500
Elområde 3: -6 200
Elområde 4: - 3 000

Det här med överföringen från norr till söder har det diskuterats väldigt mycket om, finns ju ett gäng professorer som påpekat detta problem ett antal år nu...Inget görs och det kostar ofantliga summor, hade man gjort det pö om pö hade vi inte haft dessa problem nu eller priser...!
Citera
2022-12-13, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elekensa
Ja för att stå och prata om klimatet och en hårdare miljöpolitik som dom rödgröna gör/gjorde samtidigt som man bränner 70,000 liter olja varje timme i karlshamnverket pga deras misslyckade energipolitik. Det är inte att göra bort sig?

Hela vår energikris bygger ju på ett totalt misslyckande av dom rödgröna som vi nu får betala dyrt för samtidigt som dom rödgröna drog in miljarder på dom extra momsintäkterna pga det skenande elpriset.
Det man skrattar åt är att man ljög om och gick till val på att man skulle reda ut detta. Det, är vad man skrattar åt. Inte orsaken, fatta det.
Citera
2022-12-13, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag har ältat det i minst tio år här på Flashback, det är ingen som verkar bry sig. Det enda folk fattar är antal kärnreaktorer, allt annat går rakt över huvudet.

Ja eftersom man inte vill lägga pengar på kablar måste man ha alternativa grejer och då återstår bara kärnkraftverk!
Citera
2022-12-13, 15:22
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Om du bor i södra Sverige kan du ju dessutom skryta för grannen med Tesla att hans bil numera går på skitigare bränsle än din Volvo. Ja eftersom Karlshamn eldar med tjockolja . . . .

Bor inte i södra sverige men är jävligt nöjd med att åka diesel ändå😀
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in